Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nulová spotřeba benzinu, nulové emise škodlivin, nulové emise CO2, nulový hluk! Citroën s vozem C-ZERO obohacuje svou nabídku v segmentu vozů segmentu A o 100 % elektrické řešení.
Tento nový model je samotným výrazem Kreativní technologie, kterou se její tvůrci inspirovali. Citroën C-ZERO byl koncipován s cílem usnadnit pohyb po městě a předměstí. Jsou pro něj typické malé rozměry a dojezdová vzdálenost, která stačí pro každodenní cesty po městě. To vše v tichu, při němž zapomenete na městský hluk. Technologie Full electric je součástí strategie používané pro snížení spotřeby paliva, emisí škodlivin a skleníkových plynů. První vozy se na trhu objeví na konci roku 2010, rytmus dodávek se výrazně zvýší od prvního čtvrtletí 2011. Citroën C-ZERO, který byl vyvinut ve spolupráci s Mitsubishi Motors Corporation (MMC), je již druhým elektrickým vozem v nabídce Citroënu vedle modelu Berlingo First Electrique.
Citroën C-ZERO je prvním modelem nové generace elektrických vozů, který je k dispozici v Evropě. Konstruktéři ho již od počátku koncipovali tak, aby do něj bylo možné instalovat veškeré zařízení nutné k jeho elektrifikaci a současně si zachoval všechny funkce spojené s bezpečností, komfortem a prostorností, s jakými se obvykle setkáváme u vozů jeho segmentu a patří mezi nejlepší ve své kategorii (ESP, 6 airbagů, klimatizace, zavazadlový prostor o objemu 166 litrů,..).
Citroën C-ZERO je dokonale přizpůsoben podnikání jakéhokoliv typu - je určen pro úřady, nejrůznější sdružení, firemní vozové parky operující ve vymezené oblasti, ale hodí se i pro soukromníky, kteří hledají vůz s mimořádně úsporným provozem, provozní náklady činí přibližně 1,5 € na 100 km. Je vybaven špičkovou technologií, kromě jiného využívá lithium-iontové baterie. Stojí za ním zkušenost značky, která již prodala 5 500 elektrických vozů. Společně s modelem Berlingo First Electrique, který již v nabídce figuruje, tak má Citroën všechny trumfy proto, aby získal významné postavení na trhu a navíc potenciál dalšího růstu. Citroën C-ZERO nabízí v základní výbavě komunikační zařízení, které dokonale ladí s jeho vlastnostmi. Jde o zařízení Citroën eTouch, zajišťující řadu služeb včetně tísňového a asistenčního volání. Součástí sériové nabídky je i funkce Bluetooth®.
Citroën C-ZERO kombinuje vlastnosti, díky nimž má nárok na označení městské a příměstské auto v pravém slova smyslu: jeho chod je přirozeně neobyčejně tichý jak pro posádku, tak pro okolí, při jízdě nevypouští žádné škodliviny a vykazuje nulové emise CO2. Díky délce 348 cm a poloměru otáčení 9 m se pohybuje v městském provozu velmi snadno. Výkony (maximální rychlost 130 km/hod, zrychlení z 0 na 100 km/hod za 15,9 vteřin a akcelerace z 60 na 80 km/hod za 3,9 vteřiny) a dojezd 150 km řidiči umožňují vydat se bez obav za hranice města. Ve Francii je 70 % každodenních cest autem během pracovního týdne kratších než 30 km, 95 % nepřekračuje 80 km. Citroën C-ZERO nabízí díky rozvoru 255 cm čtyři plnohodnotná místa a zavazadlový prostor o objemu 166 litrů, je vybaven řadou komfortních a bezpečnostních prvků: mezi nejvýznamnější standardně montované prvky výbavy patří posilovač řízení, ABS, ASR, ESP, elektrické ovládání oken, 6 airbagů a klimatizace.
Kreativní technologie
Citroën C-ZERO se velmi snadno ovládá: stačí otočit klíčkem v zapalování, dokud se neozve pípnutí a nerozsvítí se zelená kontrolka „READY" na přístrojové desce, a přesunout řadicí páku (stejného typu jako u automatické převodovky) do jediné polohy pro jízdu vpřed. Na přístrojové desce se kromě tradičních informací nachází i ukazatel s ručičkou, který se zapne po zapnutí zapalování a ukazuje stav fungování baterie:
Tradiční ukazatel množství paliva je zde nahrazen ukazatelem nabití baterie. Jakmile se přiblíží minimální úroveň nabití, omezí se chvíli poté, co je řidič na stav baterie upozorněn, fungování příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu. Pro usnadnění manévrování a rozjíždění do svahu je vůz vybaven systémem postupného zabírání po způsobu automatických převodovek. Zcela elektrický Citroën C-ZERO je vybavený synchronním motorem s permanentním magnetem, který poskytuje výkon 47 kW nebo 64k CEE při otáčkách 3 500 - 8 000 1/min. Jeho maximální točivý moment dosahuje 180 N.m při 0 - 2 000 1/min. Vzhledem k vlastnostem tohoto elektrického motoru, který dosahuje svého maximálního točivého momentu okamžitě po zapnutí, není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni. Citroën C-ZERO je tedy opatřen redukční převodovkou s uzpůsobeným převodovým poměrem a tradičním diferenciálem, oba jsou umístěny na zadní nápravě poblíž elektrického motoru.
Citroën C-ZERO je nastaven na dva způsoby řízení s odlišným chováním vozu:
S tímto dvojím nastavením již není nutné nabízet několik poloh při jízdě vpřed, určených například pro normální chod, pro výraznou akceleraci nebo pro brzdění motorem. Jednoduchost řidiči usnadňuje život a upřednostňuje klidné řízení, které odpovídá filozofii elektrického vozu. Citroën C-ZERO využívá systém rekuperace energie při zpomalování a brzdění, kterou se nabíjí baterie. Rekuperovaná energie závisí kromě jiného na rychlosti jízdy a případném sešlápnutí brzdného pedálu. I když se brzdný pedál nesešlápne, baterie se začnou nabíjet i v případě, že se řidič nedotýká pedálu akcelerátoru. Toto nabíjení baterií má několik výhod: zajišťuje brzdění motorem, které řidič sice vnímá, ale ne nijak přehnaně, a umožňuje přirozené zpomalení, když se vůz blíží do zatáčky, nebo k semaforům, ale omezuje také opotřebení součástí brzdného systému. Napájení motoru zajišťují baterie poslední generace typu Li-ion, umístěné ve střední části vozu. Tyto baterie tvoří 88 článků o kapacitě 50 Ah, užitečná kapacita baterie je přibližně 16 kWh a napájení je zajišťováno pod napětím 330 V.
Lithium-iontová technologie umožňuje:
Nabíjení baterií Citroën C-ZERO je snadné a může proběhnout dvěma způsoby:
Baterie mají vydržet 1 500 cyklů nabití/vybití.
Homologace týkající se spotřeby probíhá jako u všech ostatních elektrických vozů stejným způsobem jako u vozů s tepelnými motory (homologace NDEC Europe) a navíc se provádí měření dojezdu: v případě Citroënu C-ZERO byl u homologace stanoven dojezd na 150 km. Stejně jako u tradičního vozu mají na spotřebu a tedy i dojezd větší či menší vliv různé parametry. Hlavními parametry, které je u elektrického vozu ovlivňují, jsou topení a chlazení, která fungují na elektřinu, a řízení, které může stejně jako u vozu s tepelným motorem výrazným způsobem ovlivňovat spotřebu proudu.
Sériově montovaný systém Citroën eTouch A Bluetooth®
Citroën C-ZERO bude moci již od svého uvedení na trh používat nejnovější systémy značky Citroën z oblasti komunikace, a to díky tomu, že v mnoha zemích se již bude do vozu sériově instalovat Citroën eTouch, umožňující využívat celou řadu služeb zahrnující lokalizované tísňové a asistenční volání, virtuální servisní knížku a službu Eco Driving, která je k dispozici v nabídce MyCitroën na internetu. U volání funguje Citroën eTouch naprosto samostatně. Systém je totiž vybaven modulem GPS a SIM kartou, která nevyžaduje podpis smlouvy s jakýkoliv operátorem, a to bez časového omezení. Na palubní desce jsou dvě tlačítka, jedno s nápisem SOS, které slouží pro tísňová volání (k volání může rovněž dojít automaticky v případě nárazu), druhé s logem dvou šípů sloužící k volání asistenční službě. Obě tyto služby jsou bezplatné a jsou k dispozici nepřetržitě. Se systémem Citroën eTouch má posádka vozu C-ZERO na dosah ruky k dispozici komplexní řadu služeb Citroën. Citroën C-ZERO je rovněž vybaven funkcí Bluetooth®.
Nabídka odpovídající politice značky
Značka Citroën, která se již několik let věnuje politice snižování spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů, a patří proto na tomto poli ke světovým lídrům, přidává model C-ZERO ke své již tak bohaté nabídce výrobků šetrných k životnímu prostředí.
CITROËN dnes nabízí již:
V nabídce jsou ještě další technologie: