MotorInfo

BMW i3 oficiálně vstupuje na náš trh

22.11.2013 08:45
BMW i3 oficiálně vstupuje na náš trh

BMW i3 je první sériově vyráběný model značky BMW i, který v sobě snoubí místní nulové emise zabalené do prémiového celku a čisté radosti z jízdy.

První model společnosti BMW Group poháněný čistě elektricky nabízí zcela nové a průkopnické způsoby, jak si ve městě užít radost z jízdy. Vizionářský design BMW i3 autenticky demonstruje obvyklé sportovní vlastnosti BMW a hospodárnost čtyřmístného vozu. Inovativní koncepce vozu, včetně prostoru pro cestující vyrobeného z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), v sobě spojuje lehkost, pevnost a bezpečnost s mimořádnou prostorností. Asistenční systémy, mobilní služby od BMW ConnectedDrive a přístup 360° ELECTRIC – speciálně vyvinuté pro BMW i – mění městskou mobilitu s místními nulovými emisemi v každodenní zážitek.

Elektromotor pohánějící BMW i3 generuje maximální výkon 125 kW/170 k a točivý moment 250 N.m, který směřuje přes jednostupňovou převodovku na zadní kola. Jako zdroj energie slouží lithium-iontový akumulátor umístěný v podlaze vozu. Výrazně snížené těžiště modelu i3 – výsledek centrálně umístěného akumulátoru – a optimální rozložení hmotnosti společnými silami přispívají k ovladatelnosti vozu. Při plném nabití z běžné domácí zásuvky, BMW i Wallboxu nebo veřejné dobíjející stanice umožňuje akumulátor za běžných podmínek dojezd 130 až 160 km.

BMW i - nová značka

Usilovný výzkum a vývojové práce prováděné od roku 2007 v rámci projektu „project i“ položily základy pro udržitelná řešení mobility, ovlivněná environmentálními, ekonomickými a společenskými změnami po celém světě. BMW Group vyznává integrovaný přístup, ztělesněný novou značkou BMW i, ve snaze dosáhnout nezbytné rovnováhy mezi individuálními potřebami a požadavky budoucnosti na globální úrovni. BMW i si klade za cíl vytvářet inovativní vozidla a služby v oblasti prémiové dopravy, a tento cíl je definován hledisky trvalé udržitelnosti. BMW i3, první sériově vyráběný model nové značky, nabízí zákazníkům čistou mobilitu zabalenou do prémiového celku.

BMW i3 je prvním prémiovým vozem, který byl od základu navržen čistě pro elektrický pohon. Stejně jako unikátní stavba vozu i3, postavená na architektuře LifeDrive, s prostorem pro cestující z uhlíkových kompozitů (CFRP) a hliníkovým modulem zahrnujícím hnací ústrojí, akumulátor, podvozek a další komponenty v podobě například výkonové elektroniky, byly nezávisle vyvinuty společností BMW Group v rámci programu BMW eDrive. To znamená, že dlouhodobě používaný slogan „Radost z jízdy“ je ústředním motivem také v případě BMW i3.

Využití lehkého, odolného a nárazuvzdorného uhlíkového kompozitu (CFRP) v takovémto rozsahu je u sériových modelů unikátní. Díky důraznému snižování hmotnosti není i3 o nic těžší než srovnatelný vůz s konvenčním pohonem a plnou nádrží. Pohotovostní hmotnost činí 1 195 kg – včetně vysokonapěťového akumulátoru.

Vizionářský design

Architektura LifeDrive a technologie BMW eDrive poskytují v oblasti designu vysokou míru volnosti. Karoserie, měřící 3 999 mm na délku, 1 775 mm na šířku a 1 578 mm na délku, propůjčuje BMW i3 charakteristické proporce, jejichž dynamičnost a kompaktnost podtrhují agilitu vozu v městském prostředí. Krátké převisy BMW i3 jsou jasným ukazatelem živého jízdního projevu. Obsáhlé prosklené plochy naplňují i3 lehkostí a spolu s viditelnými karbonovými strukturami ukazují na nízkou hmotnost vozu.

Použití extrémně lehkého, avšak pevného materiálu CFRP při konstrukci prostoru pro cestující dovolilo vynechat tradiční B sloupky, čímž se extrémně usnadnil přístup na zadní sedadla. Jedním z rozpoznávacích prvků modelů BMW i je „černý pás“, který se táhne od kapoty přes střechu až do zadní části vozu. Dalším jedinečným prvkem designového jazyka BMW i jsou boční kontury, díky nimž mohou být zadní okna větší, a tím pádem se opticky zvětšuje také prostor uvnitř vozu.

Přední část vozu je definovaná dynamicky tvarovaným předním nárazníkem, charakteristickými BMW ledvinkami, jež jsou tvarovány jako uzavřený celek, a LED diodovými světlomety ve tvaru písmene U. Podobně tvarované zadní LED svítilny jsou integrovány jako „plovoucí“ prvky do velkých, plně prosklených pátých dveří.

Proti sobě se otevírající dveře, doprovázené absencí B sloupků a středového tunelu, jaký je obvyklý u běžných automobilů, tvoří uvnitř BMW i3 základ pro nezvykle vysoký stupeň prostornosti a svobody pohybu (vzhledem k jeho rozměrům). Tvary a povrchy, jež tvoří vnitřní prostor a výplně dveří, zesilují dojem světelnosti a praktičnosti. Charakteristická je i směs přirozeně opracované kůže, dřeva, vlny a jiných obnovitelných a recyklovaných materiálů.

BMW i3 je vybaveno lehkými sedadly s extrémně tenkými opěradly. Mírně zvýšená pozice sezení optimalizuje výhled řidiče všemi směry. Řadicí páka a tlačítko Start/Stop jsou na jednom ovladači vystupujícím zpoza volantu. Jak přístrojový panel, tak i kontrolní displej systému iDrive (6,5" nebo 8,8") stojí samostatně.

BMW i3 lze objednat ve dvou klasických nemetalických barvách a čtyřech barvách metalických, přičemž všechny vytvářejí s „černým pásem“ zajímavý kontrast. Interiér může být uzpůsoben osobnímu vkusu zákazníka. Ke standardní výbavě Atelier jsou v nabídce výbavové linie Loft, Lodge a Suite. Standardní výbava BMW i3 zahrnuje systém iDrive a rádio Professional, hands-free sadu, klimatizaci, parkovací asistent PDC se zadními senzory, nezávislé topení/klimatizaci a variabilní zavazadelník. Standardem je také palubní konektivita přes SIM kartu a rozsáhlé propojení chytrých telefonů přes USB a Bluetooth včetně aplikace BMW i Remote. Doplňková výbava zahrnuje výběr z navigačních systémů, adaptivní LED světlomety, elektricky ovládanou prosklenou střechu, automatickou klimatizaci, vyhřívaná sedadla, komfortní přístup a řadu funkcí BMW ConnectedDrive. K dispozici je také motor pro prodloužení dojezdu a asistenční systémy jako Driving Assistant Plus, Parking Assistant, zadní kamera nebo ukazatel rychlostních limitů.

Architektura LifeDrive a BMW eDrive

Pečlivě implementovaná koncepce zahrnuje také vytvoření optimálního poměru mezi hmotností, výkonem a dojezdem ve městě. Klíčovými prvky jsou architektura LifeDrive a technologie BMW eDrive. Použití uhlíkových kompozitů CFRP v oblasti prostoru pro cestující vyvážilo vyšší hmotnost lithium-iontového akumulátoru. Jeho uložení v podlaze vozu snižuje těžiště a přispívá k optimálnímu rozložení hmotnosti v poměru 50:50, které je základem pro obratnost. Elektromotor v těsné blízkosti poháněné zadní nápravy nabízí pro tento typ pohonu unikátní jízdní charakteristiku, stejně jako výbornou trakci. Standardní 19" kovaná kola z lehkých slitin jsou velmi lehká, avšak zároveň se velmi tuhá. Kola jsou vybavena pneumatikami s nízkým valivým odporem a rozměrem 155/70 R19. Jejich relativně malá šířka je ideální kombinací nízkého odporu a styčné plochy potřebné pro dynamickou jízdu. Zákazníci mohou na přání zvolit také 20" kola.

Jízdním vlastnostem BMW i3 dominuje ovladatelnost – přímá reakce na požadavky městského provozu. Okamžitý nástup výkonu elektromotoru, spojený s tuhým nastavením podvozku, přesným řízením a malým poloměrem otáčení (9,68 metru), vytváří typické atributy BMW v oblasti elektromobilů. Elektromotor generuje výkon 125 kW/170 k a maximální točivý moment 250 N.m, který je k dispozici od chvíle, kdy sešlápnete plynový pedál. Motor váží pouhých 50 kg a může se chlubit solidním výkonem a především schopností rychlých reakcí, jaké ve světě elektromobilů nenajdete. Specifická konstrukce hybridního synchronního elektromotoru, vyvinutého exkluzivně pro BMW i3, nabízí lineární produkci síly v celém rozsahu otáček. BMW i3 sprintuje z 0 na 60 km/h za 3,7 s a z 0 na 100 km/h za 7,2 s.

Koncept ovládání jedním pedálem – naladěný vývojovými inženýry pohonných jednotek společnosti BMW Group – je dalším prvkem přispívajícím k jízdním zážitkům. Rekuperační režim se aktivuje ve chvíli, kdy řidič sundá nohu z plynového pedálu. Elektromotor přepne z režimu jízdy do režimu generátoru a zásobuje lithium-iontový akumulátor energií. Současně vytváří dokonale kontrolovatelný brzdný účinek. Tato rekuperace je citlivá na rychlost, což znamená, že vůz ve vysokých rychlostech jede více setrvačností a s maximální efektivitou a v nízkých rychlostech vytváří silný brzdný účinek.

Lithium-iontový akumulátor dovoluje BMW i3 v každodenním provozu dojezd 130 až 160 km. Režim ECO PRO umí dojezd prodloužit přibližně o dalších 20 km, režim ECO PRO+ o dalších dvacet kilometrů. Na přání je možné nechat BMW i3 vybavit motorem prodlužujícím dojezd, který se stará o dobíjení akumulátoru ve chvíli, kdy úroveň klesne pod stanovenou hranici. Tuto roli vykonává dvouválcový zážehový motor o objemu 650 cm3 a výkonu 25 kW/34 k, jenž je umístěn bezprostředně u elektromotoru nad zadní nápravou. Tento „prodlužovač“ dojezdu zvýší maximální dojezd vozu na přibližně 300 km.

Optimální bezpečnost

Horizontálně rozdělená konstrukce LifeDrive, skládající se ze dvou na sobě nezávislých modulů, je podobná žebřinové konstrukci. Zatímco hliníkový modul Drive – podvozek – funguje jako základ pro robustnost vozu a obsahuje akumulátor, systém pohonu a základní strukturální a bezpečnostní funkce, modul Life se z větší části skládá z prostoru pro cestující, který je vyroben z vysokopevnostních a velmi lehkých uhlíkových kompozitů (CFRP – Carbon Fibre Reinforced Plastic).

Vysokopevnostní schránka pro cestující poskytuje ve spolupráci s inteligentně navrženou distribucí a absorpcí nárazových sil optimální standardy pro ochranu posádky. Extrémně pevný materiál kabiny zaručuje, že při čelním přesazeném nárazu v rychlosti 64 km/h zůstává prostor pro posádku nezasažen, zatímco hliníkové deformační struktury v přední a zadní části nárazového modulu poskytují dodatečnou ochranu. Ve výsledku je deformace karoserie ve skutečnosti menší než u srovnatelné ocelové karoserie. Při nárazu do sloupu a při bočním nárazu vykazuje CFRP výjimečnou schopnost pohlcovat náraz. Navzdory vysokým nárazovým silám a faktu, že jsou koncentrovány do relativně malých oblastí, utrpěl materiál pouze nepatrné deformace. Tyto vlastnosti poskytují optimální ochranu nejen pro cestující, ale také pro vysokonapěťový akumulátor. Při bočním nárazu do sloupu se sloup až k akumulátoru nedostal.

První plně propojený elektromobil na světě

BMW i3 je prvním plně propojeným elektromobilem na světě. Žádný jiný automobil se nemůže pochlubit tak komplexní výměnou informací mezi vozem, jeho řidičem a okolním světem. Standardně dodávaná SIM karta je v BMW i3 klíčem, který odemyká služby BMW ConnectedDrive – v jejich přepracované podobě pro rok 2013 – dostupné pro nový elektrický model. Kromě známých služeb, jako Služba osobní asistentky nebo funkce Inteligentního tísňového volání, zavádí například navigační služby speciálně vyvinuté pro elektřinou poháněný automobil. Kromě toho mohou řidiči využívat aplikaci BMW i Remote a pomocí chytrých telefonů kdykoliv sdílet informace se svými vozy. Funkce pěší navigace navádí řidiče na místo jeho cílové destinace a zpět, zatímco BMW ConnectedDrive, také jako první na světě, nabízí unikátní intermodální navigaci, která do plánování cesty zahrnuje také městkou hromadnou dopravu.

Služby BMW ConnectedDrive, speciálně navržené pro BMW i, se soustředí na oblast navigace a řízení toků energií. Asistent dojezdu se angažuje jak v plánování trasy, tak během již probíhající cesty. Pakliže cíl cesty leží mimo akční rádius vozu, systém doporučí přepnout do režimu ECO PRO nebo ECO PRO+ a propočítá hospodárnější cestu. Bude-li zapotřebí dobít akumulátor u veřejné dobíjecí stanice, zobrazí se seznam dostupných stanic. Navigační systém BMW i3 přichází také s dynamickým zobrazováním dojezdu, který řidiči zobrazuje mimořádně přesné, aktualizované a důvěryhodné informace o tom, zda je akumulátor dostatečně nabitý k tomu, aby vůz dojel na místo určení. Pokud ano, systém také zobrazí, kolik energie zbude na konci cesty. Do výpočtu, který probíhá na serveru BMW, jsou zahrnuty všechny ovlivňující faktory a výsledek je přes instalovanou SIM kartu zaslán přímo do vozu. Zobrazení reálného dojezdu se na navigační mapě prezentuje formou síťového grafu, který je mimořádně názorný.

V BMW i3 vstupuje do nové dimenze také spojením mezi vozem a řidičem. Aplikace BMW ConnectedDrive Remote pro modely BMW i umožňuje přístup přes chytrý telefon k užitečným údajům o vozidle pro plánování cesty. Je-li BMW i3 připojené k dobíjecí stanici nebo k BMW i Wallboxu, pomocí chytrého telefonu můžete kontrolovat proces dobíjení, nebo můžete na dálku ovládat také klimatizaci či vyhřívání vysokonapěťového akumulátoru. Kromě toho mohou majitelé využívat chytré telefony k zasílání cílových destinací přímo do navigace. Aplikace také řidiči zobrazuje dobíjecí stanice (jak dostupné, tak používané) a umí zjistit, zda má vozidlo dostatečnou zásobu energie k tomu, aby k nim dojelo. BMW i3 je rovněž k dispozici s celou řadou dalších inovativních asistenčních systémů od BMW ConnectedDrive, které byly vyvinuté speciálně pro větší pohodlí a bezpečnost v městských podmínkách.

Driving Assistant Plus zahrnuje varování před srážkou s funkcí automatického brzdění (jež reaguje jak na jedoucí, tak i stojící vozidla, stejně jako na chodce) a adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go. Kromě vizuálních a zvukových varování umí systém automaticky brzdit s využitím maximální brzdné síly. Další systém v podobě parkovacího asistenta dokáže plně automaticky zaparkovat vůz do volného prostoru paralelně k silnici. Systém samostatně ovládá řízení, plynový pedál, brzdy a volbu jízdy vpřed a vzad. Ke standardně dodávanému parkovacímu asistentu PDC se senzory umístěnými v zadní části je pro BMW i3 k dispozici také zadní kamera. Dalšími asistenčními systémy jsou asistent jízdy v koloně nebo ukazatel rychlostních limitů.

360° ELECTRIC poskytuje zásobování energií a mobilní řešení

Hlavním cílem při určování dojezdu BMW i3 bylo to, aby zákazníci dokázali uspokojit své energetické nároky tak, že budou vůz dobíjet dvakrát nebo třikrát týdně. Do studií prováděných v rámci projektu „project i“ bylo vybráno více než 1 000 účastníků, kteří ujeli přes 20 milionů kilometrů. Výsledky přinesly zjištění, že průměrná vzdálenost ujetá za den činila přibližně 45 kilometrů. Zákazníci si mohou vybrat, zda své vozy nabíjejí buď pomocí Wallboxu od BMW i, nebo konvenční domácí elektrickou zásuvkou. BMW i nabízí širokou škálu produktů a služeb v rámci přístupu nazývaného 360° ELECTRIC, jenž je určený k uspokojování všech individuálních potřeb zákazníka v oblasti zásobování energií a plánování cesty. Spektrum služeb sahá od instalace nabíječky BMW i Wallbox u zákazníka v garáži a speciálních nabídek na elektřinu z obnovitelných zdrojů až po nabíjecí karty s uživatelsky přívětivým přístupem k veřejné nabíjecí infrastruktuře a doplňkové asistenční služby od BMW ConnectedDrive. Pokud BMW i3 v konkrétním případě koncepčně nesplňuje požadavky na mobilitu, přístup 360° ELECTRIC poskytne flexibilní alternativní řešení, zahrnující například vozy z programů BMW a DriveNow.

 

Udržitelný rozvoj pomocí komplexního řetězce

Revoluční charakter BMW i3 je založen na koncepci, jež byla od počátku systematicky navržena tak, aby poskytovala trvale udržitelnou mobilitu. Obsahuje neobvykle velké množství technických prvků, které jsou zaměřeny na maximální hospodárnost. Nový koncept prémiové mobility, jež představuje BMW i, není zaměřen pouze na vozidlo samotné. Dojde-li na výběr materiálu, výrobní proces, dodavatele a recyklaci, BMW i3 opětovně stanovuje nedostižné standardy trvalé udržitelnosti v oblasti automobilového průmyslu. Výrobní síť BMW Group produkuje kromě jiného i elektromotor a akumulátor. BMW Grup vytvořila v továrnách v Dingolfingu a Landshutu v Dolním Bavorsku síť pro elektrickou mobilitu. Továrna BMW v Dingolfingu vyrábí akumulátory, převodovku a hliníkový modul Drive, zatímco továrna BMW v Landshutu produkuje komponenty z uhlíkových kompozitů pro modul Life, vnější plastové díly, odlitky a přístrojovou desku vozu BMW i3.

Strategie nízké hmotnosti, speciálně vyvinutá pro modely BMW i, dovoluje rozsáhlé využití lehkých, nárazuvzdorných a nekorodujících uhlíkových kompozitů, neboli plastů zesílených uhlíkovými vlákny CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Komponenty vyrobené z CFRP jsou o přibližně 50 % lehčí než ocelové komponenty se srovnatelnými vlastnostmi. Také v této oblasti BMW Group činí průlomové kroky, a to jak při používání tohoto inovativního materiálu, tak při jeho výrobě a zpracování.

Ve srovnání se současnými průměrnými hodnotami pro výrobu v rámci BMW Group, spotřebuje výroba BMW i3 o přibližně 50 % méně energie a o zhruba 70 % méně vody. Tím stanovuje nové standardy v oblasti ochrany životního prostředí. Veškerá elektrická energie spotřebovaná při výrobě modelů BMW i v závodě v Lipsku pochází z větrných elektráren, a tudíž ze 100 procent obnovitelných zdrojů. Je to poprvé, co automobilový výrobní závod v Německu má nainstalované vlastní větrné turbíny přímo na svém pozemku. Stejně tak veškerá energie spotřebovaná při výrobě uhlíkových vláken v americké továrně v Moses Lake je zcela vyrobena z obnovitelných, lokálně generovaných zdrojů, a tak je zcela bez produkce emisí uhlíku. Značka BMW i tedy dosahuje cíle, který si vytyčila na začátku - ve srovnání s BMW 118d, vozem s titulem Světové ekologické auto roku 2008, je uhlíková stopa přibližně o jednu třetinu menší. A pokud zákazník nabíjí BMW i3 elektřinou vyrobenou z obnovitelných zdrojů, je výsledek ještě o 50 procent lepší.

 

Ceny vozů BMW i3

Model

Převodovka

Motor

Výkon kW (k)

Kombinovaná spotřeba paliva (kWh/100km)

Zrychlení 0–100km/h (s)

Maximální dojezd

Prodejní cena Kč s DPH (21%)

i3

Samočinná bezstupňová

 

Elektromotor

125 (170)

12,9

7,2

190

900 000

i3 (+REX)

Samočinná bezstupňová

Elektromotor + zážehový dvouválec*

 

125 (170)

13,5

7,9

340

1 017 500

* Zážehový dvouválcový motor neslouží k pohonu vozu, ale k dobíjení akumulátoru.