MotorInfo

Citroën nabízí nový Jumper

20.5.2014 12:39
Citroën nabízí nový Jumper

Nový Citroën Jumper prošel výraznou obměnou, styl jeho exteriéru je moderní a přitom si plně zachovává funkčnost pro maximální využití.

Citroën Jumper zaznamenal ve své historii obchodní úspěch, od svého uvedení na trh registruje téměř 800 000 kusů. Na tato čísla by měl navázat i koncept nového vozu Jumper, který využívá to nejlepší z know-how značky v oblasti užitkových vozů.

Nový Citroën Jumper tak nabízí:

- výrazně moderní design, s dynamickou a robustní přední maskou, nové světlomety s denními světly s LED diodami. Nabízí moderní styl vycházející z identity značky, ale především architekturu a ergonomii, usnadňující využití a zejména každodenní nakládání díky dobrému poměru mezi užitečným objemem a rozměry vozu. Nový Jumper nabízí šířku nákladového prostoru mezi podběhy kol 142 cm a užitečnou šířkou 187 cm. V zadní části dostal nový Citroën Jumper široký nárazník. Je nízko posazený a ukazuje, jak je snadné vůz nakládat a vykládat. Nová zadní světla jsou vertikálně umístěná ve vyšší poloze

- příkladný komfort nabízející řidiči optimální místo, se sedadlem s proměnlivým odpružením, loketními opěrkami a nastavením v bederní oblasti. Život na palubě usnadňuje i řadicí páka na palubní desce a psací stolek s nastavitelnou výškou v centrální části palubní desky. Nový Jumper nabízí rovněž propojení díky zařízení Connecting Box (hands free sada Bluetooth a zástrčka USB), ale také poprvé v této kategorii barevný dotykový pětipalcový displej, do které lze zapojit další funkce (navigace a zpětná parkovací kamera).

- technologie pro větší bezpečnost, jako je Inteligent Traction Control, systém Hill Descent Control (regulace rychlosti při jízdě ze svahu), programovatelný tempomat/omezovač rychlosti, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách pro větší klid v každodenním provozu.

- prověřenou kvalitu a nízké náklady: 4 miliony kilometrů najeté v testovacích jízdách pro ještě větší spolehlivost. Nový Citroën Jumper, to jsou rovněž snižující se provozní náklady, se spotřebou u některých verzí o téměř 15 % nižší než u předchozí generace, ale také systém Stop&Start u motorů e-HDi 130 a e-HDi 150 přinášející při jízdě ve městě úsporu spotřeby o 0,5 l. 

Kompletní paleta

Nový Jumper nabízí rozličnost typů karoserie, které se liší v délce – 4 délky (L1, L2, L3 a L4) – v rozvoru – 3 rozvory (300 cm, 345 cm a 404 cm) – a ve výšce – 3 výšky (H1, H2 a H3). Celkem je v nabídce 8 typů karoserie od 8 do 17 m3.

Vůz je tak k dispozici v mnoha verzích, které co nejlépe odpovídají specifickým profesním potřebám:

  • plechové a prosklené furgony,
  • furgony s vestavbou 3 sedadel ve 2. řadě (realizované společně s firmou Durisotti),
  • valníky s jednoduchou (3 místa) nebo dvojitou (7 míst) kabinou,
  • korby s celkovou povolenou hmotností jízdní soupravy 3,5 tuny a označením 335 a nyní rovněž 435 Heavy 5 (realizované společně s firmou Gruau),
  • základy pro karosářské přestavby: podvozky, valníky, plošiny ...

Pro přepravu osob je určen Jumper v pěti a devítimístné verzi kombi.

Architektura a ergonomie usnadňující nakládání

Nový Jumper nabízí ergonomii a příkladnou architekturu pro co nejlepší poměr mezi užitečným objemem a vnějšími rozměry vozu:

  • šířka nákladového prostoru mezi podběhy kol 142 cm,
  • užitečná šířka 187 cm,
  • užitečná délka na úrovni nejlepších furgonů, dosahující až 407 cm,
  • užitečný objem od 8 do 17 m3.
  • boční posuvné dveře jsou až 125 cm široké,
  • zadní dveře s výškou až 203 cm, nejvyšší v kategorii,
  • otevírání zadních dveří v úhlu 96°, který lze díky výsuvnému táhlu zvětšit na 180°, nebo za příplatek až na 270°,
  • nákladový práh, jehož výška se pohybuje od 49,3 po 60,2 cm,
  • zadní pneumatické odpružení, kvůli kterému se může světlá výška změnit o 7 cm, při zachování konstantní světlé výšky vozu bez ohledu na zatížení.

Plnohodnotný prostor

Velká pozornost byla věnována interiéru vozu nový Citroën Jumper. Opět se o něco přiblížil interiéru osobních vozů, důraz je přitom kladen na praktičnost a ergonomii při práci. Stává se z něj prodloužená ruka kanceláře. Kabina vozu nový Citroën Jumper byla koncipována tak, aby maximalizovala uživatelský komfort celé posádky a usnadnila jim každodenní pobyt na palubě. Místo řidiče představuje plnohodnotný prostor k životu. Vysoce položená kabina nabízí řidiči pohodlné řízení a praktičnost. Každý ovladač či tlačítko pak padne přirozeně do ruky a řidič má v zorném úhlu pohledu potřebné prvky výbavy, jako je sklopná a výsuvná psací podložka, díky které má řidič okamžitě na dosah ruky formuláře a papíry potřebné pro svou činnost, nebo řadicí páka, která je z hlediska ergonomie a prostoru ideálně umístěná.

Jumper nabízí až deset odkládacích přihrádek. Je to například několik malých přihrádek na odložení drobností, uzamykatelný box před sedadlem spolujezdce, kam se vejde notebook, přihrádky ve středové konzole (na výběr otevřené, nebo zavřené s chlazením), dvě odkládací přihrádky pod sedadly… Vůz nabízí rovněž velký stropní úložný prostor nad slunečními clonami s užitečným objemem 22 litrů, který zvenku není vidět. Součástí sériové výbavy je zásuvka 12 V ve středu palubní desky, která je vhodně umístěná pro připojení telefonu nebo notebooku. Velká péče byla věnována komfortu sedadel. Sedadla jsou opatřena výškově nastavitelnými a snímatelnými opěrkami hlavy, sklopitelným opěradlem, loketní opěrkou, nastavitelnou bederní opěrkou a jsou podélně nastavitelná. Sedadlo řidiče může být vybaveno systémem proměnného odpružení, které se nastavuje podle hmotnosti řidiče: od 40 do 130 kg.

Stále lepší připojení

Nový Jumper je na druhé úrovni výbavy sériově vybaven systémem Connecting Box, který tvoří zástrčka USB, ale také hands-free sada Bluetooth. Systém, který může nabízet i technologii „streaming audio“ umožňuje poslech hudby uložené v mobilním telefonu bez nutnosti jeho zapojení do audio systému. Posádka tak může poslouchat oblíbené skladby uložené v paměti svého telefonu. Poprvé se v této kategorii nabízí pětipalcový dotykový displej. Může být vybaven novými funkcemi jako je navigace nebo zpětná parkovací kamera a lze pomocí něho ovládat všechny funkce spojené s médii (rádio, telefon, palubní počítač).

TECHNOLOGIE PRO VĚTŠÍ BEZPEČNOST

Nový Jumper považuje za svou hlavní prioritu bezpečnost, a proto jsou součástí nabídky tato zařízení:

- Intelligent Traction Control (ITC), systém usnadňující jízdu na povrchu se zhoršenou přilnavostí (bláto, sníh, náledí). Tato funkce dokáže zjistit, že se vůz dostal do nepříjemné situace, která by mohla zkomplikovat rozjíždění i jízdu. V této chvíli nahradí ITC protiprokluzový systém ASR, přesune sílu na kolo, které je nejstabilnější, čímž se optimalizuje pohyb vpřed po zvolené dráze. Funkce se spouští tlačítkem na palubní desce. Automaticky se vypne při rychlosti nad 30 km/h (kontrolka zůstává rozsvícená) a pokud rychlost klesne pod 30 km/h, automaticky se znovu zapne. Pokud chce řidič funkci při jízdě vypnout, stačí znovu stisknout tlačítko na palubní desce.

- systém HDC (regulace rychlosti při jízdě ze svahu), který je nedílnou součástí ITC, usnadňuje jízdu ze svahu především na blátivém nebo štěrkovém povrchu. Snižuje riziko smyku nebo nebezpečné rychlosti při vjezdu na stavbu. Řidič tak neztratí kontrolu nad vozem. Funkce se spouští tlačítkem na palubní desce a je aktivní jakmile je sklon svahu alespoň 8 %. Tato funkce umožňuje řidiči udržet si konstantní rychlost pod 30 km/h, vypne se automaticky, jakmile řidič tuto rychlost překročí. Funkce se vypíná tlačítkem na palubní desce.

- programovatelný tempomat a omezovač rychlosti, který je součástí sériové výbavy, nebo je k dispozici za příplatek, umožní udržet nebo omezit rychlost vozu na naprogramované rychlosti bez ohledu na profil trati, bez nutnosti sešlapávat pedál akcelerátoru. Řidič může změnit rychlost vozu sešlápnutím pedálu akcelerátoru nebo pomocí tlačítka vlevo pod volantem.

- systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, který je sériově montován do čtyřtunových furgonů a za příplatek je k dispozici u ostatních verzí, jespojený s kamerou umístěnou nad vnitřním zpětným zrcátkem a neustále tak sleduje vozovku před vozem. Pokud řidič přejede plnou nebo přerušovanou čáru bez toho, že by zapnul směrová světlo, na palubní desce se rozsvítí kontrolka a v palubě se ozve zvuková výstraha.

- detekce poklesu tlaku v pneumatikách, systém přímého typu, kdy je každé kolo vybaveno čidlem tlaku a řidič je v případě defektu pneumatiky nebo ztráty tlaku informován o tom, kterého kola se to týká.

- parkovací asistent se zpětnou parkovací kamerou a funkcí overlays je k dispozici za příplatek. Spouští se automaticky po zařazení zpátečky. Kamera, která je zabudovaná na úrovni třetího brzdového světla, přenáší obraz zadní části vozu na dotykový pětipalcový displej. Díky funkci overlays používající čáry různých barev, které se mění v závislosti na vzdálenosti zadního nárazníku, umožní přesné a snadné parkování.

- ochrana před vykradením vozu využívající kameru zobrazuje automaticky po otevření zadních dveří zadní část vozu na dotykovém displeji.

Kvalita pro větší spolehlivost a odolnost

Nové Jumpery při testovacích jízdách najezdily celkem více než 4 miliony kilometrů. Byly provedeny i specifické testy jako - 30 000 km na poškozených silnicích, ať už naprázdno, či s plnou zátěží, pro otestování struktury karoserie, komfortu a odolnosti; 1 000 přejezdů brodů s 10 cm vody pro kontrolu nepropustnosti nebo průjezdy tunelem s několika centimetry vody, ve kterém je na vůz stříkána slaná voda, pro kontrolu odolnosti vůči korozi; více než 500 testovacích cyklů na povrchu s nízkou přilnavostí pro kontrolu jízdní stability; 500 000 testovacích cyklů zavření dveří, což odpovídá frekventovanému využívání vozu po dobu 10 let.

Pro ještě větší spolehlivost a robustnost bylo u vozu nový Citroën Jumper použito vylepšení u řady prvků výbavy:

  • nová koncepce držáků tlumičů,
  • nový větrací otvor pro lepší těsnost,
  • posílení závěsů a dveří a dále struktury karoserie,
  • přepracovaný systém vystřikování u motorů HDi 110, 130 a 150,
  • vylepšené brzdění z hlediska výkonu, odolnosti a hluku…

Snížené náklady

Nový Jumper vykazuje u některých verzí pokles spotřeby až o -15 % oproti současnému modelu (například furgon L3H2 HDi 130 s šestistupňovou manuální převodovkou: 8,7 l/100 km ve smíšeném režimu oproti 7,4 l/100 km u této nové verze), ale také snížení emisí CO2. Motory e-HDi 130 a e-HDi 150 s technologií Stop&Start umožňují v závislosti na dané verzi dosáhnout úspory paliva o 0,5 l/100 km při jízdě ve městě a snížení emisí CO2 o 5–6 gramů oproti verzím bez systému Stop&Start. Účinné motory přinášejí úsporu spotřeby paliva, ale také nákladů na údržbu, takže nový Jumper umožňuje frekvenci údržby až 48 000 km nebo 2 roky.

Jumper je k dispozici s naftovými motory:

  • 2.2 HDi 110 (81 kW – 110 k DIN – 250 N.m při 1 750 1/min) v sobě spojuje nízkou spotřebu a uživatelský komfort. Je určen především do městského provozu. Je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou.
  • 2.2 HDi 130 (96 kW – 130 k DIN – 320 N.m při 1 800 1/min) nabízí dobrý kompromis mezi výkonem a spotřebou pro provoz ve smíšeném režimu. Je vybaven manuální šestistupňovou převodovkou.. Tento motor je nabízen rovněž s technologií Stop&Start: e-HDi130 s vynikající úrovní spotřeby (6,6 l/100 km) a emisí CO2 (175 g).
  • 2.2 HDi 150 (110 kW – 150 k DIN – 350 N.m při 1 750 1/min) pro použití vyžadující vynikající výkon, točivý moment a akceleraci. Používá manuální šestistupňovou převodovku a může být také v případě motoru e-HDI 150 spojen s technologií Stop&Start.
  • 3.0 HDi 180 (130 kW – 177 k DIN – 400 N.m při 1 400 1/min) je ideální pro verze s velkým objemem nákladového prostoru a převážení nákladů vyžadujících velký výkon. Tento motor je opatřen manuální šestistupňovou převodovkou.