MotorInfo

Bezpečně o prázdninách

25.6.2015 17:21
Bezpečně o prázdninách

Promyšlený plán cesty a koncentrace za volantem patří ke klíčovým zbraním, které mohou otupit černé statistiky dopravních nehod o prázdninách.

Ministerstvo dopravy proto připravilo seznam základních pravidel bezpečné jízdy a mapu dopravních omezení na výjezdu z České republiky.

„Prázdniny provází bohužel každoročně hořká silniční bilance. Loni zemřelo na našich silnicích v tomto období 132 lidí, tedy každý den dva lidé. Navíc denně se 9 lidí těžce zranilo.Červenec a srpen zároveň patří k měsícům s největší dopravní intenzitou. Řidiči by proto v tomto období měli cestu dobře plánovat a být na silnicích opatrní,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Z celkového počtu ročních případů připadá na prázdniny třetina usmrcených cyklistů, čtvrtina motorkářů a dětí. Do prázdnin se vtěsná čtvrtina ze všech ročních nehod, ve kterých hraje roli alkohol. Tato nepříjemná statistika je přitom historicky nejnižší a bylo by dobré předejít návratu do dřívějších černých čísel. Vývoj v létě bude Ministerstvo dopravy průběžně sledovat.

Je dobré, aby řidič dopředu počítal s reálným provozem na silnici, který budou na hlavních dovolenkových tazích komplikovat stavební práce. Bude-li řidič vědět, že se nejspíš zdrží a bude-li zároveň vědět, kde, zůstane mu více sil na samotné řízení a sledování toho, co se kolem něj děje. I proto připravilo Ministerstvo dopravy silniční mapu ČR, která zahrnuje i hlavní letní tahy dálnici D1, rychlostní silnici R52 a další. Ředitelství silnic a dálnic bude v letních měsících každý týden vydávat tiskovou informaci o aktuální dopravní situaci na důležitých dopravních spojeních.

 

Pravidla bezpečné jízdy:

Neupevněné předměty v autě zabíjejí

-      volně položené předměty ve vozidle, například tablet, nebo láhev s vodou se stávají smrtícími ve chvíli dopravní nehody. Takový předmět může v rychlosti 50 km/h získat zrychlení 30-60g

Smrt se nepoutá

-          nepřipoutané osoby v autě při nárazu v 50 km/h jsou na tom stejně jako sebevrah skákající z 3. patra budovy na beton

-          čelní náraz, nepřipoutaný člověk vážící 80 kg sedící na zadním sedadle, narazí do osob na předních sedačkách vahou 4,8 tuny

-          třetina cestujících v osobním automobilu, která byla při nehodách v roce 2013 usmrcena, nebyla připoutána bezpečnostním pásem!

Přestávka prodlouží život

-          podle Evropských dat je každá 4. nehoda na dálnicích v letních měsících způsobena únavou řidiče

-          nejvyšší riziko usnutí za volantem, je mezi 2-4 hodinou ranní i odpolední

-          riziko smrtelné nehody v noci roste 5x

-          pro bezpečnou jízdu jsou důležité bezpečnostní přestávky, nejdéle po 4 hodinách

Co neuvidím, to neovlivním

-          4 z 10 řidičů při řízení nejen telefonují a SMSkují, ale i chodí na facebook

-          5 z 10 dodává, že se podívají na displej, kdo jim volá nebo píše zprávu

-          nevěnování se řízení je v ČR přitom 3. nejtragičtější příčina dopravní nehody. V roce 2014 tak zemřelo 72 lidí. Do této kategorie patří i nastavování navigace, ovládání rádia, čtení z mapy a jiné

Důležité 2 vteřiny - bezpečná vzdálenost

-          STK uvádí, že 1/3 aut neprojde kvůli závadě na brzdách nebo brzdovém systému

-          zásadní vliv na brzdnou dráhu mají pneumatiky, brzdy a stav tlumičů

-          druhá nejčastější příčina nehod v roce 2014 byla nedodržení bezpečné vzdálenosti

-          v rychlosti 130 km/h potřebuje řidič 3,7 s, tedy 134 metrů rozestup

Zip není jen na bundě

-          před zúžením v uzavírkách je potřeba dodržovat tzv. zipování

 

Foto:J.Svoboda