MotorInfo

Citroën DS pokračuje konceptem Numéro 9

14.4.2012 10:35
Citroën DS pokračuje konceptem Numéro 9

Historie Citroënu řady DS pokračuje i letos. Na pekingském autosalonu se ve světové premiéře představí koncept Numéro 9.

Tento koncept je předobrazem budoucnosti řady DS a ohlašuje stylistické principy tří dalších modelů řady, jimiž budou sedan ze segmentu C Premium, SUV a luxusní sedan ze segmentu D.

Charismatický tvar konceptu Numéro 9 čerpá z konceptu typu shooting brake, ale změnila se jeho čelní strana, která musí pojmout plně hybridní technologii Plug-in. Koncept využívá to nejlepší z technologie Citroën.

Odvážná koncepce 

Koncepční vůz Numéro 9, který přichází po modelech Citroën DS3, DS4 a DS5, je novým vyjádřením řady DS. Novým vyjádřením, které se inspiruje od tvaru uznávaného pro svou proslulost v historii - řeč je o karoserii shooting brake.

Numéro 9 v sobě snoubí rozměry kupé a kombi, má protáhlé linie, dlouhou kapotu, velmi nízké posazení (výška 127 cm) na jedenadvacetpalcových kolech. Současně ale nabízí také pocity komfortu kabiny, k němuž přispívají velkorysé rozměry a střecha rozdělená do tří světelných „šachet“, což v uvnitř vytváří příjemné prostředí pro celou posádku. Vůz je dlouhý 493 cm a široký 194 cm, jeho rozvor je 300 cm. Tím je zajištěn dostatečný prostor pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Numéro 9 ukrývá pod rysy shooting brake novou vizi luxusu v segmentu D, vedle tradičního sedanu. Výrazný, charismatický koncept snadno rozpoznatelného stylu, který pokračuje v historii řady DS.

 

 

Otevírá se nová kapitola

Numéro 9 vypilovává estetické principy kultivované v řadě DS, přichází s podobou čelních stran budoucích modelů řady DS a představuje dosud nevídaný světelný podpis. Pro tuto novou čelní stranu je typická především maska chladiče, jejíž tvar zvýrazňuje trojrozměrné provedení. Maska chladiče se spojuje s projektory full LED, na jejichž koncích se nachází denní světla (DRL). Celek propůjčuje konceptu Numéro 9 výrazný a jedinečný pohled. Jeho zhuštěné a skulpturální objemy podtrhují subtilní protáhlé linie. Numéro 9 tak svou odlišností a eleganci kultivuje vlastní statut.

V tomto konceptu se kloubí typické výrazné rysy řady DS. Mezi ty nejnápadnější patří tzv. plovoucí střecha, na které se diskrétně objevuje monogram DS, celek je podtržený chromovanou lištou. Dalším charakteristickým rysem jsou boční prosklené plochy napojené na zadní okno víka zavazadlového prostoru. A konečně se Numéro 9 projevuje tajemně a sofistikovaně z hlediska volby barev a materiálů. Tmavě černá karoserie s jemně nafialovělými odstíny, nazvaná „whisper“, dokonale ladí s prvky z „kalifornského“ chromu s jemně teplým zabarvením.

Inspirovaný design

Numéro 9 bylo propracováno do všech detailů tak, aby se zvýšila jeho účinnost (SCx = 0,61):

- zadní spojler posiluje efekt fastback,

- přední sloupky usnadňují proudění vzduchu kolem kabiny,

- kola s „turbínovými“ prvky napomáhají díky zabudovaným lamelám lepšímu průtoku vzduchu kolem podběhu kol, čímž se snižuje hluk a spotřeba paliva.

Technologie Hybride Plug-in

Pro hybridní pohon s nabíjením je charakteristické zabudování elektrického motoru nad zadní nápravou. Tato jednoduchá inovační konfigurace dokonale vyhovuje charakteru konceptu Numéro 9, protože optimalizuje jeho dynamické chování a pohyblivost a současně je zárukou nízké spotřeby a emisí. Koncepční vůz tak kombinuje benzinový nebo dieselový motor (podle trhu) s motorem elektrickým zabudovaným nad zadní nápravou, o výkonu 70 k a s točivým momentem 200 N.m. Tento elektrický motor se napájí bateriemi typu lithium-ion, které se nabíjejí pouze z běžné domácí zásuvky, pro nabití potřebují 3,5 hodiny. Model vystavený na pekingském autosalonu je vybaven benzinovým motorem 1.6 THP o výkonu 225 k (165 kW), jeho točivý moment je 275 N.m          

Numéro 9 přispívá díky hybridizaci plug-in k ochraně životního prostředí. Jde o vůz určený především do městského provozu, s režimem Nulové emise (ZEV  = Zero Emission Vehicule), který umožňuje jízdu ve zcela elektrickém režimu s dojezdem 50 km. Hodí se i na náročné silnice, kde je nutné neustále zrychlovat a zpomalovat, kde hybridizace umožňuje snížit spotřebu, protože se při jízdě využívají obě energie. Na dálnicích přebírá žezlo spalovací motor. Numéro 9 využívá rovněž mikrohybridní technologii poslední generace, umožňující přepnout spalovací motor do pohotovostního režimu v situacích, kdy není potřeba. Systém nijak nezhoršil potěšení a pocity z řízení. Naopak, v případě prudkého sešlápnutí pedálu akcelerátoru a požadavku okamžitého vysokého točivého momentu přidá funkce „boost“ k točivému momentu spalovacího motoru točivý moment motoru elektrického a Numéro 9 tak dosáhne vysokého výkonu (295 k), aniž by to mělo vliv na spotřebu (1,7 l/100 km a emise 39 g CO2/km). Zrychlení z 0 na 100 km se dosáhne za 5,4 vteřiny a 1 000 m s pevným startem ujede za 25,3 vteřiny. Navíc při velké akceleraci, ale také při nízké přilnavosti povrchu se vůz přepne do režimu 4x4, elektrický motor pohání zadní kola, spalovací motor přední. V obzvlášť obtížných podmínkách, například při jízdě do svahu po zasněžené silnici, může režim 4x4 spustit sám řidič. Toto zapnutí pohonu všech čtyř kol zajišťuje společně s hydraulickým odpružením lepší pohyblivost a přitom dokonale a bezpečně využívá celý potenciál vozu Numéro 9. Kromě vynikajících jízdních vlastností a ekologických výkonů nabízí plně hybridní technologie ještě jednu nezanedbatelnou výhodu: kabinu lze před každým použitím vozu tepelně připravit. Lze ji například předem vyhřát, aby se všichni cestující cítili již při nastoupení do vozu příjemně.

Rozměry

Délka: 4,93 m

Šířka: 1,94 m

Výška: 1,27 m

Rozvor: 3 m

Hmotnost

Celková dovolená hmotnost: 1 500 kg

Hybridní pohon plug-in

Benzínový motor 1.6 THP: výkon 225 k (165 kW) / točivý moment 275 N.m

Elektrický motor na zadní nápravě: výkon 70 k / točivý moment 200 N.m

Režim ZEV (nulové emise): dojezd 50 km

 

Výkony a spotřeba

0 – 1 000 m:  25,3 vteřiny

0 – 100 km/h: 5,4 vteřiny

Maximální rychlost: 244 km/h

Spotřeba: 1,7 l/100 km ve smíšeném režimu (podle metodiky MVEG)

Emise CO2: 39 g/km

Aerodynamika

SCx: 0,61 m²

Pneumatiky

MICHELIN 245/35 ZR21