Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Citroën přichází i na náš trh s rozšířením nabídky své prémiové řady DS o model DS5.
Citroën DS5 představuje novou etapu vývoje řady DS. Moderní model dokonale dokresluje koncepci značky „Kreativní technologie“ a nabízí zase o něco výraznější styl, architekturu, pocity a eleganci. DS - dvě písmena, která evokují spoustu vzpomínek na odkaz značky Citroën, vzpomínek na model, který byl ve své době naprosto revoluční. Pro řadu DS, kterou dnes tvoří vozy Citroën DS3, DS4 a DS5, je charakteristické odhodlání předkládat jedinečný a jasně rozpoznatelný styl, vyvolávající spoustu představ a emocí, kvalitu provedení, pocity při řízení a velmi praktické funkce pro každodenní užití.
Citroën DS5 měl před sebou odvážný zdroj inspirace: koncept Citroën C-SportLounge. Cílem bylo posunout hranici ještě dál až k produkčnímu vozu.
Přední strana "déespětky" dotvrzuje osobitost a příslušnost k řadě DS. K typickým rysům patří velký vstup vzduchu, široká chromovaná maska chladiče se zabudovanými zdvojenými šípy, logo DS nad ní a ostré protáhlé světlomety, podtržené světly s LED diodami. Z profilu se jasně ukazuje osobitost Citroënu DS5. Jeho tvar vyvolává dojem dynamičnosti a je příslibem kvality provedení interiéru. Výrazně klenuté boky přitahují pohled, stejně jako hra světla a stínu, která na nich vzniká. Světlo se odráží v chromované protáhlé liště sahající od špiček světlometů až po přední okna. Tento díl z jednoho kusu je typickým znakem stylu Citroënu DS5. Stín na bocích vzniká díky vystouplému tvaru zadního blatníku, což je jeden z charakteristických rysů řady DS. K osobitosti vozu přispívá i provedení zadní části. Díky širšímu rozchodu dobře sedí na vozovce, pro jeho vzhled je typická dvojitá koncovka výfuku zabudovaná do zadního nárazníku a 6 světelných lišt, díky nimž je v provozu nepřehlédnutelný. Boční vstupy vzduchu vizuálně rozšiřují čelní stranu a přitom odvádějí tok vzduchu kolem kol. Do zadních postranních okének z jediného polykarbonového dílu jsou zabudovány aerodynamické spojlery. Výsledkem je koeficient Cx snížený na 0,29 a SCx 0,68 m2.
Odlišnost Citroënu DS5 se projevuje i v interiéru, který je zcela specifický, inspiraci čerpá ze světa letectví a dokonale ladí se vzhledem exteriéru. Nejtypičtějším prvkem je střecha kokpitu, která je novou verzí prosklené střechy. Je rozdělená do tří světelných „šachet“ (0,58 m2 prosklené plochy), které lze jednotlivě zaclonit a ve dne i v noci vytváří naprosto osobitou atmosféru. Autoři mysleli především na řidiče. Typická je obepínající palubní deska, téměř vertikální volant s velkou středovou plochou, informace nasměrované co nejvíc k řidiči nebo široká středová konzola s pákou převodovky v přímém pokračování předloktí. Hlavní ovladače jsou seskupeny v ose vozu, a to díky dvěma středovým konzolám, z nichž jedna je nízko u podlahy a druhá na stropě. Ovladače jsou ve formě tlačítek, koleček a páčkových spínačů, které se rovněž inspirovaly v kokpitu letadla. Představivost tu tedy má mnoho stimulů.
Citroën DS5 používá pravé materiály jako je kůže Club (plnohodnotná hladká kůže) a kov, u některých prvků v leštěné verzi. Provedení sedadel ve verzi Sportlounge, nebo ve verzi Bracelet, jsou na trhu zcela jedinečná. Naprosto specifický čelní panel využívá technologii několikavrstevného laku.
Kompaktní a prostorný
DS5 disponuje elegantním a kompaktním tvarem o délce 452 cm (o 25 cm méně než je délka sedanu Citroën C5), šířce 185 cm a výšce 151 cm. Tato kompaktnost nijak nezmenšuje výkony na palubě. Zavazadlový prostor má veliost až 465 litrů, uvnitř je 5 plnohodnotných míst, 5 dveří umožňuje nastupování na úrovni sedanu. Kromě obvyklých odkládacích přihrádek, jako je přihrádka před sedadlem spolujezdce nebo kapsy v panelech dveří, naleznete ve středové konzole pod loketní opěrkou dvojitou přihrádku o objemu 13 litrů. V horní části této odkládací přihrádky je zabudována zástrčka typu Jack a USB přípojka, do kterých lze velmi nenápadně připojit přenosné přehrávače. Do spodní chlazené a osvětlené přihrádky se podélně vejde láhev o objemu 1,5 litru. A konečně v horní konzole u stropu jsou dvě malé přihrádky na sluneční brýle, které se otevírají stisknutím, a po levé straně řidiče se nachází na dosah ruky otevřená přihrádka.
Velkou roli v interiéru Citroënu DS5 hraje zabudované osvětlení. Interiér využívá LED diody, které ho osvětlují postupně. Stiskem tlačítka START se vůz nastartuje a kabina ožije. Spustí se systém promítání informací na čelní sklo (Head-up Display), obživne i digitální displej ze tří částí a ručička přístroje. Světelná atmosféra ponoří místo řidiče do světa tvořeného červenými body propojenými s rádiem, navigací a ovladači otevírání dveří, a bílými body, které souvisejí s konzolou kokpitu, klimatizací, hybridním pohonem. U všech verzí výbavy je k dispozici zásuvka 230 V / USB, která slouží především k nabíjení notebooku, přehrávače MP3, fotoaparátu nebo mobilního telefonu.
Pro zajištění stabilního a efektivního chování je Citroën DS5 vybaven elektronickým rozdělovačem brzdných sil EBD, brzdovým asistentem pro kritické situace AFU, ABS, ale také novinkou z dílen značky Citroën: systémem Intelligent Traction Control ITC, který je spojen s elektronickým stabilizačním systémem ESP a zaručuje optimální kontrolu nad vozem v nejnáročnějších situacích. Pro zájemce o stálé připojení je určena služba Citroën eTouch, která je součástí sériové výbavy vozu Citroën DS5. Toto bezpečnostní zařízení funguje nepřetržitě, 24 hodin denně. Služba je bezplatná, využívá zabudovanou SIM kartu a zahrnuje především službu nouzového a asistenčního volání s lokalizací vozu (v závislosti na dané zemi), která zajistí v případě nehody nebo poruchy rychlý zásah záchranných složek. V nabídce na internetu jsou i další dvě služby: virtuální servisní knížka a služba Citroën Eco Driving. Ty majitele varují v případě mechanické nebo bezpečnostní závady, informují jej o nutnosti provést servisní kontrolu či údržbu a sledují také spotřebu a emise CO2.
Na základě záběrů z miniaturní kamery zabudované do vnitřního zpětného zrcátka se podle okolního světla a provozu zapínají a vypínají dálková světla pro bezpečnou jízdu v noci. Přejetí čáry, které se projeví vibrací sedadla spolujezdce, se zjistí díky miniaturní neviditelné kameře zabudované do zpětného zrcátka a díky technologii rozeznávání čar na silnici na základě digitálního zobrazování. Tato technologie přispívá k zabránění ztráty bdělosti za volantem. Po nastartování vozidla se ve zrakovém poli řidiče objeví průhledný pás, na který se barevně promítají informace nutné k řízení (rychlost, nastavení regulátoru / omezovače rychlosti, navigační údaje). Ve verzi Hybrid4 se ve chvíli, kdy vůz jede, aniž by spotřebovával palivo, změní barva zobrazení z bílé na modrou, což slouží jako pobídka k ekologickému řízení. Řidiči stačí se soustředit na to nejzákladnější. Kamera, spojená s navigací eMyWay, odesílá barevné záběry na displej navigace. Díky grafickým značkám (červené čárky pro zobrazení konce zadního nárazníku a modré čárky pro zobrazení maximálního poloměru otáčení) může řidič s vozem manévrovat zcela bezpečně. Mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček. Tyto světlomety přisvětlují vnitřek zatáček a tím zvyšují výhled v zatáčkách a na křižovatkách do úhlu 75° napravo nebo nalevo od vozu. Spouští se automaticky po zapnutí směrovky nebo po natočení volantu do úhlu 60°. Hands free přístup a startování. Otevírání a nastartování vozu jednoduchými a intuitivními gesty, přičemž si řidič nechává klíč u sebe. Jakmile se přiblíží k vozu, systém sám nalezne na dálku elektronický klíč a k odemknutí a zamknutí vozu stačí se jen lehce dotknout kliky, k nastartování postačí stisknout tlačítko START.
Dynamické chování na silnici
Zážitek z řízení je spojen s dynamickým chováním na silnici, při němž však nijak netrpí komfort. Pružiny a tlumiče dokonale kopírují silnici a usnadňují ovládání vozu. K dynamickému chování přispívá i přesné a přímé řízení, které zajišťuje hydraulické elektročerpadlo. Výbava zajišťující aktivní bezpečnost (elektronický rozdělovač brzdného účinku EBD, brzdový asistent pro kritické situace EBA, ABS, elektronický stabilizační systém, Intelligent Traction Control ITC) doplňují výkonné brzdy se vzduchem chlazenými kotouči průměru 340 mm u většiny verzí.
Čtyři spalovací motory
Třetí model řady DS je při svém uvedení na trh nabízen se 2 naftovými motory Euro V, sériově opatřenými filtrem pevných částic, motorem e-HDi 110 Airdream (šestistupňová pilotovaná převodovka) s mikrohybridní technologií Stop&Start nové generace snižující emise CO2 o 15 %, a motorem HDi 160 (šestistupňová manuální nebo automatická převodovka). Vůz je nabízen rovněž se 2 benzinovými motory s turbokompresorem a přímým vstřikováním, Euro V, které byly vyvinuty ve spolupráci s firmou BMW: THP 155 (šestistupňová automatická převodovka) a THP 200 (šestistupňová manuální převodovka). Tato poslední verze poskytuje výkon 147 kW a maximálnímu točivý moment 275 N.m při 1 770 1/min.
Citroën DS5 je prvním modelem značky, který je vybaven technologií Hybrid4, což je plně hybridní pohon, který spojuje výkony dieselového motoru HDi s účinností elektrického pohonu. Technologie Hybrid4 nabízí jak výkonnost (200k, pohon všech 4 kol, elektrický provoz ve městě, boost efekt při silném zrychlení v režimu sport), tak velmi nízké emise CO2 (99 g/km).
Originalita plně hybridní technologie je výsledkem kombinace několika technologií: motor 2.0 HDi 160 FAP, systém Stop&Start s reverzibilním alternátorem druhé generace, pilotovaná šestistupňová převodovka s optimalizovanými převodovými stupni, elektrický motor synchronního typu s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě, který dokáže vyvinout výkon 27 kW (37 k), elektronický supervizor Power Train Management Unit, který automaticky řídí jednotlivé režimy fungování obou motorů s cílem dosáhnout nízké spotřeby paliva. Technologie Hybrid4 nabízí řízení v různých režimech. Řidič si může pomocí kolečka zabudovaného do středové konzoly zvolit mezi 4 různými režimy: Auto, ZEV, 4x4, Sport. Režim „Auto“, který se aktivuje při každém nastartování a automaticky řídí přechod mezi spalovacím a elektrickým motorem, aby se optimalizovala spotřeba paliva. Režim „Zero Emission Véhicle“ (ZEV) umožňující jízdu pouze s elektrickým motorem, pokud rychlost nepřesáhne 60 km/hod. Dojezd v režimu ZEV je 2 – 3 km. Po dosažení maximální délky dojezdu se pohon přepne do režimu „Auto“. Režim „Pohon všech 4 kol“ (4WD) podporující jízdu při nízké rychlosti, kde zajišťuje pohon všech 4 kol: přední kola jsou poháněna spalovacím motorem a zadní elektrickým. Ideální režim pro obtížné terény a slabou přilnavost (hluboký sníh, bláto, písek, atd.). Režim „Sport“ zvyšující reaktivitu a hbitost díky maximálnímu využití elektrického motoru, který tak zlepšuje výkon spalovacího motoru. Akcelerace, pružnost i řazení rychlostí jsou pak dynamičtější díky elektrickému „boost“ efektu.