MotorInfo

Citroën modernizoval užitkové vozy

10.2.2012 07:51
Citroën modernizoval užitkové vozy

Řada lehkých užitkových vozů značky Citroën prošla faceliftem, aby uspokojila stále náročnější uživatele.

Citroën již od roku 1926 využívá svou „kreativní technologii“, aby usnadnil život profesionálním řidičům, a to prostřednictvím svých užitkových vozů jako byly slavné modely TUB, Type H, 2 CV Fourgonnette, C15 nebo Berlingo. Dnes tuto řadu tvoří vozy Citroën Nemo, Berlingo, Jumpy a Jumper, mezi nimiž zákazníci naleznou odpověď na své specifické různorodé potřeby. Pro omlazení jak nových Citroënů Berlingo a Jumpy, tak vozů Citroën Nemo a Jumper, je charakteristická ergonomie za volantem i v zavazadlovém prostoru.

NOVÝ CITROËN BERLINGO

Citroën Berlingo, který byl na trh uveden v roce 1996, byl první dodávkou s naprosto specifickým tvarem, jenž jí dodával výraznější styl a větší funkčnost. Citroën Berlingo se v návaznosti na tento úspěch vyvíjel dál. V roce 2008 prošel faceliftem a vyvíjí se stále dál, zejména z hlediska stylu, který dokonale kopíruje současné stylistické principy značky, a stále tak posiluje svůj náskok před ostatními užitkovými vozy. Pro nový Citroën Berlingo je typická nová, širší a oblejší maska chladiče, která nese nové logo značky – stylizované šípy táhnoucí se až ke světlometům. Ty si zachovaly původní tvar, ale došlo ke změně z hlediska jejich funkcí. Například směrovky jsou nyní umístěny na boční straně a podtrhují je modré pásky, které vozu dodávají důraznější vzhled. Mřížky sání v předním nárazníku se rozšířily, aby vůz lépe seděl na vozovce. Z boku se změna týká především nového vzhledu zpětných zrcátek. Mají aerodynamičtější tvar, takže umožňují  snížit spotřebu paliva a emise CO2, a přitom zůstal zachován optimální výhled vzad. Zezadu nový Citroën Berlingo poznáte okamžitě, neboť logo získalo nový vzhled a u verzí vybavených otevíratelným víkem nákladového prostoru mají světla kouřové zabarvení. A konečně v interiéru je použito nové čalounění „Gazyban“ v šedém odstínu Bizantin/Bise, které přinese do interiéru víc pohody a modernosti.

 

Nový Citroën Berlingo je kromě svého atraktivního vzhledu pozoruhodný rovněž svou architekturou, díky které nabízí robustnost, praktičnost, ergonomii a prostornost. Díky maximálnímu nákladovému prostoru 4,1 m3 a inteligentnímu přístupu jako jsou boční posuvné dveře nebo asymetrické zadní dveře dělené v poměru 60/40, které se otevírají až na 180°, je do nového Citroënu Berlingo možné naložit dvě europalety a současně vyniká uživatelskou jednoduchostí a bezpečností. Designéři se snažili přizpůsobit nový Citroën Berlingo potřebám profesionálních řidičů, takže je dnes za příplatek nabízen s dřevěným obložením (podlaha, podběhy kol, ochrana blatníků…) a několika druhy tažných zařízení. Ergonomii zvyšuje i kabina Extenso se 3 místy se sklopitelnými sedáky spolujezdců. Pro lepší bezpečnost při řízení může být nový Citroën Berlingo vybaven systémem statického osvětlení křižovatek, spojeným s mlhovými světlomety a u verzí s motorem HDi a e-HDi s fixním omezovačem rychlosti s nastavitelnými parametry, pomocí kterého se vozu nařídí, jakou rychlost nesmí překročit. Pro případ jízdy ve špatných podmínkách je k dispozici i Grip Control nebo asistent pro rozjezd do svahu.

Pokud jde o motor a převody, zde nový Citroën Berlingo nabízí celou škálu výkonných motorů z hlediska dynamiky a šetrného přístupu k životnímu prostředí: jeden benzinový a čtyři naftové motory. Motory jsou sice stejné jako u předchozí verze, ale u vozu došlo k několika podstatným vylepšením. U motoru HDi 75 se tak snížily emise CO2 na 113 g/km oproti předchozím 136 g. Této úspory bylo dosaženo zejména díky aerodynamickým úpravám, mezi něž patří například vnější zpětná zrcátka. V případě mikrohybridní technologie e-HDi spojené se šestistupňovou pilotovanou manuální převodovkou (verze e-HDi 90 Airdream BMP6) jsou tyto emise ještě nižší, a to pouhých 123 g/km. Kromě ekologického přínosu tohoto motoru je rovněž nutné podtrhnout ergonomickou výhodu, jakou tato technologie přináší v interiéru. Úplná absence řadicí páky totiž uvolňuje prostor mezi řidičem a spolujezdcem a volba režimu se provádí pomocí kolečka na palubní desce, resp. páčkami pod volantem v případě řazení v manuálním režimu.

NOVÝ CITROËN JUMPY

U nového Citroënu Jumpy se snoubí racionalita objemu s pohodu na palubě plynoucí zejména z místa řidiče, které se blíží spíše MPV než užitkovému vozu. Vůz je k dispozici ve dvou délkách a dvou výškách, takže se dokonale přizpůsobuje potřebám profesionálních řidičů. Objem lze zvětšit až na 7 m3, výška prahu zavazadlového prostoru je pouhých 49 cm, čehož bylo dosaženo díky zadnímu pneumatickému odpružení, ale také díky širokým bočním posuvným dveřím, umožňujícím nakládání palet, a zadním dvoukřídlým dveřím, které se mohou otevřít až do úhlu 180°.

Pokud jde o styl, u nového Citroën Jumpy se změnila čelní strana, kdy se mimo jiné rozšířila chromovaná maska chladiče, kterou nyní zdobí nové logo značky sahající až po světlomety. Tento nový tvar stylizovaných šípů je nyní k vidění i na zadní straně, aby byl vůz okamžitě identifikovatelný. Designéři využili facelift i k vylepšení výbavy. Nový Citroën Jumpy je dnes vybaven asistentem pro rozjezd do svahu, fixním omezovačem rychlosti s možností nastavení maximální rychlosti, kterou vůz nesmí přesáhnout. Pro zajištění klidu a bezpečí za všech okolností nabízí nový Citroën Jumpy nyní za příplatek automatickou signalizaci podhuštění se zobrazením příslušné pneumatiky a systém Grip Control. Jde o pokročilý protiprokluzový systém, který reaguje podle dané situace a optimalizuje pohyblivost vozu. Řidič může voličem na palubní desce nalevo od volantu zvolit mezi 4 režimy podle podmínek sjízdnosti, v nichž se pohybuje (normální, terén, sníh nebo písek).

 

Nový Citroën Jumpy je nyní nabízen s automatickou šestistupňovou převodovkou, která dokonale vyhovuje potřebám užitkového vozu, který je ergonomický a víceúčelový. Tato automatická převodovka je spojená s motorem HDi 160. Ovládá se páčkou zabudovanou do palubní desky, takže ergonomie řízení je zcela optimální. Ve verzi s manuální převodovkou má nový Citroën Jumpy v nabídce tři úrovně výkonnosti a tedy tři motory HDi 90, HDi 125 a HDi 160. Nový Citroën Jumpy prošel úpravami, aby se ještě o něco snížily jeho emise CO2.  V nabídce jsou aerodynamické kryty pod karoserií a „Volt-control“, zařízení, které umožňuje optimální řízení nabití baterie pomocí alternátoru.

CITROËN NEMO

S délkou 386 cm je největší předností vozu Citroën Nemo kompaktnost, což ocení především ti, kdo ho využívají pro dodávání zboží ve městě. I když má malé vnější rozměry, délka jeho zavazadlového prostoru je více než 249 cm, takže se do něj vejde europaleta. Velká péče byla věnována vstupům do zavazadlového prostoru. K dispozici jsou široké posuvné boční dveře a zadní  dvoukřídlé asymetrické dveře pro ještě větší flexibilitu. Citroën Nemo podědil veškerou ergonomii využívanou u ostatních užitkových vozů značky. Nabízí kompletní modularitu pro usnadnění každodenního života řidičů z povolání: sedadlo spolujezdce „Extenso“ je sklopitelné do podlahy, mříž oddělující kabinu od zavazadlového prostoru lze přetočit, takže je vůz možné upravit dle potřeb pro nejrůznější využití. Nezaostává ani ergonomie za volantem – řadicí páka je umístěná na palubní desce a Citroën Nemo lze za příplatek vybavit tempomatem a omezovačem rychlosti a dále systémem Connecting Box, který zahrnuje hands free sadu s technologií Bluetooth a USB přípojku pro zapojení přenosných hudebních přehrávačů.

Citroën Nemo, který je v nabídce se dvěma motory Euro 5 o výkonu 75k, jedním benzinovým a druhým dieselovým, může být vybaven také systémem ITC (Intelligent Traction Control) a asistentem pro rozjezd do svahu, který přizpůsobí vůz jakémukoliv terénu. Ve verzi HDi 75 Stop & Start s pilotovanou ruční převodovkou dosahují jeho emise CO2 pouhých 109 g/km.

CITROËN JUMPER

Citroën Jumper je největší z lehkých užitkových vozů řady. Díky své koncepci nabízí množství tvarů, rozměrů (furgony od 8 do 17 m3) a užitečné hmotnosti (1,1 – více než 2 tuny), takže vyhovuje nejrůznějším potřebám profesionálních řidičů. Jumper využívá stejně jako zbývající modely řady LUV veškeré know-how „Kreativní technologie“ značky ve prospěch ergonomie a uživatelského pohodlí. K jeho výbavě tak patří: zadní pneumatické odpružení umožňující snížit práh zavazadlového prostoru o 7 cm a usnadnit tak nakládání; boční posuvné dveře o šířce až 175 cm a zadní dvoukřídlé dveře o výšce až 203 cm umožňující snadné nakládání objemného zboží. Za příplatek se tyto zadní dveře navíc otevírají až do úhlu 270° pro pohodlnější překládání.

Velká péče byla rovněž věnována ergonomii kabiny, aby byl život v ní co nejpříjemnější. Kromě řadicí páky na palubní desce a možnosti tempomatu a fixního omezovače rychlosti nabízí Citroën Jumpy i kameru pro usnadnění couvání, sklopnou psací podložku a Connecting Box s hands free sadou Bluetooth a USB zástrčkou pro připojení přenosných přehrávačů.

Jumper má v nabídce 5 naftových motorů Euro 5 HDi 110, 130,150, 155 a 180, takže profesionální zákazníci mají velkou možnost výběru motoru, který bude nejlépe vyhovovat právě jejich potřebám. Do extrémních situací může být vybaven i systémem ITC (Intelligent Traction Control) a asistentem pro rozjezd do svahu, usnadňujícím řízení.