MotorInfo

Cebia analyzuje trh ojetin

11.10.2016 13:05
Cebia analyzuje trh ojetin

Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za období prvních 3 čtvrtletí 2016. 

Jednotlivé sledované parametry byly vyhodnoceny na vzorcích prodaných a prověřovaných ojetých vozidel a byly doplněny z veřejně dostupných zdrojů. Letos se podle údajů Svazu dovozců automobilů v období od ledna do září dovezlo do ČR 123 837 ojetých vozidel, což bylo v meziročním srovnání o 10 % více. V polovině letošního roku činil nárůst 13 %. Dynamika růstu se tak v průběhu letošního roku zmírňuje. V důsledku nárůstu počtu dovážených ojetých vozidel se snížil podíl ojetin českého původu ze 70 na 68 %. „Špatnou zprávou je, že se dováží stále větší množství starých ojetin. Podíl dovážených ojetých vozidel starších 10 let činí již 51,5 %. Tato skutečnost nepochybně přispívá stárnutí českého vozového parku, který dosáhl podle posledních údajů průměrného stáří 14,9 let,“ komentuje dosavadní vývoj ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. Meziročně výrazně vzrostl počet vozidel s udávaným stavem tachometru nad 200 tisíc kilometrů, a to z 16 % na 26 %. Znamená to, že prodejci častěji přiznávají vyšší najetý stav tachometru a motoristé je častěji kupují. Průměrný udávaný stav tachometru byl v prvních 3 čtvrtletích tohoto roku 161 tisíc kilometrů. Pokud vezmeme v úvahu, že zhruba 40 % vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 tisíc kilometrů, skutečný stav najetých kilometrů překračuje 200 tisíc kilometrů. Cebia začala sledovat i další parametry prodávaných ojetin – existenci servisní knihy a udávaný počet předchozích majitelů. Zajímavé je, že v nadpoloviční většině případů byla k vozidlu dodávána servisní kniha (54 %) a 53 % vozidel byla po prvním majiteli. Je otázkou, zda předávané servisní knihy dokládají skutečnou servisní historii vozidel a neobsahují falšované servisní záznamy neexistujících servisů. Patrně vlivem letních dovolených došlo k poklesu průměrné prodejní ceny (ze 192 200 na 191 800 korun) a prodloužení doby prodeje z 59 na 65 dní. K zajímavým posunům došlo i z pohledu nejvíce prodávaných modelů ojetých vozidel. Zvýšil se podíl nejprodávanějšího modelu – Škoda Octavia z 9,5 % na 10,2 % a naopak klesly podíly řady dalších modelů vč. Škody Fabia. Původ vozidel Vlivem nárůst počtu individuálně dovážených ojetých vozidel do ČR postupně klesá podíl vozidel českého původu. Zatímco v průběhu roku 2016 činil podíl českých ojetin 70 %, ve statistice za první 3 čtvrtletí 2016 podíl klesl na 68 %. Oproti výsledku za první polovinu letošního roku se snížil i podíl vozidel dovážených z Německa ze 17 % na 15 % a to ve prospěch vozidel dovážených z jiných zemí, hlavně z Itálie. Navíc je třeba vzít v úvahu, že auta původem ze zemí s globálními ekonomickými problémy v rámci EU (např. z Řecka, Španělska nebo Itálie) a mimo EU ze zemí východní Evropy (země bývalého Sovětského bloku a bývalé Jugoslávie) se často před dovozem do ČR krátce zaregistrují v SRN, kde dostanou německý technický průkaz a registrační značky a v ČR jsou pak zaregistrována jako dovoz ze SRN. Tato vozidla pak získají zdánlivý německý původ, který je pro české zákazníky důvěryhodný. Proto je důležité nechat si prověřit původ vozidla v zahraničí, kde se zjišťuje, zda a jak dlouho bylo vozidlo v dané zemí registrováno. Prodejní cena Průměrná prodejní cena ve sledovaném období mírně klesla ze 192 200 (stav v polovině letošního roku) na 191 800 korun. Bylo to pravděpodobně vlivem prázdnin a dovolených ve sledovaném období, kdy se prodává méně aut. Klesl podíl vozidel do 100 tisíc korun ze 30 % na 27 %. Naopak stoupl podíl vozidel s cenou od 100 do 300 tisíc korun, celkem o 3 %, konkrétně z 38 na 39 % (100 001 – 200 000 Kč) a z 15 na 17 % (200 001 – 300 000 Kč). Nejprodávanější (39 %) jsou vozy v ceně 100 001 až 200 000 Kč. Doba prodeje V prvních 3 kvartálech letošního roku se oproti stavu v pololetí prodloužila průměrná doba prodeje z 59 na 65 dní. Příčinou byly pravděpodobně stejně jako u poklesu ceny letní dovolené. Do měsíce se prodalo 45 % aut, do 2 měsíců dalších 22 % a plná třetina aut se prodávala déle než 2 měsíce. Stále roste využívání systému Cebia REPORT pro podporu inzerce, který zkracuje dobu prodeje průměrně o 10 dní. Systém Cebia REPORT je využíván především na inzertním portálu Sauto.cz, kde je aktuálně přes 5 400 vozů s tímto osvědčením. Nejprodávanější modely Ve sledovaném období došlo k poměrně výrazným změnám v prodeji jednotlivých modelů. Stoupl podíl Škody Octavia z 9,5 % na 10,2 %, která je tak stále nejprodávanějším modelem v oblasti ojetých vozidel. Naopak klesl podíl Škody Fabia ze 7,2 % na 6,8 %. Klesly i podíly Volkswagen Passat a Golf (ze 4,5 % na 4,1 %, resp. 3,1 % na 2,8 %). Naopak si shodně polepšily korejské značky: Hyundai i30 z 1,2 % na 1,4 % a Kia Ceed z 1,3 % na 1,5 %. Uvedená čísla mohou být ovlivněna trvalým růstem dovozu ojetin do ČR, kde podíly dovážených značek se liší od podílů značek ojetin s českým původem.   Ilustrační foto:Cebia