MotorInfo

Cebia analyzovala trh ojetin v roce 2016

15.1.2017 15:33
Cebia analyzovala trh ojetin v roce 2016

Společnost Cebia provedla celoroční analýzu výsledků trhu ojetých vozidel za rok 2016, jejímž cílem je odhad objemu trhu, jeho struktury a identifikace trendů.

Český trh ojetých vozidel podle zjištění společnosti Cebia v roce 2016 meziročně vzrostl o více než 6 procent na celkem 700 000 prodaných ojetých osobních vozidel. Rok 2016 byl ve znamení pokračujícího růstu dovozu ojetých vozidel. Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo vloni individuálně dovezeno a zaregistrováno 164 422 ojetých vozidel, což znamená téměř 9% nárůst oproti roku 2015.

„Dynamika růstu se v průběhu loňského roku snižovala. Vzhledem k tomu, že dovážené ojetiny jsou z pohledu transparentnosti jejich historie více rizikové než ojeté vozy českého původu, jedná se o pozitivní trend. Lze ale očekávat, že s avizovaným ukončením regulace kurzu EUR/CZK ze strany ČNB se sníží i cena dovážených ojetin. Pokud by koruna posílila o 2 koruny, cena dovážené ojetiny, která nyní stojí například 200 tisíc korun, by se snížila zhruba o 15 tisíc korun. To by mohlo vyvolat další vlnu zájmu o dovážené ojeté vozy. Dosavadní regulace koruny podporovala především vývoz mladších českých ojetin do zahraničí. Tyto obchody deregulace znevýhodní a následně pravděpodobně způsobí jejich pokles,“ komentuje trendy v oblasti dovozu a vývozu ojetin Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Dovážené ojeté vozy mají vliv i na pokračující stárnutí českého vozového parku, jehož stáří se blíží 15 rokům. Do ČR se dovážejí stále starší vozidla, za poslední rok tvořila vozidla starší 10 let dokonce již 52 %.

"Stárnutí českého vozového parku má 2 zásadní dopady. Za prvé silniční doprava je významným zdrojem znečišťujících látek v ČR a vozy staršího data výroby znečišťují nejvíce. Druhou skutečností je, že s přibývajícím věkem vozidla se značně snižuje bezpečnost přepravovaných osob a technický stav vozidla a jeho vybavení bezpečnostními prvky hrají při dopravních nehodách velmi významnou roli,“ říká Martin Pajer.

Zajímavým a progresivním segmentem trhu s ojetými vozidly jsou certifikované programy importérů. V současné době disponuje 12 importérů vozidel vlastními certifikovanými programy na prodej ojetých vozidel v rámci jejich autorizovaných prodejních sítí. Tyto ojeté vozy mají několik společných jmenovatelů: mají známou a doloženou servisní historii vč. kilometrového nájezdu, jasný původ a navíc jsou k nim poskytovány nadstandardní záruky. Tento segment trhu vloni meziročně vzrostl o 5,7 %. Vedoucími značkami v oblasti ojetých vozů byly vloni Škoda, Volkswagen a Ford. Mezi tyto tradiční značky se úspěšně prosazuje Kia a Hyundai. Podíl TOP 10 nejprodávanějších značek ojetin tvoří již 73 % celého trhu, dochází tedy ke koncentraci na 10 nejvíce žádaných značek ojetin na trhu.

Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 190 900 korun. Průměrné stáří bylo 9,8 roku. Průměrná hodnota udávaná na tachometru byla 161 tisíc kilometrů. Nepopulárnější barvou vloni prodaných ojetých vozidel byla bílá.

Odhad velikosti trhu

V roce 2016 bylo v ČR prodáno 700 000 ojetých osobních vozidel, což znamená více než 6% nárůst oproti roku 2015. Při průměrné ceně vozidla 190 900 Kč činil celkový objem trhu s ojetými vozidly téměř 134 miliardy korun.

Rozdělení podle původu vozidel: Podle údajů SDA bylo vloni individuálně dovezeno a zaregistrováno 164 422 ojetých vozidel, což znamená téměř 9% nárůst oproti roku 2015. Zbývajících 535 578 (77 %) ojetých vozidel bylo koupeno v tuzemsku (5,3 % meziroční nárůst).

Rozdělení podle prodejců vozidel: Ze 700 000 ojetin bylo zhruba 374 000 (53 %) prodáno mezi soukromými osobami a 326 000 (47 %) bylo prodáno prodejci ojetých vozidel (firmami). Z prodejců ojetých vozidel prodaly nejvíce vozidel autobazary a autorizovaní prodejci vozidel, kteří prodávají i ojetiny (254 000 ks), 67 374 ojetých vozidel pak prodali autorizovaní prodejci vozidel v rámci importérských certifikovaných programů a zbytek (5 000 ks) leasingové a splátkové společnosti. V případě leasingových a splátkových společností se jedná převážně o ojeté vozy prodané po skončení operativního leasingu a vozidla zabavená zákazníkům nesplácejícím financování.

Původ vozidel

Nejvíce diskutovaným problémem v oblasti původu vozidel je skokový nárůst počtu ojetých vozidel dovážených ze zahraničí. Tento nárůst začal po několikaletém předchozím poklesu na počátku roku 2015 a trval až do konce roku 2016. V průběhu tohoto dvouletého období se ale dynamika růstu výrazně snižovala. Zatímco za rok 2015 činil meziroční nárůst 25 %, v roce 2016 činil růst již jen necelých 9 %. V průběhu posledního kvartálu roku 2016 byl nárůst dokonce jen 4,5 % a v samotném posledním měsíci loňského roku se jednalo naopak o více než 2% pokles počtu dovážených ojetin. Uvedená čísla vyplývají ze statistik zveřejněných SDA. Z těchto statistik rovněž vyplývá, že se do ČR dovážejí stále starší vozidla, za poslední rok tvořila vozidla starší 10 let dokonce již 52 %.

Na trhu stále výrazně převládají vozidla původem z ČR. Ojeté vozy se pak nejčastěji dovážejí tradičně z Německa a často také z Itálie. Statistiky mohou být ale zkresleny skutečností, že je uváděna poslední země původu a řada vozidel, která byla v roce 2016 prodána jako „česká“, mohla být v minulosti dovezená do ČR ze zahraničí. Rovněž vysoký podíl německých ojetin je zkreslený účelovými krátkodobými registracemi ojetin dovážených ze zemí s globálními ekonomickými problémy v rámci EU i mimo EU ze zemí východní Evropy. Tato vozidla pak získají zdánlivý německý původ, který je pro české zákazníky důvěryhodný.

Vývoj počtu dovážených ojetin

Cebia dlouhodobě sleduje vývoj individuálních dovozů vozidel, jehož výsledky zveřejňuje SDA. V uvedeném grafu se jedná o dovezená ojetá osobní vozidla prvně registrovaná v ČR. V roce 2016 byl do ČR dovezen historicky nejvyšší počet ojetých vozidel od roku 2008.

Zdroj:Cebia

 

Výsledky prodejů ojetých vozidel v rámci certifikovaných programů importérů

Importérské certifikované programy tvoří významnou část trhu s ojetými vozidly a jejich podíl rok od roku roste. Celkem bylo v roce 2016 v tomto segmentu ojetin prodáno 67 374 vozidel, což bylo o 5,7 % více než v roce 2015. Jedná se o vozidla prodaná v rámci certifikovaných programů, přičemž autorizovaní prodejci běžně prodávají další ojeté vozy, které nejsou zahrnuty v této statistice (kromě Renaultu, který uvádí všechny prodané ojeté vozy prodané v jeho dealerské síti). 

Leaderem v této oblasti jsou jednoznačně koncernové vozy (VW) v čele se značkou ŠKODA Plus, které dohromady tvoří 79 % celého segmentu ojetin prodávaných v rámci certifikovaných programů. V rámci programu ŠKODA Plus bylo vloni prodáno 35 822 vozidel (6% meziroční nárůst). Program Das WeltAuto (DWA), což je program Porsche Česká republika - importéra značek koncernu Volkswagen, vloni prodal prostřednictvím 50 prodejních míst 17 527 vozů. Program nabízí mimo jiné záruku DWA, kterou lze uzavřít pro vozy až do sedmi let stáří a do nájezdu 200 000 km a bonus v podoběpoukazu na nákup příslušenství a servisních služeb.

Jedním z nejvíce rostoucích programů byl BMW Premium Selection, který meziročně poskočil o více než 28 %, když dealeři BMW v rámci tohoto programu vloni prodali 1 233 vozů. Značce pomohly především marketingové aktivity vč. nového webu. Hlavním benefitem pro zákazníka je záruka 24 měsíců na vozy do 5 let stáří, či nájezdu 120 000 km, která je pro zákazníka zdarma. Letos plánuje BMW Premium Selection záruky ještě rozšířit na vozy do 6 let stáří, resp. 150 000 km.

Některé programy naopak klesaly, ale např. program Opel Certifikované Ojeté Vozy (OCOV) prodal vloni 331 se 6 dealery, kdežto v roce 2015 prodal 386 vozů s 9 dealery. OCOV tedy prodal sice méně vozů, nicméně v průměru na dealera se jedná o nárůst. Zároveň byl v roce 2016 spuštěn program OCOV oficiálně i na Slovensku.

Certifikovaný program Hyundai se vloni přejmenoval z i-Best na H-Promise a rozšířil počet dealerů zapojených v programu na 10. Novinkou roku 2016 je program Kia s názvem „Program ojetých vozů 3-6 let záruky“. Do programu jsou zařazena pouze vozidla značky Kia mladší 4 let a s nájezdem do 120 tis. km, tzn. každý vůz v programu má platnou tovární záruku.

Na grafu a v tabulce jsou obchodní výsledky (v ks vozidel a v % podílu na trhu) jednotlivých certifikovaných programů za rok 2016.

      

Zdroj:Cebia

 

Tržní podíly značek ojetin

Podíl TOP 10 nejprodávanějších značek ojetin tvořil v roce 2016 73 % celého trhu. V roce 2015 tyto značky tvořily jen 67 % trhu, dochází tedy ke koncentraci na TOP 10 značek na trhu. Dlouhodobě vede s velkým náskokem Škoda, která v roce 2016 měla 23% podíl na prodejích ojetin. Na druhé a třetí pozici následují tradiční značky oblasti ojetin – Volkswagen a Ford. Progresivními značkami, které se postupně posunují nahoru v žebříčku, jsou Kia a Hyundai. Jinak se pořadí ani podíly jednotlivých značek dlouhodobě příliš nemění.

Zdroj:Cebia

 

Nejprodávanější modely

Nejvíce prodávanými modely mezi ojetými vozidly jsou dlouhodobě Škoda Octavia a Fabia. Výsledky TOP 10 nejprodávanějších modelů, které dohromady tvoří více než 36 % trhu, jsou dalším dokladem koncentrace zájmu zákazníků. Mezi TOP 10 tradičních modelů ojetin se poprvé dostal i nejprodávanější model značky Kia Ceed.

Zdroj:Cebia

 

Prodejní cena

V předchozích letech převažoval zájem zákazníků o ojetiny do 100 tisíc korun, když podíl tohoto cenového segmentu tvořil zhruba třetinu. Podíl těchto nejlevnějších ojetin ale meziročně dlouhodobě průběžně klesal a v roce 2016 již převažoval zájem o vyšší cenovou kategorii, tedy o vozy s prodejní cenou mezi 100 až 150 tisíci korunami. Zájem zákazníků o kvalitnější a dražší ojeté vozy je patrný i z vysokého 20% podílu segmentu nejdražších ojetin s cenou přesahující 300 tisíc korun. Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 190 900 korun.

Zdroj:Cebia

 

Servisní kniha a počet majitelů

V roce 2016 začala společnost Cebia sledovat, u kolika ojetých vozidel byla při prodeji zákazníkům poskytnuta servisní kniha a jaký byl prodejcem uvedený počet předchozích majitelů vozu. 53 % ojetin byla vloni prodána se servisní knihou. Vzhledem ke známé praktice falšování servisních knih, resp. vytváření fiktivních servisních záznamů, bude počet servisních knih, které skutečně dokládají servisní historii vozidla, podstatně nižší. Rovněž nadpoloviční většina vozidel je prodávána po prvním majiteli zapsaném v technickém průkazu, konkrétně 51 procent.

Stáří vozidel

Podle údajů SDA se podíl dovážených ojetých vozidel starších 10 let stále zvyšuje a v roce 2016 činil již 52 %. Důsledkem této skutečnosti je pokračující stárnutí celého českého vozového parku se všemi důsledky na životní prostření a na nehodovost, resp. bezpečnost vozidel. Vlivem starých dovážených ojetin se stále snižuje podíl ojetin do 5 let stáří ve prospěch vozů starších 6 let a zejména starších 10 let, jejichž podíl byl vloni již nadpoloviční. Průměrné stáří vloni prodaných vozidel bylo 9,8 roku.

 Zdroj:Cebia

 

Udávaný stav kilometrů na tachometru

Téměř polovina vloni prodaných vozidel měla uvedený stav tachometru mezi 100 a 200 tisíci kilometry. Více než polovina nově pořízených ojetin však je starší 10 let, což nekoresponduje s udávaným stavem najetých kilometrů. Vozidla starší 10 let by reálně měla mít najeto přes 200 tisíc kilometrů. V roce 2016 bylo prodáno 26 % vozidel s udaným počtem najetých kilometrů nad 200 tisíc. V roce 2015 to ale bylo jen 20 % a nárůst tohoto podílu svědčí o větší transparentnosti trhu. Ale přesto toto číslo zatím zdaleka neodráží realitu především proto, že čeští zákazníci nemají zájem o vozidla s vysokým kilometrovým nájezdem a zejména malí prodejci a dovozci masově upravují stavy tachometru tak, aby poptávce zákazníků vyhověli. Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2016 byla 161 tisíc kilometrů. Vzhledem k tomu, že zhruba 40 % vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o 100 tisíc kilometrů, lze dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 201 tisíc kilometrů.

 

Zdroj:Cebia

Foto:Cebia