MotorInfo

Bridgestone bilancoval rok 2011

4.5.2012 07:36
Bridgestone bilancoval rok 2011

Bridgestone Europe NV/SA v roce 2011 dosáhlo obratu 3 miliardy EUR. V Evropě pro Bridgestone pracuje 13 000 zaměstnanců v 20 prodejních organizacích a 9 výrobních závodech.

Společnost Bridgestone Corporation založená v roce 1931 je předním světovým výrobcem pneumatik pro všechny dopravní prostředky a celé řady dalších gumárenských produktů. Název Bridgestone je slovní hříčkou, která byla inspirována jménem zakladatele společnosti, jímž byl Shojiro Ishibashi (1889-1976). Ishi znamená totiž kámen (anglicky stone) a bashi je most (bridge). Sídlo společnosti je v Japonsku a v 25 zemích po celém světě provozuje 186 výrobních závodů. V roce 2010 dosáhlo 137 135 zaměstnanců obratu ve výši 31,523 miliardy USD a čistého zisku 1,086 miliardy USD. Téměř polovina odbytu je realizována na obou amerických kontinentech (cca 42 %), následuje Japonsko s cca 26 % a Evropa s cca 13 %.

Přestože je Evropa z hlediska objemu odbytu až na třetím místě, udržuje si Bridgestone v celoevropském měřítku silné postavení ve všech segmentech trhu s osobními, motocyklovými, nákladními, průmyslovými i zemědělskými pneumatikami. Evropské zastoupení Bridgestone Europe NV/SA sídlí v Belgii a bylo založeno v roce 1990. Evropské technické středisko Bridgestone je společně se zkušebním polygonem v Římě součástí celosvětové sítě vývojových a výzkumných pracovišť. Celkem Bridgestone provozuje po celém světě 5 technických středisek ve 4 zemích, která mají k dispozici 11 zkušebních polygonů v 8 zemích. Nedávno bylo navíc otevřeno nové testovací a zkušební centrum Bridgestone pro vývoj zimních pneumatik na severu Švédska. Bridgestone investoval vysoké částky investic do výzkumu a vývoje inovativních produktů i během krizových let.

Mezi výjimečné produkty společnosti Bridgestone patří například pneumatiky pro důlní sklápěče extrémních rozměrů, pneumatika RRR s revolučním systémem výztuh pro letadla Airbus A380 nebo motocyklové pneumatiky s technologií třísekční a pětisekční běhounové směsi. Z nedávno představených projektů ilustrujících budoucí vývoj pneumatik pro osobní vozy je pozoruhodná například bezvzduchová pneumatika nebo inovativní technologie tisku na pneumatiky. Společnost Bridgestone vsadila v Evropě na strategii více značek. Prémiové pneumatiky se prodávají pod značkou Bridgestone, střední třídu reprezentuje Firestone a cenově orientované zákazníky osloví značky First Stop a Dayton. Silné postavení v segmentu protektorů pro nákladní vozidla zaujímá značka Bandag.

Pro Bridgestone je důležitý individuální přístup a blízký vztah se zákazníkem, což odráží v roce 2011 zavedené nové logo a firemní slogan „Your Journey, Our Passion“ (Vaše cesta, naše vášeň). S tím souvisí i propracované pneuservisní koncepty, jejichž páteří je celoevropská síť pneuservisů a rychloservisů First Stop. V Evropě provozuje Bridgestone síť 1 915 pneuservisů First Stop, z nichž 350 je v jeho vlastnictví. V ČR je 45 servisů First Stop. Na kompletní řešení správy pneumatik pro dopravní společnosti včetně mobilních havarijních servisů se zaměřují pneuservisy Truck Point, jichž je v České republice 36. Agri point s 13 prodejci v ČR nabízí profesionální servis pneumatik pro zemědělce, zatímco tři prodejci Bikers club poskytují českým zákazníkům kompletní sortiment motocyklových pneumatik.

České zastoupení společnosti Bridgestone bylo založeno v roce 1994 a je součástí tzv. východního regionu, kam spadá rovněž Polsko, Slovensko, Maďarsko, Estonsko, Lotyšsko a Litva. V rámci nového uspořádání 6 evropských regionů byla centrála pro východní region přemístěna z Vídně do Varšavy s cílem podpořit růst na rychle rostoucích trzích ve střední Evropě. Východní region zaměstnává 140 pracovníků, řídí 5 prodejních organizací a provozuje 3 výrobní závody. Na jeho území je rozmístěno 180 partnerů sítě First Stop. Pražská pobočka Bridgestone dosáhla s přibližně 30 zaměstnanci v roce 2011 tržeb ve výši 803 milionů korun. Na této částce se osobní pneumatiky podílejí přibližně 60 %, nákladní a protektory přibližně 35 %, zemědělské, stavební a motocyklové zbývajících 5 %. V prodeji osobních pneumatik si udržují převládající podíl zimní pneumatiky.

Rok 2011 byl z obchodního hlediska v Evropě obdobím plným protikladů. Během první poloviny roku došlo k silnému oživení prodeje pneumatik pro nákladní vozidla, k prudkému nárůstu prodeje zimních pneumatik, ale také ke zvyšování cen v důsledku historicky rekordních cen surovin. Ve druhém pololetí pak následoval útlum. Výhled pro rok 2012 zůstává i nadále turbulentní, zejména pro jeho první polovinu. Očekává se snížení poptávky po nákladních pneumatikách. Celkovou hospodářskou situaci může negativně ovlivnit vývoj dluhové krize i politické situace v mnoha zemích. Východní region si vede lépe než zbývající části EU, ale výhled zůstává nejistý.

V meziročním srovnání 2011/2010 se český trh vyvíjel lépe než evropský ve všech sektorech s výjimkou zemědělských pneumatik a protektorů. V oblasti pneumatik pro osobní vozy dochází pozvolna k posunu struktury trhu směrem k vyspělým ekonomikám. Roste podíl sportovních pneumatik a pneumatik s většími rozměry. Podíl prémiových značek přes 36 % je vyšší než průměr ve východním regionu (31 %), ale stále ještě hluboko pro průměrem EU (58 %).

Ve východním regionu bude Bridgestone i nadále investovat do marketingových projektů, zaměří se na zatraktivnění nabídky sítě First Stop a podpoří obchod s protektory Bandag pro nákladní vozidla, jejichž paleta bude rozšířena. Zákazníci se mohou těšit také na nové pneumatiky Ecopia pro osobní a užitkové vozy, na nové pneumatiky Firestone Performer 65 pro zemědělské stroje a na nové motocyklové pneumatiky z kategorie „hyper sport“ (Battlax S20 Hypersport) a na pneumatiky Battlax Scooter. V roce 2012 budou na český trh uvedeny jako novinky pneumatiky Bridgestone Turanza T001, Firestone SZ90 v provedení run flat a zimní pneumatiky pro lehké užitkové vozy Bridgestone Blizzak LM32C.

V rámci svých marketingových aktivit je Bridgestone také významným sponzorem sportu. Na mezinárodní scéně je technickým poradcem a tváří značky Valentino Rossi a od sezony 2011 sponzoruje Bridgestone Světový pohár Alpského lyžování FIS i českou lyžařskou reprezentaci včetně Ondřeje Banka. Ačkoli je české zastoupení společnosti Bridgestone spíše menší velikosti, jedná se o úspěšnou a stále rostoucí společnost, která se podílí na zvyšujícím se celoevropském podílu na trhu.