MotorInfo

Cesta do budoucnosti akumulátorů

10.11.2011 14:20
Cesta do budoucnosti akumulátorů

V druhé polovině října se uskutečnilo setkání klíčových zákazníků koncernu Johnson Controls s názornými ukázkami, kam se bude ubírat obchod s akumulátory v následujících letech.

Českou republiku zde zastupoval pan Baše , který měl – navíc – tu čest být jedním z devíti evropských klientů, jenž převzal cenu za dosažení vynikajících výsledků ve sběru použitých akumulátorů  v rámci systému Ecosteps.

Co se na tomto setkání vlastně odehrálo? Než se k němu dostanu, dovolte mi vrátit se pár let zpět.

Kdysi jsem jezdil k panu Chvojkovi se svým vozem  Lada 2101, aby mi seřídil motor a hlavně ventily. Můj otec si ventily seřizoval sám doma a potřeboval k tomu jen vědět  jak nastavit příslušné vačky v motoru, a jak pracovat s odpovídajícími cejchovanými měrkami. Motor měl kliku, (pro ruční roztáčení) já jsem jí otočil do příslušné pozice – a bylo.  Na našem setkání jsem si právě na tyto okamžiky vzpomněl, to bylo někdy před dvaceti či více lety. Dnes si nikdo diagnostiku svého vozu doma nenastaví, ledaže bude expertem vlastnícím zařízení v hodnotě možná stovek tisíc korun.

Něco podobného jsme však nyní, vůbec poprvé, viděli v praxi. Uviděli jsme něco, jako malý tablet, váží  „TO“ cca 1,2 kg a uvnitř je „TO“  propojeno bezdrátovým spojením „wi-fi“ s internetem a databází příslušné automobilky, to podle toho jaké auto budeme zrovna řešit. Na fotografii si „TO“ můžete částečně prohlédnout.

Dejme tomu název -  Diagnostický  systém pro výměnu akumulátoru ve vozidle, které je vybavené  systémem start-stop. Stručně řečeno VSSP série 2.0. Hardware, tedy ona krabička,(„TO“),  kterou lze lehce vzít do ruky, se bude dodávat s několika druhy kabelů. Kabelem, který propojí diagnostickou zásuvku vozidla s touto krabičkou, dále kabelem, který pomocí  klešťového systému obepne přívodní kabel od regulátoru (resp. od generátoru, přičemž generátorem nazveme jednotku, která v sobě spojuje jak alternátor, tak starter a to vše v jednom zařízení) k akumulátoru, či další kabel, který je normálně zakončen klešťovými svorkami, které znáte z každého testeru na baterie. Na spodní straně této krabičky se nachází dvě světelné diody a mezi nimi je optika snímacího zařízení –jakéhosi fotoaparátu, které sejme kód, který je umístěn na nové baterii, kterou budeme do vozidla vkládat. (řady AGM anebo EFB – k dispozici nyní celkem 10 typů, které pokrývají 100 %  existujícího vozového parku.) Jak se pracuje s takovým zařízením – máme-li  je k dispozici?

Tak tedy nejdříve, do obrazovky z klávesnice vyťukáme VIN číslo konkrétního automobilu, kde chceme vyměnit baterii. VSSP 2.0 nám nejdříve na obrázku ukáže, kde se v tomto vozidle nachází diagnostická zásuvka, do které následně  vložíme jeden konec kabelu z příslušenství přístroje a druhý připojíme k přístroji on line. Následně nás přístroj pomocí obrazovky navádí krok po kroku až k umístění akumulátoru ve vozidle. To poté, co jsme  baterii již diagnostikovali. Dříve než však uvidíme onu diagnostickou zásuvku, tak nám tato zázračná mašinka představí celkem čtyři displeje a my si zvolíme to, co vlastně chceme dělat.

Můžeme s tímto přístrojem testovat úplně novou baterii (poprvé v historii vůbec), dále můžeme otestovat baterii použitou, předně však můžeme otestovat funkci start stop systému v daném vozidle a zcela na konci můžeme – či vlastně musíme – zkonfigurovat novou baterii s tímto konkrétním vozidlem. Jestliže tedy budeme baterii vyměňovat – to poté, co testy určí, že je to třeba – pak nás systém dovede desítkami kroků a fotografií na displeji až k baterii a přesně nám sdělí, co a jak máme dělat, a to u nepřeberného množství typů vozidel či automobilových značek. V tuto chvíli brázdí evropské silnice již 1 200 typů vozidel majících různé systémy start-stop a my víme, že minimálně 50 % z nich odmítne výměnu baterie, nebudeme-li mít příslušný hardware a software. Respektive, po namontování nové baterie vozidla nenastartují. Podmínkou všech těchto činností je wi-fi spojení v dané dílně a on line připojení firmy na internet. Pokud ještě v servisu vytáčíte připojení na internet, zapomeňte na to, že byste mohli měnit baterii v takovém autě.  

Toto zařízení, prozatím, hovoří pěti evropskými jazyky, ale počítáme s tím, že v souvislosti s rozvojem, bude k dispozici i česky či slovensky hovořící systém. Zatím si však budeme muset pomoci  a naučit se základní informace buď v angličtině, němčině, francouzštině, španělštině či italštině. Studoval jsem však danou „krabičku“ očima prodejce a myslím, že nebude zase tak těžké se v zařízení vyznat.

Naše společnost bude mít velmi brzy možnost dodat první kusy prvním zákazníkům, ty kusy však budou „mrtvé“ a jejich oživení proběhne přes internet zakoupením tříleté licence na jejich používání a pochopitelně na jejich upgrade, protože pokrok se nezastaví. Den, kdy končí výměna akumulátoru v autě doma, či na dvoře, se nezadržitelně blíží. Bez tohoto zařízení sice bude mít případný zájemce v rukách baterii AGM, ale bude mu vlastně k ničemu. Navíc - konkrétní auto si bude rozumět jen s konkrétním akumulátorem. Proč je to tak důležité?  Je to proto, že baterie v režimu start-stop je neskutečně namáhaná – např. na jednom běžném kilometru musí startovat vozidlo až čtyřikrát – a dané auto se spokojí jen s baterií určité kvality, kapacity, startovacího výkonu, nejraději s tou, kterou bylo osazeno ve výrobním závodě. Baterie start-stop plus (AGM) mají totiž zcela totožné parametry pro náhradní potřebu, jako je tomu pro první vybavení. A co je ještě fantastičtější pro budoucnost, pro 1 200 typů vozidel stačí nyní 10 typů akumulátorů – 5 AGM a 5 EFB, které pokryjí 100 % vozového parku. To je doslova revoluční přístup k sortimentu akumulátorů. Staré, původní typy, označené jako SLI  sice ještě budou dožívat, ale tímto okamžikem se začal blížit i jejich konec. Jistě, nyní je vzdálený – ale jak je to dlouho, co jsem „šteloval“ ty ventily???

Prezentace se však neomezila jen na představení systému VSSP 2.0. Účastníci setkání viděli mnohem více. Viděli první sériové auto na světě („in natura“) Mercedes-Benz S400 Blue-Hybrid, ve kterém se nachází 25 kilogramová baterie „mild-hybrid“ vyrobená z Li-Ion článků, kdy každý z nich má napětí 3.6 V a kapacitu 7 Ah.  Tato baterie dodává špičkový výkon až 19 kW. Těch Li-Ion akumulátorů je zde celkem 35 kusů.

 

 

Následně se představilo experimentální vozidlo, kde se sada akumulátorů nachází pod nohama cestujících, navigační systém vede řidiče od nabíjecí stanice k nabíjecí stanici, a to od břehů moře třeba až do Berlína. Taková baterie se brzy objeví ve voze Ford-Transit,  který bude již brzy na trhu jako sériové vozidlo s obrovským dojezdem na elektrickou  energii. 

Celé setkání se neslo v duchu – Cesta do budoucnosti - a tak se zde prezentovaly i další obory, ve kterých nacházejí uplatnění akumulátory - ať to je třeba golfový vozík, nebo čisticí stroj, či elektrický lodní motor.

                                     Ing. Oldřich Pleštil

                                    Country Manager Sales
                                    Johnson Controls Power Solutions EMEA