MotorInfo

Bosch pokračuje v růstu

27.4.2016 14:09
Bosch pokračuje v růstu

V návaznosti na rekordní rok 2015 chce společnost Bosch i v tomto roce pokračovat v růstovém trendu. 

Navzdory vyhlídkám na utlumení ekonomiky a geopolitické nejistotě, očekává světový dodavatel technologií a služeb v roce 2016 nárůst svých tržeb o 3 až 5 procent. Bosch chce pokračovat v růstu rychleji, než porostou jeho klíčové trhy. Bude-li v prvním čtvrtletí pokračovat zpomalení v určitých regionech a na některých trzích, nárůst obratu se bude nacházet na spodní hranici uvedené škály. V prostředí utlumené ekonomické aktivity prvního čtvrtletí 2016 zaznamenal Bosch nárůst ročního obratu kolem 3 procent; po očištění o vliv směnných kurzů přibližně 4 procenta. Firma dosáhla takového růstu navzdory loňskému silnému nominálnímu růstu v prvním čtvrtletí roku 2015. „Plánujeme růst nejen v oblasti inovativních produktů, ale také inovativních služeb,“ uvedl Dr. Volkmar Denner, předseda představenstva společnosti Bosch na výroční tiskové konferenci ve výzkumném centru Bosch v Renningenu. Dále doplnil: „Stále více užíváme propojené služby vybudované na pevných základech podnikání s hardwarem.“ Společnost Bosch přitom nevyužívá jenom výhod technologické všestrannosti, ale také svých znalostí široké škály průmyslu a profesní odbornosti. Jak Denner vysvětlil: „V budoucnosti Bosch nebude se svými zákazníky v kontaktu pouze prostřednictvím aut a kuchyní. Propojené služby jim budou stálým společníkem v mnoha aspektech jejich každodenních životů.“ 

Obchodní rok 2015: rekordní obchodní výsledky a tržby

V roce 2015 dosáhla společnost Bosch historicky nejvyšších tržeb, a to ve výši 70,6 miliard eur. Plně dokončená akvizice dvou bývalých padesátiprocentních společných podniků BSH Hausgeräte GmbH a Robert Bosch Automotive Steering GmbH přinesla nárůst tržeb o 22 miliard eur neboli 44 procent. Bosch zaznamenal v loňském roce prokazatelný růst. Porovnáním údajů vycházejících ze srovnatelného základu vzrostly tržby o 10 procent. Po očištění dat o vliv směnného kurzu vzrostly tržby o 3,8 procenta. Kromě oblasti Průmyslových technologií zaznamenaly všechny sektory dvouciferný růst a zlepšily své hospodářské výsledky v roce 2015.
Obdobně zaznamenaly nárůst výsledky společnosti Bosch jako celku. Jako dodavatel technologií a služeb dosáhla společnost 4,6 miliardy eur zisku před úroky a zdaněním (EBIT), což odpovídá EBIT marži 6,5 procenta. To znamená, že meziročně vzrostl zisk před úroky a zdaněním o 0,9 miliard eur, což odpovídá přibližně 24procentnímu meziročnímu růstu.

Na EBIT v roce 2015 měly pozitivní dopad mimořádné události. Ty však přinesly také odpovídající množství negativních účinků. Neočekávané zhoršující vlivy souvisely s první kompletní konsolidací firem Automotive Steering a BSH Hausgeräte a opatřeními, která ošetřují právní rizika. „Naším cílem je vyvíjet inovace, které pomohou aktivně vytvářet naše trhy,“ doplňuje předseda představenstva Robert Bosch GmbH. „Naše obchodní výsledky v roce 2015 ukazují, že tato strategie se vyplácí. V roce 2016 budeme pokračovat v jejím rozvoji.“ I přes zátěž spojenou s restrukturalizací a vyššími investicemi, které zajišťují budoucnost firmy, si klade Bosch za cíl udržet stabilitu příjmů v roce 2016.

Služby budoucnosti doplňující širokou hardwarovou základnu

Mezi strategické cíle Bosch patří uvažování nad rámec hardwarových produktů pro propojený svět a zaměření na všechny aspekty řešení služeb pomocí těchto výrobků propojených v internetu věcí. V oblasti konektivity hrají roli „3 S“: senzor, software a služby. „Služby se stávají nedílnou součástí našeho výrobkového podnikání. Po prodeji hardwaru by měl následovat prodej doplňkových služeb,“ zmiňuje Denner. Při vývoji a zavádění služeb pro propojený svět, je široké portfolio společnosti Bosch jistou výhodou, stejně jako kompetence v oblasti softwaru a senzorů.
Denner k tomu poznamenal, že: „Bosch je schopen propojovat celou řadu věcí a domén tak, jak to žádná jiná společnost nedokáže – automobily a domácnosti, dokonce i celá města.“ Téměř 50 procent ze všech tříd elektronických produktů společnosti Bosch je založeno na webových technologiích. Bosch plánuje postupně rozšířit tyto služby do všech čtyř obchodních oblastí.

Propojený průmysl: Úspory nákladů a prodej přesahující každý zvlášť miliardu eur

Ve světě propojeného průmyslu, také známého pod pojmem Průmysl 4.0, těží Bosch v první řadě z praktických zkušeností, které získává využíváním vlastních řešení v rámci Průmyslu 4.0 ve svých 250 výrobních závodech. Firma je schopna využívat tyto domácí zkušenosti ve službách pro třetí strany. Mezi takové produkty patří Production Performance Manager, který zobrazuje výrobní data v reálném čase a samostatně iniciuje procesy údržby.
Do roku 2020 očekává Bosch dosažení 1 miliardy eur úspor nákladů díky řešení v propojeném průmyslu a další 1 miliardu eur z prodeje těchto řešení. „Široký záběr společnosti Bosch a její mezinárodní působení tvoří dobrou výchozí pozici, díky níž můžeme propojit rozsáhlé odvětví automobilového průmyslu, jakož i malosériovou oblast strojírenství – v Asii, Evropě a Americe,“ řekl Denner.

Service Solutions: meziroční růst o 15 procent

Nově vytvořená divize Bosch Global Service Solutions zaznamenala velký růst. Zhruba 6 000 pracovníků této divize pracuje na projektech, mezi které patří podpora obchodních transakcí v různých odvětvích nebo zpracování volání eCall jménem výrobců automobilů. V roce 2015 se divize Global Service Solutions zabývala více než 120 miliony zákaznických hovorů od více než 1 000 společností ve 30 státech, což je o 30 milionů více než v roce 2013. Bosch očekává růst této divize přibližně o 15 procent v každém roce.

Chytré domácnosti: nové produkty na podzim 2016

Rostoucí konektivita bude usnadňovat život a přispěje také k pohodlnějšímu životu domácností. Bosch uvedl na trh začátkem roku Smart Home System, nabízející jednoduché a efektivní řešení pro chytré domácnosti. Další produkty pro tento systém budou následovat v roce 2016. Jedním z nich je kouřový alarm, který, kromě své obvyklé funkce, také zajišťuje bezpečnost objektu, například když jsou jeho obyvatelé na dovolené. Bosch očekává, že globální tržní potenciál chytrých domácností dosáhne 10 miliard eur již v roce 2017. V roce 2020 to bude odhadem 230 milionů domácností, což znamená, že 15 procent domácností po celém světě bude vybaveno řešením inteligentních domácností.

Mobility Solutions: jediná aplikace pro kola, automobily, autobusy a vlaky

Portfolio Bosch v oblasti Mobility Solutions přesahuje hranice automobilů. Firma například spolupracuje s několika partnery na řešení mobility na bázi softwaru pro dopravu více jak jedním dopravním prostředkem. Uživatelům z oblasti Stuttgartu umožňuje plánovat, rezervovat a platit za lístky na různé formy dopravy, včetně automobilů, motocyklů, vlaků a autobusů, a to vše prostřednictvím jediné aplikace.

Podobně pak propojené parkování poskytuje velký servisní potenciál. V současné době trvá hledání parkovacího místa v německých městech v průměru deset minut a představuje 30 procent vnitřního dopravního ruchu města. Řešení, které nabízí Bosch, bude znamenat průlom v této oblasti. Automobily samotné budou v rámci řešení „komunitního parkování“ fungovat jako senzory. Vozidla budou při průjezdu rozpoznávat prázdná parkovací místa na ulici a poté podají hlášení přes internet do společnosti Bosch.

Firma využije tyto informace pro vygenerování mapy v reálném čase, která bude zobrazovat dostupná parkovacích místa. Díky sběru těchto dat a parkovacím mapám se zobrazí reálná volná místa. Parkovací mapy mohou být generovány pomocí dat ze senzorů z pouhých 6 procent všech vozidel v provozu.

Bosch IoT Cloud: nedílná součást podnikatelských služeb

Nedílnou součástí podnikatelských služeb společnosti Bosch je vlastní IoT Cloud. Bosch IoT Cloud nabízí technologickou infrastrukturu nezbytnou pro rozšíření propojených řešení. V roce 2016 bude asi 50 aplikací společnosti Bosch spuštěno ve vlastním IoT Cloudu. V roce 2017 bude rozšířeno využití IoT Cloudu i na zákazníky jako součást služeb. Bosch IoT Suite formuje podstatu softwaru IoT Cloud. Je to mozek v propojeném světě, který nabízí všechny funkce potřebné k připojení zařízení, uživatelů a firem. Management „velkých dat“ (Big Data) umožňuje zpracování obrovského množství dat prostřednictvím Bosch IoT Suite. Pravidla pro automatická rozhodnutí mohou být uložena v Bosch IoT Suite – například, když by měly být předány informace o opotřebení či preventivním servisním opatření provozovaného strojního zařízení. Bosch a jeho zákazníci již využívají řadu řešení a projektů, které jsou založeny na této platformě. Více než pět milionů zařízení a strojů je v současné době propojeno v Bosch IoT Suite.

Obchodní rok 2015 v regionech a obchodních oblastech

Asie-Pacifik: útlum růstu v Číně

Bosch dosáhl v roce 2015 v regionu Asie-Pacifik – zahrnující také region Afrika – 17% růstu tržeb (2,8 procenta po očištění o vliv směnného kurzu) na 19,2 miliard eur, což bylo pod očekáváním. Hlavním důvodem byl útlum ekonomického růstu v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích. Bosch vidí dlouhodobě velký potenciál v Africe. V roce 2015 společnost pokračovala v rozšiřování své činnosti, a nyní má své pobočky v deseti afrických zemích.

Severní a Jižní Amerika: silný rok v Severní Americe

Bosch byl schopen v Severní Americe těžit z regionálního ekonomického růstu. Obchod se vyvíjel velmi dobře a zisk vzrostl o 25 procent na 12,7 miliard eur (po očištění o vliv směnného kurzu jde o 6,7 procenta). Obchodování v Jižní Americe ovlivnila recese v Brazílii a měla velký dopad na podnikání společnosti Bosch. Celkově klesly tržby v regionu o 13 procent (3,7 procenta po očištění od vlivu směnných kurzů).

Evropa: dobrý vývoj v západní Evropě

Obchod Bosch Group v Evropě se vyvíjel lépe, než byl původní předpoklad. Tržby vzrostly v roce 2015 o 3,8 procenta na 37,3 miliardy eur. Stejně tak se tržby vyvíjely příznivě na domácím trhu firmy, v Německu, s růstem o 1,3 procenta.

Mobility Solutions: převyšuje růst trhu

Sektor Mobility Solutions dosáhl výrazného zvýšení svého růstu obratu a zisku v roce 2015. Při srovnatelné základně dat, tržby vzrostly o 12 procent na 41,7 miliardy eur (4,6 procenta po očištění o vliv směnného kurzu). Ve výsledku to znamená, že obchodní oblast výrazně předčila globální automobilový průmysl, který rostl jen o 2 procenta na 92 milionů kusů. Marže vzrostla na 8,4 procenta.


Průmyslová technika: přetrvávající oslabení strojírenského trhu

Stav oblasti Průmyslové techniky odráží obtížnou situaci na strojírenském trhu. Celkově klesl prodej v této obchodní oblasti o 1,6 procenta na 6,6 miliardy eur (6,5 procenta po očištění o vliv směnného kurzu). Pokles tržeb se projevil i na výsledku. Oblast Průmyslová technika završila rok 2015 s provozní ztrátou ve výši zhruba 100 milionů eur. Divize Obalová technika oproti tomu zaznamenala úspěšný rok.

Spotřební zboží: dvouciferný růst tržeb

Pro obchodní oblast Spotřebního zboží byl loňský rok se ziskem 17,1 miliardy eur úspěšný. Tržby BSH Hausgeräte, poprvé zahrnuté do celkových výnosů, dosáhly výše 12,6 miliard eur. Na provozní úrovni se situace v oblasti domácích spotřebičů stejně jako v divizi Elektrické nářadí vyvíjela dobře. Počítáno na srovnatelném základě dat se zvýšily tržby meziročně zhruba o 10 procent (5,7 procenta po očištění o vliv směnného kurzu). EBIT marže vzrostla na 7,2 procenta.

Energetika a technika budov: silný růst v obratech i výsledcích

V minulém roce dosáhla obchodní oblast Energetika a technika budov výrazný nárůst tržeb oproti roku 2014. Tržby vzrostly o 11 procent na 5,1 miliardy eur (7,2 procenta po očištění o vliv směnného kurzu). Stabilní zlepšení výsledků se odrazilo u marže EBIT ve výši 4,4 procenta.

Počet zaměstnanců: Hledají se IT a software specialisté

K poslednímu dni roku 2015 zaměstnávala společnost Bosch celosvětově přibližně 375 000 zaměstnanců. Jejich počet v minulém roce vzrostl o 17 600 zaměstnanců. K největšímu nárůstu došlo ve střední a východní Evropě, Německu, Asii, v Pacifiku a Spojených státech. V současném roce plánuje Bosch zaměstnat přibližně 14 000 vysokoškoláků na celém světě; mimořádný zájem má firma o softwarové experty. V současné době souvisí přibližně polovina volných pracovních pozic ve společnosti Bosch se změřením na software.

Ilustrační foto:Bosch