MotorInfo

BMW X5 ve třetí generaci

1.6.2013 15:07
BMW X5 ve třetí generaci

BMW X5 jako zakladatel segmentu Sports Activity Vehicle se stal i nejprodávanějším vozem ve své kategorii. Od uvedení první generace se prodalo více než 1,3 milionu kusů, třetí generace otevírá další kapitolu této úspěšné historie.

Nové BMW X5 představuje evoluční vývoj designu předchozího modelu - svalnatý vzhled přední části se světlomety kryjícími typickou dvojici kruhových světel a zasahujícími až do masky chladiče, elegantně zakončená silueta vozu, působivé tvarování ploch kolem zvýrazněných masivních blatníků, horizontální linie zadní části a zdůrazněný široký postoj, mnoho aerodynamicky účinných řešení jemně zakomponovaných do celkového designu, jmenujme například přední vzduchové clony, vzduchové průduchy nebo aerodynamické clony kolem zadního okna.

Vůz nabízí nové možnosti individualizace - majitelé mohou vybírat z provedení Design Pure Experience a Design Pure Excellence, stejně tak jako z M sportovního paketu; výbavu exteriéru a interiéru lze takřka neomezeně kombinovat.

Uvnitř najdeme více prostoru, moderní a svěží design přístrojové desky; zvýšenou pozice sedadel; nízkou přístrojovou desku s horizontálními liniemi plynule přecházejícími do dveří; posuvná zadní sedadla s měnitelným sklonem opěradel, která jsou dělená v poměru 40:20:40, čímž zvyšují praktičnost; objem zavazadlového prostoru má hodnotu 650, po sklopení sedadel je až až 1 870 l; standardem jsou elektricky ovládané páté dveře, které lze nyní ovládat tlačítkem na klíči nebo spínačem uvnitř vozu; komfortní zadní sedadla mohou být doplněna i o třetí řadu sedadel.

Při uvedení do prodeje bude nabízena trojice motorů - BMW X5 xDrive50i s novou generací motoru V8 (330 kW/450 k), BMW X5 xDrive30d s modernizovaným vznětovým řadovým šestiválcem (190 kW/258 k) a BMW X5 M50d z programu vozidel BMW M Performance s trojitě přeplňovaným řadovým vznětovým šestiválcem (280 kW/381 k). V prosinci přibude BMW X5 xDrive40d, BMW X5 xDrive35i, BMW X5 xDrive25d a BMW X5 sDrive25d (s produkcí emisí CO2 149 g/km).

Samozřejmostí je důraz na snížení spotřeby paliva, čehož bylo dosaženo kromě jiného i minimalizací hmotnosti, optimalizací proudění vzduchu, účinnými technologiemi motorů a také osmistupňovou samočinnou převodovkou; nedílnou součástí jsou i další prvky z programu BMW EfficientDynamics v podobě funkce Auto Start Stop nebo režimu ECO PRO s funkcí jízdy setrvačností a proaktivním asistentem předvídání; všechny modely již nyní plní emisní normy EU6.

Standardní výbavou je systém různých jízdních režimů Driving Experience Control: K dispozici jsou adaptivní systémy podvozku Comfort, Dynamic a Professional spolu s M adaptivním podvozkem, které nabízejí široký rozsah nastavení mezi sportovním a komfortním projevem; všechny modely jsou vybavené elektrickým posilovačem řízení, na přání je připraveno aktivní řízení. Standardem (kromě modelu BMW X5 sDrive25d) je inteligentní pohon všech kol, který může být vybaven systémem Dynamic Performance Control, jenž je součástí adaptivních podvozků Dynamic a Professional. Poprvé lze status systému xDrive sledovat na displeji.

Najdeme zde i řadu inovací BMW ConnectedDrive - plnobarevný Head-Up displej s novými možnostmi zobrazení; BMW Night Vision se systémem rozpoznávání osob a zvířat a funkcí Dynamic Light Spot, systém upozornění při změně jízdního pruhu, ukazatel rychlostních limitů, nový parkovací asistent se schopností parkovat podélně i příčně (od prosince 2013), kamerový systém Surround View, Driving Assistant s funkcemi upozornění na nechtěné opuštění jízdního pruhu, s varováním na náraz nebo s funkcí varování před chodcem s brzdnou funkcí; Driving Assistant Plus k tomu přidává adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a asistent jízdy v dopravních zácpách s aktivní regulací rychlosti i řízení (od prosince 2013); připraven je též ucelený balíček internetových služeb v podobě osobní sekretářky, vzdálené obsluhy, inteligentního tísňového volání, dopravních informací v reálné čase (RTTI), přístupu na internet, obsluhy Facebooku či Twitteru přímo z vozu, diktovací funkce rozpoznávání hlasu pro e-maily, SMS a poznámky či zábavní elektroniky.

Mezi progresivní prvky výbavy patří - volně stojící kontrolní displej až 10,25" standardně dodávaný k systému iDrive; ve spojení s na přání dodávaným navigačním systémem dotyková horní plocha ovladače iDrive; vysoce kvalitní materiály; zvětšené úložné prostory; audiosystém Bang & Olufsen High End Surround Sound, komfortní zadní sedadla a nový zábavní systém pro zadní sedadla s dvojicí displejů dodávaných na přání.

Varianty motorů:


BMW X5 xDrive50i: zážehový motor V8 s technologií BMW TwinPower Turbo (dvojice turbodmychadel, přímé vstřikování, VALVETRONIC), zdvihový objem: 4 395 cm3, výkon: 330 kW/450 k při 5 500 1/min, točivý moment: 650 N.m při 2 000–4 500 1/min. Zrychlení (0–100 km/h): 5,0 s, nejvyšší rychlost: 250 km/h. Kombinovaná spotřeba podle standardu EU: 10,4–10,5 l/100 km, emise CO2 podle EU: 242–244 g/km (údaje jsou závislé na rozměru pneumatik), emisní norma: EU6.
BMW X5 xDrive30d: přeplňovaný vznětový řadový šestiválec s technologií BMW TwinPower Turbo (turbodmychadlo s proměnnou geometrií, přímé vstřikování common rail, zdvihový objem: 2 993 cm3, výkon: 190 kW/258 k při 4 000 1/min, točivý moment: 560 N.m při 1 500–3 000 1/min. Zrychlení (0–100 km/h): 6,9 s, nejvyšší rychlost: 230 km/h. Kombinovaná spotřeba podle standardu EU:
6,2 l/100 km, emise CO2 podle EU: 162–164 g/km. (údaje jsou závislé na rozměru pneumatik), emisní norma: EU6.
BMW X5 M50d: přeplňovaný vznětový řadový šestiválec s technologií M Performance TwinPower Turbo (tři turbodmychadla s proměnnou geometrií), přímé vstřikování common rail s piezoelektrickými vstřikovači, maximální pracovní tlak 220 MPa.
Zdvihový objem: 2 993 cm3,  výkon: 280 kW/381 k při 4 000–4 400 1/min, točivý moment: 740 N.m při 2 000–3 000 1/min. Zrychlení (0–100 km/h): 5,3 s, nejvyšší rychlost: 250 km/h. Kombinovaná spotřeba podle standardu EU: 6,7 l/100 km, emise CO2 podle EU: 177 g/km (údaje jsou závislé na rozměru pneumatik), emisní norma: EU6.

Nové BMW X5 se bude vyrábět v závodě BMW ve Spartanburgu v USA. Tato továrna v Jižní Karolíně je centrem produkce modelů BMW řady X a vyrábí se zde také BMW X6 a BMW X3, které zanedlouho doplní BMW X4. Uvedení nového BMW X5 na trh je naplánováno na listopad 2013.