Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Promyšlený plán cesty a koncentrace za volantem patří ke klíčovým zbraním, které mohou otupit černé statistiky dopravních nehod o prázdninách.
Ministerstvo dopravy proto připravilo seznam základních pravidel bezpečné jízdy a mapu dopravních omezení na výjezdu z České republiky.
„Prázdniny provází bohužel každoročně hořká silniční bilance. Loni zemřelo na našich silnicích v tomto období 132 lidí, tedy každý den dva lidé. Navíc denně se 9 lidí těžce zranilo.Červenec a srpen zároveň patří k měsícům s největší dopravní intenzitou. Řidiči by proto v tomto období měli cestu dobře plánovat a být na silnicích opatrní,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Z celkového počtu ročních případů připadá na prázdniny třetina usmrcených cyklistů, čtvrtina motorkářů a dětí. Do prázdnin se vtěsná čtvrtina ze všech ročních nehod, ve kterých hraje roli alkohol. Tato nepříjemná statistika je přitom historicky nejnižší a bylo by dobré předejít návratu do dřívějších černých čísel. Vývoj v létě bude Ministerstvo dopravy průběžně sledovat.
Je dobré, aby řidič dopředu počítal s reálným provozem na silnici, který budou na hlavních dovolenkových tazích komplikovat stavební práce. Bude-li řidič vědět, že se nejspíš zdrží a bude-li zároveň vědět, kde, zůstane mu více sil na samotné řízení a sledování toho, co se kolem něj děje. I proto připravilo Ministerstvo dopravy silniční mapu ČR, která zahrnuje i hlavní letní tahy dálnici D1, rychlostní silnici R52 a další. Ředitelství silnic a dálnic bude v letních měsících každý týden vydávat tiskovou informaci o aktuální dopravní situaci na důležitých dopravních spojeních.
Pravidla bezpečné jízdy:
Neupevněné předměty v autě zabíjejí
- volně položené předměty ve vozidle, například tablet, nebo láhev s vodou se stávají smrtícími ve chvíli dopravní nehody. Takový předmět může v rychlosti 50 km/h získat zrychlení 30-60g
Smrt se nepoutá
- nepřipoutané osoby v autě při nárazu v 50 km/h jsou na tom stejně jako sebevrah skákající z 3. patra budovy na beton
- čelní náraz, nepřipoutaný člověk vážící 80 kg sedící na zadním sedadle, narazí do osob na předních sedačkách vahou 4,8 tuny
- třetina cestujících v osobním automobilu, která byla při nehodách v roce 2013 usmrcena, nebyla připoutána bezpečnostním pásem!
Přestávka prodlouží život
- podle Evropských dat je každá 4. nehoda na dálnicích v letních měsících způsobena únavou řidiče
- nejvyšší riziko usnutí za volantem, je mezi 2-4 hodinou ranní i odpolední
- riziko smrtelné nehody v noci roste 5x
- pro bezpečnou jízdu jsou důležité bezpečnostní přestávky, nejdéle po 4 hodinách
Co neuvidím, to neovlivním
- 4 z 10 řidičů při řízení nejen telefonují a SMSkují, ale i chodí na facebook
- 5 z 10 dodává, že se podívají na displej, kdo jim volá nebo píše zprávu
- nevěnování se řízení je v ČR přitom 3. nejtragičtější příčina dopravní nehody. V roce 2014 tak zemřelo 72 lidí. Do této kategorie patří i nastavování navigace, ovládání rádia, čtení z mapy a jiné
Důležité 2 vteřiny - bezpečná vzdálenost
- STK uvádí, že 1/3 aut neprojde kvůli závadě na brzdách nebo brzdovém systému
- zásadní vliv na brzdnou dráhu mají pneumatiky, brzdy a stav tlumičů
- druhá nejčastější příčina nehod v roce 2014 byla nedodržení bezpečné vzdálenosti
- v rychlosti 130 km/h potřebuje řidič 3,7 s, tedy 134 metrů rozestup
Zip není jen na bundě
- před zúžením v uzavírkách je potřeba dodržovat tzv. zipování
Foto:J.Svoboda