MotorInfo

BMW Group a SGL Group zvyšují výrobu uhlíkových vláken

15.5.2014 08:06
BMW Group a SGL Group zvyšují výrobu uhlíkových vláken

Investice ve výši 200 milionů dolarů zvýší ve střednědobém horizontu produkci na 9 000 tun uhlíkových vláken ročně. Tím se Moses Lake stane největší továrnou svého druhu na světě.

Vysoká poptávka po uhlíkových vláknech pro automobilový průmysl si vynutila trojnásobné zvýšení produkční kapacity továrny v Moses Lake, WA (USA), společnosti SGL Automotive Carbon Fibers. Tento záměr byl oznámen oběma partnery společného podniku – SGL Group a BMW Group. Toto rozšíření umožní investice ve výši 200 milionů amerických dolarů, která bude následovat po již dříve investovaných 100 milionech dolarů. Rozšíření závodu je plánováno na začátek roku 2015, kdy se tato továrna stane největším výrobním místem uhlíkových vláken na světě. Společný podnik v Moses Lake předpokládá vytvoření dalších 120 pracovních míst ke stávajícím 80, celkový počet zaměstnanců tedy dosáhne čísla 200. Zásluhou značné míry automatizace výrobních procesů rozšířených provozů továrny v Moses Lake se zajistí dostatečné množství dostupných a kvalitních uhlíkových vláken, které bude možné použít v dalších modelových řadách BMW Group.

V současnosti pracuje továrna Moses Lake se dvěma výrobními linkami, jež výhradně pro modely BMW i ročně vyrobí přibližně 3 000 tun uhlíkových vláken. SGL Automotive Carbon Fibers spustí již letos v létě provoz na třetí a čtvrté výrobní lince, které jsou v současné době ve výstavbě. Tím stoupne roční kapacita na 6000 tun uhlíkových vláken.

Továrna Moses Lake je hlavní součástí strategického partnerství obou společností, jehož cílem je industrializace velkosériové produkce uhlíkových kompozitů používaných v automobilech budoucnosti. Až do současnosti se uhlíková vlákna vyráběná v Moses Lake používala výhradně na výrobu modelů BMW i. Od letošního roku vzniklo v lipské továrně BMW více než 5 000 vozů BMW i3. V současné době činí jejich denní produkce 100 jednotek. Nicméně, BMW Group tento mimořádně lehký a pevný materiál aktivně používá ve svých modelech BMW M již více než deset let.

Dostupnost obnovitelné energie byla zásadní při rozhodování o lokaci továrny v Moses Lake

Výroba uhlíkových vláken je velmi náročná na spotřebu energie. Z tohoto důvodu byla pro určení lokace výrobního závodu zásadní zejména dostupnost obnovitelné elektřiny, získávané z vodních zdrojů, a současně i příznivé ceny energií ve státě Washington. Důležitým faktorem při rozhodnutí o místě pro novou továrnu, které bylo učiněno v roce 2010, byla také kvalifikovanost pracovních sil. Základní kámen byl pro výrobní závod položen v červenci 2010 a v září 2011 byl slavnostně otevřen.

Výroba kompozitů vyztužených uhlíkovými vlákny

Pro výrobu uhlíkových kompozitů je základem všeho termoplastový prekurzor z polyakrylonitrilových vláken, který vyrábí společný podnik SGL Group a společnosti Mitsubishi v japonské továrně Rayon ve městě Otake. V dalším kroku se z polyakrylonitrilových vláken v továrně Moses Lake vyrábějí uhlíková vlákna. V dalším společném podniku BMW Group a SGL Group, situovaném v německém Wackersdorfu, jsou svazky uhlíkových vláken z Moses Lake v průmyslovém měřítku dále zpracovávány na lehkou tkaninu a tvary konkrétních dílů, které jsou základem pro jejich výrobu probíhající v továrnách BMW v německém Landshutu a Lipsku. V modelech BMW i mají v materiálovém mixu významnou roli právě uhlíkové kompozity, jejich rozsah je v rámci produkce sériových automobilů zcela výjimečný. Spolupráce formou společných podniků poskytuje BMW Group dlouhodobý přístup k tomuto inovativnímu a významnému materiálu. SGL Group poskytuje své zkušenosti v oblasti pokrokových materiálů, mezi něž patří i další materiály využívající uhlíková vlákna.