MotorInfo

Bosch Group pokračuje v silném růstu

22.5.2015 08:13
Bosch Group pokračuje v silném růstu

Bosch Group pokračuje v silném růstu díky své největší divizi Mobility Solutions. Přítomné novináře s výsledky i výhledem do budoucnosti seznámil Dr. Rolf Bulander, člen představenstva Robert Bosch GmbH a vedoucí obchodní oblasti Mobility Solutions, na kolokviu pro motoristický tisk v Boxbergu. 

Po očištění vlivu směnných kurzů vzrostl obrat této divize Mobility Solutions v prvním čtvrtletí 2015 o sedm procent. Nominálně činil nárůst dokonce 13 procent.

„Z hlediska techniky i mezinárodního vývoje máme výborné výchozí postavení k tomu, abychom i v letošním roce rostli výrazně rychleji než celý trh,“ řekl Dr. Rolf Bulander, člen představenstva Robert Bosch GmbH a vedoucí obchodní oblasti Mobility Solutions, na 62. mezinárodním kolokviu Bosch pro motoristický tisk v Boxbergu. Již v roce 2014 vzrostl obrat divize Mobility Solutions společnosti Bosch s 8,9 % více než dvojnásobně v porovnání s růstem celosvětové výroby automobilů. Prodej důležitých systémů, jako jsou elektronicky řízené stabilizační systémy ESP nebo systémy přímého vstřikování nafty a benzinu, vzrostl přitom o zhruba 20 procent. Bosch bude i v budoucnosti nabízet ve stále větší míře řešení pro spolupráci mezi automobilem a ostatními účastníky silničního provozu, resp. infrastrukturou. „Pracujeme na nové podobě individuální mobility, v níž budou automobily propojeny s jízdními koly, kolejovou dopravou a autobusy,“ vysvětloval Bulander, proč Bosch zaměřuje svůj zájem na nové oblasti. „Bosch hledí i za hranice motorového prostoru.“

Elektrická mobilita zvýší hospodárnost vznětových i zážehových motorů

Bosch dosahuje již nyní obchodních i technických úspěchů na cestě k mobilitě budoucnosti. Technologický koncern přitom směřuje vývoj k elektrifikované, automatizované a síťově propojené jízdě. „Bosch dělá dobré pokroky ve všech třech oblastech,“ zdůraznil Bulander. Podle jeho názoru zůstane spalovací motor základem hospodárné mobility i v následujícím desetiletí, přestože probíhá proces elektrifikace pohonu. Nová řešení společnosti Bosch v konstrukci motorů sníží v následujících pěti letech spotřebu vznětového motoru o dalších až deset procent, zážehového motoru o téměř 20 procent.

V kombinaci s elektrickou mobilitou bude spalovací motor ještě hospodárnější. V roce 2025 bude celosvětově již 15 procent ze všech nových vozidel disponovat hybridním pohonem. Právě v oblasti kombinace elektromotoru a spalovacího motoru disponuje Bosch širokým know-how. Mezi 30 zakázkami na sériovou výrobu, které Bosch již realizoval v oblasti elektrifikace pohonu, je deset hybridních pohonů s možností vnějšího nabíjení pro vozidla vyšší třídy. Tato vozidla mohou překonávat dlouhé vzdálenosti se zážehovým nebo vznětovým motorem, v městském provozu však mohou přejít na čistě elektrický pohon. „S našimi zkušenostmi dokážeme proměnit alternativní pohon v úspěšný příběh,“ řekl Bulander. „Podařilo se nám to se vznětovým motorem, a to samé chceme zopakovat i s elektrickým pohonem.“

Automatizovaná jízda sníží počet nehod o třetinu

Na cestě k automatizované jízdě expanduje již nyní trh s asistenčními systémy. Bosch na tomto trhu v současnosti zvyšuje svůj obrat každoročně o třetinu. V uplynulém roce dodala tato společnost poprvé více než 50 milionů senzorů pro snímání okolí pro asistenční systémy. Stejně jako v roce 2014 se i v roce 2015 zdvojnásobí odbyt radarových a kamerových senzorů. V oblasti radarových senzorů, používaných například pro adaptivní tempomaty, je Bosch lídrem na světovém trhu. V letošním roce bude do sériové výroby uvedena řada nových systémů, od asistentů pro jízdu v dopravní koloně a vyhýbací manévry až po dálkově ovládané parkování. Do roku 2020 se má stát realitou funkce „Highway Pilot“ pro automatizovanou jízdu po dálnici. Podle názoru Dr. Dirka Hoheisela, člena představenstva Robert Bosch GmbH, je to rozhodující vývojový krok: „Podaří se nám tím uskutečnit přechod od částečně k vysoce automatizované jízdě. Z řidiče se tak stane cestující. Zvýší se tím komfort a především bezpečnost.“ Podle prognózy oddělení společnosti Bosch pro výzkum nehod přinese rostoucí automatizace výrazné snížení počtu nehod, jen v Německu o třetinu.

Ve společnosti Bosch pracuje na zdokonalování asistenčních systémů přibližně 2 000 vývojářů, o 700 více než před dvěma roky. Po akvizici společnosti ZF Lenksysteme (nyní Robert Bosch Automotive Steering) byla výrazně posílena výchozí pozice stuttgartské společnosti v oblasti automatizované jízdy. Bulander k tomu uvedl: „Díky technice Bosch bude automobil v budoucnosti schopen nejen samočinně zrychlovat a brzdit, ale i automaticky řídit.“

Síťově propojená jízda podpoří růst servisních služeb

Internet je zásadním předpokladem pro rozvoj mobility budoucnosti. Již v současnosti poskytuje informace v reálném čase o dopravní situaci, například o nehodách a krátkodobých staveništích nebo konci dopravní kolony za zatáčkou. To je důležitým předpokladem pro vysoce automatizované jízdní funkce. Navíc lze „online“ vyhledávat a rezervovat volné nabíjecí stanice a uskutečňovat úhrady za odebranou energii. „Síťové propojení je klíčem k úspěchu elektrifikované a automatizované jízdy,“ zdůraznil člen představenstva společnosti Bosch Dr. Markus Heyn. Kromě toho umožňuje síťově propojená jízda nové a přínosné služby. Z přenesených dat řídicích jednotek lze navrhnout termíny preventivních servisních prohlídek a tipy pro nižší spotřebu paliva. Tyto služby podporují řízení vozových parků leasingových společností a pojišťoven. Řidiči mohou tento druh služeb využívat také přímo prostřednictvím portálu pro mobilitu Bosch Drivelog. Potřebují k tomu aplikaci pro chytré telefony a konektor pro načítání dat z řídicích jednotek. Celkem bude pro služby Bosch síťově propojeno do konce roku pravděpodobně 200 000 vozidel. Bulander k tomu říká: „Síťově propojená jízda již překročila hranice pilotní fáze. Pro společnost Bosch se stane zdrojem růstu v oblasti servisních služeb.“

Bosch zároveň propojuje rozmanité dopravní prostředky. Podle Bulandera se řešení mobility zaměřuje také na kombinovanou dopravu využívající více druhů dopravních prostředků: „Nabízíme nové produkty nad rámec automobilu, například služby pro městskou mobilitu.“ Příkladem je softwarové řešení, které Bosch realizoval pro projekt Stuttgart Services. Díky tomu lze používat služby sdílení automobilů a jízdních kol a jezdit tramvajemi a autobusy s jednou čipovou kartou, která zároveň slouží jako vstupenka do plaveckých bazénů nebo knihoven. Podle Bulandera to je „výhled na dopravu budoucnosti.“

Bosch kromě toho již realizoval v prototypech síťové propojení automobilu s chytrým domem. Konkrétně může být z navigačního systému vozu odeslán do chytrého domu pokyn pro topení, aby včas vyhřálo dům před příjezdem cestujících. „Technika Bosch pro dům i automobil je ‚stvořena pro život‘,“ řekl Bulander. „Díky našemu mnohostrannému know-how máme nejlepší předpoklady pro nová řešení v oblasti mobility.“

 

Foto:J.Svoboda