MotorInfo

Bridgestone radí před dovolenou

14.7.2015 15:03
Bridgestone radí před dovolenou

Bridgestone by rád přispěl několika radami a tipy pro motoristy k tomu, aby cestování automobilem bylo v letní sezoně, kdy se téměř 40 % Evropanů chystá jet na dovolenou automobilem, pro všechny účastníky silničního provozu zábavné a bezpečné. Hlavní pozornost je přitom věnována pneumatikám, protože ty jsou ve skutečnosti jediným bezpečnostním systémem vozu, který má kontakt s vozovkou.

Cestovatelské zvyky v Evropě

Podle studií, které letos uskutečnila společnost Stena Line, plánuje jet přibližně 40 % Evropanů na letní dovolenou automobilem, zejména Francouzi (66 %), Poláci (60 %) a Němci (58 %). Celkem 75 % z dotazovaných, kteří mají takové plány, uvedlo, že hlavním důvodem, proč vyrazí za dobrodružstvím automobilem, je větší míra svobody a flexibility.

A kam mají namířeno? Nejoblíbenějšími destinacemi jsou Německo, Francie a Itálie, ale většina cestovatelů preferuje sousední země. A 72 % podnikne tuto cestu se svou druhou polovičkou, oproti 1 % dotazovaných, kteří uvedli, že by chtěli jet se svou tchyní.

Většina Evropanů se během cestování automobilem nehádá. Nicméně z výzkumů vyplývá, že dvěma hlavními příčinami neshod v automobilu během jízdy na dlouhé vzdálenosti jsou rychlost jízdy a itinerář. Pro 22 % cestovatelů je největší překážkou, kterou musí překonat, naložení všech věcí do vozu… aniž by zapomněli sluneční brýle, které jsou nejdůležitější položkou na seznamu věcí pro letní dovolenou pro téměř 60 % letních cestovatelů.

Před odjezdem na dovolenou automobilem si Evropané rádi zjišťují informace o místě, kam jedou, a podnikají kroky k tomu, aby se svým vozem bezpečně dojeli do svého cíle. Konkrétně 64 % považuje za nejdůležitější kontrolu itineráře před odjezdem na letní dovolenou a 62 % před odjezdem kontroluje, zda je jejich vůz v dobrém stavu.

Kontrola stavu vozidla před odjezdem je skutečně zásadní. Podle kontrol bezpečnosti pneumatik, realizovaných společností Bridgestone, jezdí 78 % evropských řidičů na pneumatikách, z nichž je minimálně jedna podhuštěná, zatímco 57 % pneumatik je ve Velké Británii měněno až poté, co byl překročen legislativní limit minimální hloubky dezénu 1,6 mm, 21 % francouzských řidičů jezdí na pneumatikách opotřebovaných na hloubku dezénu 1,6 mm nebo méně. Ve Španělsku stojí za 75 % dopravních nehod, způsobených pneumatikami, pneumatiky pořízené jako použité. To jsou problémy, které nejen ohrožují bezpečnost silničního provozu, ale také zvyšují spotřebu paliva a způsobují nadměrné opotřebení pneumatik.

Kontrola pneumatik

Bezpečnost silničního provozu začíná montáží vhodných pneumatik pro příslušné roční období. Při jízdě na zimních pneumatikách v létě se může brzdná dráha prodloužit až o 30 %. 

Stejně důležité je používání správného tlaku v pneumatikách: podhuštěné pneumatiky nejenže znamenají kompromisy pro bezpečné brzdění a manévrování, ale spotřebují také více paliva a dřív se opotřebují. Tlak by měl být kontrolován u studených pneumatik, protože teplý vzduch se rozpíná, a naměřené hodnoty pak nemusí být přesné. Informace o doporučených hodnotách tlaku lze nalézt v návodu k obsluze, na vnitřní straně střešních sloupků B nebo na vnitřní straně víčka palivové nádrže. Také byste měli mít na paměti, že u plně naloženého vozu je nutné zvýšit tlak v pneumatikách.

Legislativou povolená minimální hloubka dezénu letních pneumatik je 1,6 mm. Nejsnadnějším způsobem, jak určit hloubku dezénu, je použít speciální měřidlo hloubky dezénu nebo integrovaný ukazatel opotřebení na pneumatikách. Jsou-li ukazatele opotřebení v jedné rovině s vnějším okrajem pneumatiky, je čas pneumatiku vyměnit. Jeden tip: vložte do dezénu jednoeurovou minci. Pokud uvidíte žlutý okraj, je čas vyměnit pneumatiky!

Nezapomeňte také zkontrolovat drobná poškození pneumatik. Vysoké zatížení během prázdninových cest v kombinaci s horkem a nízkým tlakem v pneumatikách může mít za následek prasknutí pneumatiky s případnou ztrátou řiditelnosti vozidla. Zvláštní pozornost by měla být věnována pneumatikám obytných přívěsů, obytných vozidel a dalších přívěsů, a to zejména v případech, že se jedná o vozidla, která nebyla delší dobu používána.

Pohled pod kapotu

Před odjezdem se také doporučuje otevřít kapotu motoru a zkontrolovat stavy motorového oleje, chladicí kapaliny a náplně do ostřikovačů. U studeného motoru by měla být hladina chladicí kapaliny mezi značkami pro minimální a maximální stav. Během letního období byste měli používat kapalinu do ostřikovačů se speciálním čisticím aditivem, které usnadňuje odstraňování hmyzu z čelního okna. Pro dobrý výhled byste měli zkontrolovat také stírací lišty: pokud tvoří na skle proužky, nebo už nemají dobrý kontakt s povrchem skla, měli byste je vyměnit.

Budiž světlo

Jsou ukazatele směru, brzdová světla a světlomety funkční? To lze zkontrolovat za pomoci druhé osoby, která funkčnost potvrdí, zatímco vy postupně zapínáte a vypínáte jednotlivá světla. To je důležité zejména v zemích, kde je povinné denní svícení, jako je Itálie, Švédsko, Švýcarsko a také Česká republika. Za nefunkční osvětlení vám hrozí pokuta.

Připravenost na každou situaci

Bezpečnostní výbava automobilu musí zahrnovat výstražný trojúhelník, lékárničku a reflexní vesty. Před odjezdem byste měli zkontrolovat datum expirace lékárničky a počet reflexních vest. V mnoha zemích musíte mít reflexní vesty pro všechny cestující nebo další položky povinné výbavy. V opačném případě opět riskujete pokutu.

Tyto drobné kontroly vám umožní snadno a jednoduše připravit vůz na prázdninovou cestu. Předejdete tím vzniku zbytečných stresových situací, ale také zabráníte poruchám. Důležité je s kontrolou vozidla nečekat až do večera před odjezdem. Zajištění případných náhradních dílů nebo dokonce nových pneumatik vyžaduje vynaložení určitého času.

 

Ilustrační foto:Bridgestone