MotorInfo

Citroën Hybrid Air

16.2.2013 08:50
Citroën Hybrid Air

Citorën představí na autosalonu v Ženevě další technologickou novinku - systém Hybrid Air.

Citroën byl průkopníkem v používání filtru pevných části, jako první prodával systém Stop&Start, byl iniciátorem hybridního dieselového pohonu s technologií Hybrid4 a jako první začal prodávat elektromobil. Teď přichází s další novinkou - systémem Hybrid Air. Jde o plně hybridní řešení využívající stlačený vzduch a hydraulický systém.

Systém Hybrid Air zajišťuje spotřebu nižší než 3 l/100 km a není zde nutná žádná přídavná baterie. Tato technologie se dobře hodí pro modely  segmentu B, C a pro užitkové vozy. Na ženevském stánku značky se představí u nového Citroënu C3, prototypu, který dosáhl rekordně nízké spotřeby 2,9 l/100 km (69 g CO2/km) a snížení spotřeby a emisí CO2 o 45% v městském provozu ve srovnání se spalovacím verzí stejné motorizace.

Technologii Hybrid Air vyvinula skupina PSA Peugeot Citroën ve spolupráci se skupinou Bosch s využitím historického know-how konstruktérů značky, kteří hydrauliku v automobilech již dříve využívali. Již v roce 1955 přišel Citroën u vozu DS s převratnou inovací. Zvolená technologie využívající stlačený vzduch a vysokotlakou hydrauliku napomáhala současně chodu a ovládání odpružení, řízení, brzdění a poloautomatické převodovky. V roce 1958 vyrobili inženýři značky prototyp hybridního vozu 2 CV, který využíval stlačený vzduch a hydrauliku pro podporu spalovacího motoru. Projekt se nikdy nezrealizoval kvůli nezájmu trhu a technologiím, které nebyly v té době dostatečně přizpůsobené pro sériovou výrobu. V roce 2013 znamená technologie Hybrid Air převrat v automobilové výrobě.

Hybrid Air - spojení benzinového motoru a stlačeného vzduchu pomocí hydrauliky

Technologie Hybrid Air se opírá o spojení několika již osvědčených mechanismů a technologií: benzinového motoru Puretech, systému skladování energie ve formě stlačeného vzduchu, sestavy dvou hydraulických čerpadel a automatického převodu využívajícího planetovou převodovku. Skupina PSA Peugeot Citroën podala během vývoje projektu 80 patentů. Celý systém řídí program, který na základě způsobu jízdy řidiče optimalizuje energetický výdej. K dispozici jsou 3 režimy:

  • režim Air s nulovými emisemi,
  • klasický režim, kdy pracuje jen spalovací motor,
  • kombinovaný režim, využívající jak výkon spalovacího motoru, tak sílu stlačeného vzduchu.

Mimořádné výkony

Systém Hybrid Air upravený pro vůz Citroën C3 VTi 82 snižuje spotřebu paliva o třetinu na rekordní hodnotu 2,9 l/100 km ve smíšeném režimu a emise CO2 činí 69 g/km. Při jízdě ve městě se spotřeba paliva snižuje o cca 45 %.

Cenově dostupná nabídka

Technologie Hybrid Air, která funguje bez přídavných baterií, umožňuje nabízet vůz za atraktivní cenu na evropských i mezinárodních trzích. Tato technologie je funkční při všech klimatických či jízdních podmínkách, aniž by to mělo vliv na její účinnost. Může se používat v Evropě, ale i na všech trzích, kde je značka Citroën přítomna. Snadno se přizpůsobí pro osobní i lehké užitkové vozy, obzvlášť účinná je u vozů ze segmentů B a C.

Technologie bez kompromisů

Zabudování technologie Hybrid Air nemá žádný vliv na prostornost, což se týká zejména zavazadlového prostoru. Volba především mechanického systému zjednodušuje údržbu a usnadňuje recyklaci po vypršení životnosti vozu.

Toto snížení spotřeby paliva a emisí CO2 přináší i výrazné zlepšení pocitů při řízení, a to díky:

  • automatické planetové převodovce, která funguje zcela plynule,
  • zlepšení výkonnosti díky zvýšení točivého momentu a výkonu ve smíšeném režimu,
  • systému Stop&Start s reverzním alternátorem, který funguje i jako spouštěč,

Výsledkem je zcela transparentní fungování celého systému.


Hybrid Air podrobně

3 režimy pro optimalizaci výkonu

Systém Hybrid Air, který v sobě koherentně spojuje několik technologií, využívá díky inteligentnímu elektronickému systému řízení vždy ten nejlepší ze 3 režimů. Tato optimalizace energetické účinnosti má za cíl snížit spotřebu paliva a optimalizovat využívání stlačeného vzduchu ze systému skladování energie.

Režim Air

Pokud je spuštěn režim Air, funguje stejně jako režim ZEV (nulové emise) u hybridních vozů. Spalovací motor se vypne. Uskladněná energie (stlačený vzduch) je přenášena pomocí hydraulických motorů a převodovky. V závislosti na daném provozu se 60 – 80 % jízd ve městě odehrává s tímto režimem. Maximální využití zpomalení a brzdění umožní efektivní nabíjení systému skladování stlačeného vzduchu. Tento režim je aktivní do rychlosti 70 km/hod.

Režim Spalovací motor

Režim využívající spalovací motor předává energii bez zásahu uskladněné energie. Tento režim se používá především mimo město. I zde během zpomalování a brzdění dochází okamžitě k rekuperaci energie pro účinné a rychlé využití režimu ZEV nebo „boost“ efektu v kombinovaném režimu.

Kombinovaný režim

Kombinovaný režim využívá výkonnosti spalovacího motoru a stlačeného vzduchu. Používá se především během akcelerace, kdy se zapojí obzvlášť citlivý „boost“ efekt (celkový výkon až 90 kW) a výsledkem je dynamika srovnatelná s motorem vyšší kategorie.

Prototyp C3 Hybrid Air

Návštěvníci ženevského autosalonu si budou moci prohlédnout vůz C3 Hybrid Air. Vystavený prototyp je specifický a kromě jiného nabízí:

  • Zcela nové pneumatiky Michelin se specifickým rozměry (165/50 R 18) snižující spotřebu o téměř 0,2 l/100 km. Tyto pneumatiky se vyznačují velkým průměrem a menší šířkou, což je synonymum pro snížení valivého odporu, hmotnosti a hlučnosti.
  • Použití specifických barev a materiálů, s anýzovým zabarvením kol, vnějších zpětných zrcátek a lišt světlometů.
  • Prototyp bude odpředu dozadu prosvícen systémem „Car Scan“, díky němuž bude možné si prohlédnout vnitřek technologie Hybrid Air.

Citroën tak od nynějška nabízí řadu špičkových technologií, které uspokojí jakýkoliv způsob využití:

  • dieselový hybrid Hybrid4 u vozu DS5 (25 % verzí prodaných v roce 2012 na evropském trhu),
  • systém Full Electric u městského vozu C-Zero, ale také u užitkového vozu Berlingo, k dispozici ve druhém čtvrtletí roku 2013,
  • mikrohybridní technologie e-HDi, systém spojující komfort a výkonnost, k dispozici u většiny modelů značky, např. u motoru e-HDi 70 u Citroënu C3 s emisemi 87 g CO2,
  • a ještě nová řada benzinových motorů PureTech, které jsou výkonnější a ekologičtější: +15 % výkonu a -25 % spotřeby paliva a emisí CO2 v porovnání s předchozí generací benzinových motorů.