Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Citroën Berlingo, který prošel několikrát faceliftem, se dnes modernizuje. Nový Citroën Berlingo, který se představí na ženevském autosalonu, si uchovává všechny své přednosti z hlediska modularity, objemu, komfortu a výbavy.
K tomu všemu navíc přidává:
MODERNOST: expresivní design, s novou výraznější a energičtější maskou chladiče. Tvoří ji nový přední nárazník s nově umístěnými denními světlomety s LED diodami a nová mřížka masky chladiče. Řadu doplňují dva nové odstíny karoserie, šedá Acier a hnědá Moka, které posilují charakter vozu.
POHODU: vůz využívá know how značky Citroën a přebírá to, co vytváří komfort ve voze Berlingo: ve verzi Multispace je to Modutop, pohodlná sedadla a komfortní odpružení, samostatná zadní sedadla, otvírací okno zadního víka; v užitkové verzi kabina Extenso se 3 předními modulárními sedadly. Tyto přednosti se nyní opakují i v novém přepracovaném interiéru, kde se objevují i nová čalounění v látkovém provedení Quad a Liberia, pomocí kterých lze interiér vozu upravit na míru.
DŮVTIP: technologická inteligence pro větší užitečnost s příchodem nového dotykového displeje 7’’. Ten umožňuje přístup k funkcím médií a navigace a dále nabízí možnost duplikace displeje chytrého telefonu pomocí funkce Mirror Screen, díky níž může řidič zůstat stále připojený. Pro klidnější a snadnější řízení je nové Berlingo vybaveno rovněž technologií automatického brzdění Active City Brake, dále zpětnou parkovací kamerou a zadním parkovacím asistentem. Technologická inteligence se projevuje i v účinných motorech poslední generace, v případě dieselových motorů jde o technologii Blue HDi. Některé motory jsou opatřeny manuální šestistupňovou převodovkou zajišťující pohodlné řízení a snížení spotřeby paliva a emisí. Berlingo Multispace nabízí spotřebu 4,1l/100 km a 109g CO2 v případě motorizace BlueHDi 100 S&S BVM a v užitkové verzi začínají emise CO2 na 106g v případě motoru BlueHDi 100 S&S ETG6.
MODERNOST
Robustní a uživatelsky přívětivý nový Citroën Berlingo potvrzuje svůj expresivní a neagresivní charakter jak u verze Multispace, tak u užitkové verze. Jeho design se vyvíjí, přední maska je energičtější, zcela přepracovaná, což vozu dodává moderní a dynamický charakter, který dokonale odpovídá duchu značky Citroën. Zabudování každého prvku (nárazník, mřížka chladiče, denní světlomety, ...) bylo pečlivě vymyšleno tak, aby byla výsledkem homogenní, střízlivá a současně moderní přední maska. Její osobitost posiluje i nový nárazník protažený po obou stranách nové masky chladiče. Ta je nyní nižší a širší a strukturuje a posiluje robustnost vozu. Denní světlomety s LED diodami, které jsou k dispozici za příplatek od výbavy Feel v osobní verzi Multispace, jsou umístěny níž. Nový vzhled získaly i stylizované šípy značky, které jsou umístěny mezi dvěma plochami a jejich horizontální linie sahá až ke světlometům a přispívá k výrazné identitě značky Citroën.
Nárazník vozu je nabízen ve čtyřech variantách, aby dokázal uspokojit všechny potřeby a zdůraznily se rozdíly mezi jednotlivými verzemi výbavy:
Výbava Live: jednotná přední maska pro verzi Multispace a pro užitkovou verzi upřednostňující robustnost a ochranu v oblastech potenciálního kontaktu za použití nárazníku v černé barvě.
Výbava Feel: přední maska s nárazníkem v barvě karoserie.
Výbava Shine: přední maska charakteristická pásem v barvě karoserie. Vystupující černé pláty, do kterých jsou zabudována světla tvořená světlomety pro denní svícení s LED diodami a mlhovými světlomety, vizuálně protahují tvar vozu.
Výbava XTR: přední maska stejná jako u verze výbavy Shine, ale opatřená černým pásem v odstínu Onyx umístěným pod stylizovanými šípy a ozdobeným hliníkově šedým klínem.
Citroën Berlingo nabízí rovněž dva nové odstíny karoserie – šedá Acier a hnědá Moka.
POHODA
Nový Citroën Berlingo Multispace není velký (délka 438 cm, šířka bez zpětných zrcátek 181 cm a rozvor 273 cm), ale nabízí rekordní prostornost a víceúčelovost.
Prostornost: prostorný interiér, který poskytuje i vynikající prostor pro kolena cestujících na zadních sedadlech (24,5 cm), a velkorysý zavazadlový prostor o objemu 675 l, který je možné po vyjmutí sedadel ve 2. řadě zvětšit na 3 000 l.
Víceúčelovost & praktičnost: Citroën Berlingo Multispace je stále stejně přátelský a pohodový. Nabízí velkou modularitu sedadel, ve 2. řadě jsou tři samostatná sedadla, která lze z vozu vyjmout. Vůz nabízí velké odkládací přihrádky a zejména praktický prosvětlený odkládací střešní prostor Modutop nebo odnímatelnou středovou konzoli. Užitečné a důvtipné prostory, které okouzlují již od první chvíle, co se objevily, a jejich objem může podle verze výbavy dosahovat až 170 litrů.
Vůz je praktický zevnitř i zvenku, nabízí řadu výhodných kombinací a umí se přizpůsobit všem možným typům využití: 1 nebo 2 boční posuvné dveře, víko zavazadlového prostoru s otvíracím oknem umožňujícím snadný přístup do zavazadlového prostoru a do systému Modutop, aniž by bylo nutné otevírat víko zavazadlového prostoru, nebo asymetrické zadní dvoukřídlé dveře umožňující například převážení dlouhých předmětů.
Atmosféra interiéru: komfort vytváří i zpracování vnitřního prostoru, díky němuž se mohou všichni cestující cítit dobře. Citroën Berlingo Multispace za tímto účelem nabízí nové druhy čalounění:
šedá látka Quad u výbavy Feel nahrazující látku Quad modré barvy; nový odstín podtrhuje i tyrkysově modré prošití, které dokonale ladí s lištou palubní desky;
nová látka Liberia u verzí výbavy XTR a Shine, ozdobená okrovým prošitím pro modernější a grafičtější vzhled.
Místo řidiče si v tomto novém interiéru ponechává vynikající ergonomické vlastnosti, s funkční kvalitní palubní deskou. Řadicí páka je integrována do palubní desky, sedadlo je výškově nastavitelné, volant je nastavitelný výškově i podélně. Citroën Berlingo Multispace poskytuje vzhledem ke své výšce 180 cm velkou prosklenou plochu 4,35 m2 pro vynikající viditelnost (velké panoramatické čelní sklo, boční okna a zadní postranní okénka). Vůz nabízí i vyšší polohu při řízení.
Pohodlná jízda: optimální komfort jízdy jak ve verzi Multispace, tak ve verzi užitkového vozu, a to bez ohledu na stav silnice. Přispívají k tomu především nápravy pseudo-McPherson, které byly použity u vozu Citroën C4 Picasso, kde se již dokonale osvědčily, a díky nimž se Berlingo může pochlubit přesností držení jízdní stopy při zachování pohodlné jízdy.
Akustický komfort na palubě, kde jsou stěžejními vlastnostmi klid a pohoda: design vnějších dílů a jejich dokonalé smontování umožnily optimalizovat aerodynamiku a minimalizovat nadbytečný hluk (motor je akusticky izolován, podlaha je vybavena krytem proti odletujícímu štěrku a kabině nescházejí četné absorpční prvky).
DŮVTIPNOST
Citroën Berlingo je vybaven četnými prvky výbavy usnadňujícími řízení, jako je zadní parkovací asistent, omezovač rychlosti a tempomat nebo automatické rozsvěcování světel (v rámci paketu Výhled), asistent pro rozjezd do svahu nebo systém Grip Control, pokročilý protiprokluzový systém optimalizující pohyblivost předních kol podle typu terénu. V roce 2015 bude Citroën Berlingo vybaven novými technologiemi:
Active City Brake: (listopad 2015) jde o systém automatického brzdění, který snižuje riziko srážky v nízké rychlosti. Laserové čidlo s dosahem na malou vzdálenost umístěné na čelním skle je schopno detekovat překážky, jako je auto jedoucí ve stejném směru nebo stojící auto. Při jízdě do 30 km/hod. zjistí případné riziko a přímo komunikuje s počítačem brzdění, aniž by řidič musel sešlapávat brzdový pedál, aby nedošlo ke kolizi, nebo aby se díky snížení rychlosti zmírnily její důsledky. Automatické brzdění může vést k úplnému zastavení vozu, pokud si to situace vyžaduje. V tom případě dojde k dočasnému zastavení vozu (na přibližně 1,5 vteřiny), aby řidič mohl opět převzít kontrolu nad vozem a sešlápnout brzdový pedál. Systém před spuštěním automatického brzdění a pokud zjistí rizikovou situaci, předem naplní hydraulický brzdový systém a přiblíží k sobě brzdové destičky (funkce PREFILL, zásah, který řidič nepocítí).
Přední parkovací asistent doplňuje zadní parkovací asistent, který již v nabídce existuje. Tyto dvě doplňkové prvky výbavy ve všech situacích výrazně usnadňují manévry.
Zpětná parkovací kamera: nový Citroën Berlingo je nyní opatřen zpětnou parkovací kamerou usnadňující každodenní parkování. Kamera zachytí po zařazení zpátečky situaci za vozem a promítá ji na nový dotykový displej 7’’. Pro usnadnění parkování se na obrazovce zobrazí barevné čáry, které vymezují půdorys vozu a jeho dráhu.
Citroën Berlingo získává poslední technologie značky pro snazší a komfortnější používání, jako je nový dotykový displej 7’’. Zjednodušuje a odlehčuje palubní desku a nabízí více funkcí než předchozí generace:
Tento nový dotykový displej umožňuje rovněž díky technologii Mirror Screen používat zcela bezpečně aplikace uložené v chytrém telefonu a také replikovat třetí aplikace jako je Coyote, webová rádia atd. ať už pomocí kabelu, nebo bez něj (k dispozici od listopadu 2015).
Citroën Berlingo je rovněž vybaven technologií umožňující využívat funkci hlasového rozpoznávání chytrého telefonu pro volání, výběr a pouštění hudby, čtení a psaní textových zpráv, a to vše v bezpečí, aniž by musel spustit silnici z očí. Tato funkce se spouští pomocí ovladače zabudovaného do místa řidiče a vyžaduje kompatibilní telefon připojený k vozu pomocí technologie Bluetoooth.
Nové motory
S příchodem nového vozu Berlingo se již tak široká nabídka motorů, které jsou k dispozici od začátku jeho uvedení na trh, obohacuje zejména o řadu dieselových motorů BlueHDi. Nová generace motorů, které Citroën nabízí od konce roku 2013, umožňuje drasticky snížit emise oxidu dusíku (NOx) a současně snížit emise CO2 (až o 4 %). Díky motorům BlueHDi již značka disponuje technologií splňující budoucí normy Euro 6. V případě motoru BlueHDi 120 S&S je Citroën Berlingo poprvé vybaven manuální šestistupňovou převodovkou pro ještě pohodlnější řízení při všech možných cestách.
Jednotlivé dieselové motory, kterými je nyní vybaven nový Citroën Berlingo, dosahují následující spotřeby a emisí CO2:
Tyto motory vycházejí z motorů HDi Euro 5, u kterých byly provedeny dvě zásadní změny:
Inovativní architektura výfukového vedení s přesným uspořádáním technologií: katalyzátor SCR umístěný před filtrem pevných částic s aditivem je jediný systém následného zpracování výfukových plynů, který dokáže snížit emise NOx až o 90 % a současně o 4 % snížit emise CO2.
CITROËN BERLINGO V UŽITKOVÉ VERZI
Citroën přináší také odpověď na potřeby řidičů z povolání, kterým nabízí nový Citroën Berlingo v užitkové verzi. Citroën Berlingo je vždy k dispozici ve dvou různých délkách, L1 (až 370 cm) a L2 (až 410 cm), maximální nákladový prostor 4,1 m3 umožňuje naložení dvou europalet. Díky inteligentnímu přístupu přes boční posuvné nebo zadní asymetrické dvoukřídlé dveře, které se otevírají v úhlu 180°, je manipulace s nákladem snadná a bezpečná. Profesionální řidiči si mohou rozšířit možnosti využití vozu a splnit si maximum svých požadavků díky modulovatelné kabině Extenso, která přináší řadu výhod:
Citroën Berlingo v užitkové verzi je opatřen stejnými moderními a účinnými technologiemi jako verze Multispace. Jeho spotřeba a emise CO2 pak činí:
* podléhá ještě homologaci
Užitková verze vozu Nový Citroën Berlingo je také k dispozici s následujícími motory Euro 5: benzinová verze VTi 95 s manuální převodovkou, dieselové verze HDi 75 s manuální převodovkou, e-HDi 75 s manuální převodovkou, HDi 90 s manuální převodovkou, e-HDi 90 ETG6 a HDi 115 s manuální převodovkou.
Tuto řadu doplňuje verze vozu Citroën Berlingo s elektromotorem. Citroën Berlingo Electric má dojezd 170 km a jeho baterie je schopná se automaticky dobíjet při zpomalování a brzdění, čímž se šetří cenný čas nutný k jejímu dobíjení. Výkonnost je 67 k, točivý moment zůstává při všech otáčkách prakticky stejný (200 N.m). Citroën Berlingo nabízí slušnou akceleraci a dokáže vyvinout rychlost až 110 km/hod, takže se bez problémů zařadí do běžného provozu.
Foto:Citroën