MotorInfo

České ruční stříkací pistole bodují v autoopravárenství

27.2.2014 09:00
České ruční stříkací pistole bodují v autoopravárenství

Profesionální lakýrníci, ale i domácí kutilové ve své garáži nebo dílně ocení při běžných opravách laku ruční stříkací pistole.

Společnost EST + a.s. z Ledče nad Sázavou je předním českým výrobcem aplikační techniky s více než šedesátiletou historií, která byla spjata s národním podnikem Kovofiniš. Vyvíjí, vyrábí a dodává profesionální zařízení pro aplikaci kapalných nátěrových hmot, práškových plastů a žárové nanášení kovů, které nacházejí uplatnění především v oblasti automobilového, nábytkářského, stavebního, sklářského a keramického průmyslu, ale i potravinářství či aplikace lepidel.

Kromě jiného v sortimentu této společnosti najdete i ruční stříkací pistole s dlouholetou tradicí určené pro autoopravárenství. Jednou z nich je například i známá pistole EST 118, která poskytuje nejen kvalitní nástřik, nyní má především vylepšenou ergonomii ovládání spočívající v umístění regulace vstupního tlaku vzduchu či ve strmosti regulace rozprašovacího vzduchu. Inovovaná je i trysková soustava ovlivňující údržbu – nyní již nehrozí zalepení závitu trysky barvou, čímž se i usnadňuje její demontáž v případě zaschnutí.

Přednosti EST 118

  • regulační kolečko ve spodní části
  • úplné zavření vstupního tlaku vzduchu
  • vyšší ergonomie údržby (delší jehly se zápichem)
  • těsnění závitu trysky (závit není od barvy)
  • regulace šíře nástřiku v rozmezí 3/4 otáčky

Technika pro profesionály

U rozsáhlejšího poškození laku je ale již potřeba zapojit profesionální stříkací techniku. Jak to probíhá? „Barva je na postižená místa aplikována pomocí vzduchových stříkacích pistolí ve speciálních odsávacích boxech. Pro dokonalou kvalitu nástřiku bez kapek a šmouh musí mít pistole perfektní rozprašovací vlastnosti. Důležitá je také vysoká přenosová účinnost, tedy vysoká efektivita nástřiku, která významně snižuje spotřebu materiálu,“ dodává Petr Syrovátka z EST +. Po aplikaci barvy je nutné zajistit její rychlé a správné zaschnutí. K vysušení dochází přímo ve stříkacím boxu, který umožňuje potřebné zvýšení teploty, nebo za pomoci speciálních infrapanelů.

Auto s dokonalým lakem

Aby mělo auto vzhledově dokonalý a zároveň maximálně odolný povrch, musí se na něj nastříkat hned několik vrstev nátěrových hmot. První vrstvu, která je nanášena přímo na karoserii, tvoří základová barva, která zajišťuje dokonalé spojení s materiálem. Na ni je aplikována vrstva plniče, který vyrovnává nedokonalosti a dodává kompletnímu laku potřebnou pružnost. Teprve poté je v jedné nebo více vrstvách nanášen vrchní lak, který určuje výsledný odstín barvy automobilu. Celý nátěrový systém nakonec uzavírá lak čirý, který karoserii dodává lesk a chrání ji před drobnými oděrkami a škrábanci.

Při výrobě nových vozů jsou tyto barevné vrstvy na karoserii nanášeny v profesionálních autolakovnách výrobních závodů, a to ve speciálních plně automatizovaných robotických systémech. „Do těchto systémů jsou instalovány vysoce kvalitní automatické stříkací pistole, které na karoserii aplikují nátěrové hmoty zcela bez zásahu lidské ruky. V některých případech je však barva nanášena i ručně. Do jedné z továren na výrobu automobilů pro tyto účely stále dodáváme špičkové ruční stříkací pistole,“ vysvětluje Petr Syrovátka z EST +.