MotorInfo

Bezpečně na jarní prázdniny

31.1.2017 13:55
Bezpečně na jarní prázdniny

Sice se jmenují jarní, ale na tyto prázdniny většinou vyráží celá řada lidí na hory za lyžováním a dalšími zimními radovánkami.

Letos je paní zima na sníh neobvykle štědrá a rozdává i v našich zeměpisných šířkách. Pokud tedy s dětmi vyrazíte na lyže, bude se vám hodit pár tipů a informací. 

I přes rostoucí zájem v naší zimě o exotické teplé kraje, většina Čechů podle cestovních kanceláří tráví jarní prázdniny nejraději na lyžích nebo snowboardu. To, kam za sněhem vyrazí, často záleží hlavně na počasí. Letos díky dostatku sněhu určitě spousta Čechů zůstane věrná tuzemským horám. A ti, co vyrážejí do zahraničí, nejčastěji míří do Rakouska, Itálie, Francie nebo na Slovensko. Většina volí cestu autem. S čím je potřeba počítat? V České republice se toho letos moc nemění. Nezapomeňte pořádně očistit automobil od sněhu a ledu – v opačném případě hrozí pokuta až 2 000 Kč.

„Hlavně bychom měli pamatovat na řádný technický stav vozidla. I zánovní automobil si někdy dovede postavit hlavu. Zvláště před delší cestou neuškodí, pokud jeho stav alespoň zběžně proklepne zkušený odborník,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti

Zkontrolujte nejen stav, ale i hloubku dezénu zimních pneumatik. Prověřte tlak v pneumatikách, případně je dohustěte na doporučený. Zkontrolujte provozní náplně – brzdovou a chladicí kapalinu i kapalinu do ostřikovačů. Případně doplňte na potřebné množství. V zimě – víc než kdy jindy jsou důležité stěrače – nezapomeňte je zkontrolovat. V tomto ročním období dostává zabrat i autobaterie – pokud o ní máte pochybnosti, raději ji nechejte proměřit, případně vyměnit. A nezapomeňte prověřit povinnou výbavu – tak, aby odpovídala předpisům ve všech zemích, kterými budete projíždět. A pro své bezpečí i dobrý pocit ji určitě doplňte i o další zimní doplňky: sněhové řetězy, škrabku na led, rozmrazovač zámků nebo smetáček na ometání sněhu. Příprava auta na delší cestu – obzvlášť v zimě - není jednoduchá. Proto je dobré se rozmyslet a nechat přípravu auta na zimu odborníkům. Třeba v servisní síti BestDrive, kde profesionální mechanici připraví váš vůz tak, že bez zaváhání zvládnete cestu na lyže. Na pobočkách servisní sítě BestDrive kromě toho najdete širokou nabídku zimních autodoplňků.

Cestou nás také může potkat nehoda či jiná škodní událost, prověříme si proto, zda máme aktuální spojení na asistenční službu příslušné pojišťovny; prověříme, zda s sebou máme všechny nutné doklady – platný řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla a zelenou kartu; pojedeme-li ve vypůjčeném automobilu, určitě nezapomeneme vzít s sebou příslušnou dohodu s majitelem vozidla, a to buď v jazyce státu, kam vyrážíme, nebo v angličtině; nezapomeneme na zdravotní připojištění každého člena posádky; náklady účtované v zahraničí za léčbu závažnějšího onemocnění či zranění dovedou nepříjemně překvapit.

Slovensko

Na Slovensku se to oproti předchozím rokům příliš nezměnilo. Povinnost používat zimní pneumatiky (typ M + S) je pro osobní vozidla obdobná jako u nás - pokud je na vozovce souvislá vrstva sněhu nebo ledu – bez omezení datem. Na Slovensku jsou benevolentnější u hloubky dezénu – stačí 3 mm. Pro cestu na Slovensko si zkontrolujte povinnou výbavu – určitě tam musí být výstražný trojúhelník i lékárnička. Reflexní vestu musí mít navlečenou každý, kdo mimo obec vystoupí na vozovku z důvodu poruchy vozidla, defektu pneumatiky či dopravní nehody. Povinnost platí i pro motocyklisty. V opačném případě hrozí pokuta ve výši 150 eur. Denní svícení je celoročně povinné. Podobně jako u nás je třeba počítat s nulovou tolerancí alkoholu v krvi řidiče. Z vozidla musí být před jízdou odstraněn sníh či led, aby nedošlo k případnému poškození jiných účastníků silničního provozu. Desetidenní dálniční známka vyjde na 10 euro. Kromě možnosti zakoupit dálniční "známku" (na Slovensku je pouze elektronická) na čerpacích stanicích nebo třeba hraničních přechodech si ji můžete před cestou koupit z domu přes internet (www.eznamka.sk). 

Rakousko

Zimní pneumatiky musíte mít, pokud jedete po zasněžené silnici v období od 1.listopadu do 15. dubna. A pokud zimní podmínky na cestách trvají – pak i mimo toto období. Minimální hloubka dezénu je stejná jako u nás – 4 mm. Určitě lze doporučit mít s sebou pár sněhových řetězů. Na některých silnicích může být jejich použití nařízeno dopravní značkou, kterou se vyplatí respektovat. V opačném případě hrozí pokuta až 5 000 eur. Podobně jako v Německu je postihováno nedodržování potřebné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Reflexní vesta pro řidiče je povinná, doporučuje se mít vesty i pro spolucestující, a to ve žluté, oranžové či červené barvě.  Před cestou do Rakouska zkontrolujte výstražný trojúhelník i lékárničku. Desetidenní dálniční sice od loňského roku nepatrně zdražila, ale pořád je o něco levnější než slovenská – 8,9 euro. Denní svícení není povinné. Pro řidiče s praxí do dvou let a dále pak pro řidiče kamionů a autobusů je nastavena maximální povolená hladina alkoholu na 0,1 promile. V Rakousku – zejména cestou do Alp – můžete na dálnicích narazit na tzv. IG-L zóny. Jsou to úseky se sníženou rychlostí – kvůli omezení emisní zátěže. Ty nejsou letos novinkou – ale nové a tvrdší jsou postihy při překročení maximální rychlosti. Pokutu můžete dostat nejen za vyšší rychlost, ale i za znečišťování životního prostředí. A navíc hrozí i zákaz další jízdy až na 24 hodin.

Itálie

V Itálii není celoplošné používání zimních pneumatik povinné. Jejich použití i využití sněhových řetězů si řeší jednotlivé provincie vlastním právním předpisem. Jsou regiony, kde je zimní vybavení povinné už od poloviny října. Se zimními pneumatikami určitě chybu neuděláte – vesměs platí jejich použití od poloviny října do poloviny dubna. Použití zimní výbavy upravují v Itálii speciální dopravní značky. Povinná výbava obdobná jako v ostatních zemích - výstražný trojúhelník a reflexní vesty pro všechny cestující. Pokud bude vozidlo na zadním nosiči přesahujícím jeho rozměry přepravovat jakýkoliv náklad, musí být tento označen reflexním, červeno-bíle diagonálně pruhovaným čtvercem o rozměrech 50x50 centimetrů. Denní svícení je celoročně povinné při jízdě po rychlostních komunikacích a dálnicích. Také za deště, sněžení či jinak snížené viditelnosti. Zadní mlhová světla možno používat jen při dohlednosti snížené na max. 50 metrů, za silného deště či intenzivního sněžení. Na rychlostních komunikacích je maximálně dovolená rychlost 110, na dálnicích 130 km/h. Ovšem za mokra se tyto limity snižují na 90, respektive 110 km/h. Jednotnou dálniční známku v Itálii nehledejte. Platí se mýtné za použití dálnice – obecně zhruba 6 euro za ujetých 100 km.

Německo 

Německo je při cestách za zimními radovánkami často využívaná tranzitní země. V Německu žádný právní předpis, který výslovně upravuje používání zimních pneumatik nemají. Ale – jejich vozidla musí být vybavena v souladu s klimatickými podmínkami - zimními pneumatikami a nemrznoucí kapalinou do ostřikovačů pro čištění čelního skla. U zimních pneumatik je minimální doporučená hloubka dezénu 4 mm, legislativní hranice je stejně jako u nás 1,6 mm. K povinné výbavě v Německu patří výstražný trojúhelník a lékárnička. Povinné denní svícení platí jen pro motocykly a mopedy. U osobních aut jen v případě jízdy v tunelu nebo při špatných povětrnostních podmínkách. Dálnice zatím zůstávají v Německu pro osobní automobily stále bez poplatku, ale mýtné i pro osobní vozidla již bylo v Německu schváleno a zákon bude v dohledné době uveden v platnost.  Pozor na vulgární gesta vůči ostatním účastníkům silničního provozu. Stačí vztyčený prostředníček a policie může udělit pokutu až 6 000 eur. Pomalu jedoucí vozidla mají povinnost na vhodném místě zastavit a umožnit projetí ostatním. Němečtí dopravní policisté nekompromisně trestají překročení maximálně povolené rychlosti. A rovněž tak sledují dodržování potřebné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Neměli bychom být od něho v metrech blíže, než odpovídá polovině naší aktuální rychlosti jízdy v kilometrech za hodinu. Pokud je viditelnost snížena do 50 metrů, maximální povolená rychlost je 50 km/h. Pozor je třeba si dát na situaci, kdy na semaforu svítí červená a současně na dodatkové tabulce je namalována zelená šipka. Je sice možno odbočit vpravo, ale řidič před tím vždy musí zastavit na čáře pro zastavení a pokračovat v jízdě může, jen pokud neomezí a neohrozí ostatní účastníky silničního provozu pohybující se ve volném směru. Reflexní vesty jsou povinné sice jen ve vozidlech registrovaných v Německu, ale jejich používání v případě potřeby je důrazně doporučováno i pro posádky automobilů ze zahraničí. Pro řidiče ve věku do 21 let či s praxí do 2 let je nulová tolerance alkoholu v krvi.

Švýcarsko

Počítejte s tím, že na některé silnice může být povolen vjezd jen se sněhovými řetězy. Používání reflexních vest není vyžadováno. Naopak denní svícení je celoročně povinné. Mimo obec platí před ostrými zatáčkami v místech se zhoršeným rozhledem povinnost použít zvukové výstražné znamení, za tmy pak krátce bliknout dálkovými světly. Pozor na chodce. Jsou zvyklí na vysokou míru ohleduplnosti a tolerance ze strany řidičů, mohou bez náležitého rozhlédnutí vstoupit do vozovky i v místech, kde to běžně neočekáváme. Tolerovaná hladina alkoholu v krvi řidiče je do 0,5 promile, ovšem pro profesionální řidiče a řidiče s praxí do 4 let platí nejvyšší limit 0,1 promile. 

Francie

Používání zimních pneumatik není povinné, do některých úseků silnic však může být vjezd povolen jen s nimi, resp. se sněhovými řetězy. Reflexní vesty pro řidiče i každého spolucestujícího musí být přepravovány v kabině vozidla. Denní svícení není povinné, ale je doporučované. Obecně je možno mimo obec jezdit rychlostí až 90 km/h a na dálnicích až 130 km/h. Za deště však platí povinnost zpomalit na maximálně 80, resp. 110 km/h. Toto omezení platí i pro osoby, které drží řidičské oprávnění maximálně tři roky. Rozhodně se nevyplatí přepravovat či dokonce používat detektor radaru. V opačném případě hrozí pokuta ve výši 1 500 eur a zabavení příslušného zařízení, v krajním případě i vozidla. Pozor na předjíždění cyklistů. V obci je třeba od nich dodržet boční odstup minimálně 1 metr, mimo obec alespoň 1,5 metru. Horní hranice alkoholu pro řidiče autobusů a dále pro šoféry s praxí do 3 let je 0,2 promile. Pokud je vjezd na kruhový objezd označen tabulkou s nápisem "Vous n'avez pas la priorité" nebo "Cédez le passage", vozidla jedoucí po kruhovém objezdu mají přednost v jízdě. Jinak naopak dávají přednost těm, co do něho vjíždějí.

Pozor na únavu

Posádku automobilu zpravidla čeká cesta o délce mnoha set kilometrů. Určitě si trasu předem naplánujeme. Raději počítejme s možnými komplikacemi v dopravě, proto vyrazme s dostatečnou časovou rezervou. Šofér by měl být v dobré kondici a dostatečně odpočatý. Mnoho hodin za volantem je pořádný zápřah, a to nejen na psychiku. Proto je dobré pamatovat na pravidelné přestávky. „Únavu není dobré podceňovat, má na svědomí až 20 procent nehod, k nimž dochází na dálnicích. Silně unavený řidič čelí až sedminásobně vyššímu riziku, že zaviní nehodu,“ varuje Roman Budský. Dvacetiminutová pauza nejpozději po 2,5 hodinách jízdy ovšem prospěje nejen řidiči, ale dozajista ji ocení i jeho spolucestující. V každém případě je dobré počítat s možností, že uvízneme v zácpě. Proto je dobré neustále mít v nádrži dostatek paliva, v kabině něco k snědku a dostatek nápojů. A dostatek nadhledu. Jakékoliv projevy agresivity mohou situaci jen zhoršit.

 

Ilustrační foto: J.Svoboda