MotorInfo

Češi o Vánocích více nakupují, než lyžují

20.12.2012 10:23
Češi o Vánocích více nakupují, než lyžují

Společnost Shell Czech Republic a.s. provedla na začátku prosince průzkum na téma trávení volného času o Vánocích v České republice a s ním spojeným cestováním.

81 % respondentů v rámci svátečního programu svým vozem alespoň občas zamíří do obchodů či nákupních center, ale na hory se vydává jen 28 % z nich. Cestování autem představuje pro Čechy nedílnou součást vánočních svátků. Průzkum také ukázal, že prémiová paliva vyzkoušelo více mužů (68 %) než žen (39 %) a že až 31 % žen už někdy nakoupilo dárek na čerpací stanici.

Společnost Shell Czech Republic a.s. provedla v prosinci bleskový průzkum, napříč všemi věkovými skupinami, zabývající se způsoby, jakými Češi tráví volný čas o Vánocích. Průzkum ukázal, že vánoční svátky vnímáme trvale jako svátky pohody strávené doma s našimi nejbližšími. Tento fakt potvrdilo 85 % dotázaných. Na exotickou dovolenou se vydává jen 1 % z nás, pouze o procento více si zajede na hory. Výsledky odhalily, že téměř každý Čech (97 %) v průběhu Vánoc vyráží na cesty. 71 % z nás přitom najede více kilometrů než běžně ve stejně dlouhém období, z toho 42 % řidičů až o 100 km. Z tohoto důvodu někteří z nás dopřávají „Vánoční dárek“ i svému čtyřkolému mazlíčkovi (21 %). Řidiči nejčastěji automobil zavezou do automyčky (57 %) nebo koupí novou vůni do vozu (47 %). Na čerpacích stanicích ale nepořizujeme jen dárky pro své plechové miláčky, ale využíváme je i k nákupu dárků na poslední chvíli, k čemuž se přiznalo celkem 29 % z nás. Překvapivé ovšem je, že této možnosti více využívají ženy (31 %) než muži. 22 % z nás v rámci speciální péče dopřeje svému vozu prémiové palivo, přičemž jeho kvalit jsou si více vědomi řidiči. Doposud ho alespoň jednou zkusilo již 68 % z nich, na rozdíl od něžného pohlaví, jehož zástupkyně prémiová paliva vyzkoušela ve 39 %. Z průzkumu dále vyplynulo, že čeští motoristé se běžně nezajímají, jaké palivo tankují. Pouze 29 % z nás se před tankováním informuje o jeho vlastnostech, muži tak činí ve 37 % a ženy jen ve 26 %. Řidiči předčili řidičky také ve vědomostech o aditivech (přísadách) – celkem má o nich základní přehled 72 % Čechů. Většina z nás tedy ví, že aditiva v palivech zvyšují výkon motoru či pomáhají čistit motor od usazenin. Muži  jsou si ale více vědomi, že volba paliva je jedním z důležitých kroků pro udržení vozu v dobré kondici, který sice nemá patrný vliv na pohled, ale řidič jeho účinky často pocítí už při prvním natankování.

Průzkum dále ukázal, že vzdálenosti, které pravidelně Češi zdolávají při cestování během Vánoc, většinou nejsou příliš velké. Většina z nás navštěvuje příbuzné bydlící do 100 km od našeho domova (jen 26 % dotázaných za nimi jezdí dál). Nejraději o Vánocích autem většina z nás zamíří na návštěvu k příbuzným (92 %), do nákupních center či obchodů (81 %), na hory se pak přes vánoční svátky vypraví překvapivě pouze 28 % respondentů.