Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
U nové třídy M byla filozofie značky Mercedes-Benz nastavena tak, aby odpovídala jednotné bezpečnostní koncepci Real Life Safety, orientující se na reálný vznik a průběh nehod.
Základ systémů ochrany cestujících tvoří vysoce stabilní kabina spolu s přední a zadní deformační zónou vozu. O dále zlepšenou jízdní a kondiční bezpečnost se v nové třídě M starají asistenční systémy známé především z třídy S a třídy E.
Filozofie koncepce bezpečnosti třídy M se obdobně jako u ostatních osobních vozů značky Mercedes-Benz dělí na čtyři fáze:
Již u minulého modelu byla vysoká míra bezpečnosti náročnou detailní prací ve vývoji dále zdokonalena. Zvláště pak mnohá „skrytá“ řešení aplikovaná u vozů Mercedes-Benz přinesla měřitelné přednosti v reálném průběhu nehody. Pro zajištění účinnosti nových technických řešení nebo modernizaci stávajících systémů provádějí inženýři řadu crash testů, které jdou výrazně nad rámec předepsaných zkoušek, jako např. test dopadu vozu na střechu a různé druhy převrácení. Na základě údajů čidel mapujících nebezpečí nehody tohoto typu dochází k aktivaci bočních a okenních airbagů a napínačů bezpečnostních pásů. V rámci vývoje třídy M bylo prověřeno na 36 různých takových případů zátěže vozu při nehodách, které vedou v reálných podmínkách k jeho následnému převrácení. K nim ještě patří celá řada simulací v rámci digitálních prototypů. Po tomto intenzivním programu vývoje má třída M potenciál absolvovat všechna mezinárodní hodnocení s těmi nejlepšími výsledky.
Co nejvyšší míru ochrany zabezpečuje třída M také těm slabším účastníkům silniční dopravy jako jsou chodci nebo cyklisté. Kromě poddajných oblastí přední partie vozu, sklopných vnějších zrcátek a hladkých obrysů karosářských dílů se riziko poranění automobilem snižuje také díky kapotě motoru, u které je zvětšená mezera od dílů umístěných v motorovém prostoru. Navíc byla poprvé v segmentu vozů SUV použita jako součást sériové výbavy aktivní kapota. Ta pomáhá potlačit zrychlení chodce nebo cyklisty, který se dostal do střetu s automobilem, protože ho zachytí dříve.
„Elektronická deformační zóna“: další nárůst bezpečnosti třídy M
Nejlepší dopravní nehodou je dnes stejně jako dříve ta, ke které vůbec nedojde. Na tomto tak jednoduše znějícím konstatování, které je ale v přenosu do praxe o to složitější, pracují intenzivně inženýři z oblasti bezpečnosti v Mercedes Technology Center. Pro další vylepšení jízdní a kondiční bezpečnosti nové třídy M má velký přínos řada pasivních a aktivních asistenčních systémů:
Do bezpečnostní koncepce nové třídy M patří sériově dodávaná bezpečnostní funkce PRE-SAFE® s předvídavým účinkem, který využívá synergii aktivních a pasivních systémů tak, aby zmírnily silovou zátěž posádky havarovaného vozu až o 40 procent. V závislosti na rozpoznání průběhu očekávané havárie mohou být spuštěna reversibilní opatření k preventivní ochraně cestujících:
Karoserie: schopnost vysoké absorpce energie při čelním nárazu
Vysoce stabilní kabina třídy M tvoří společně s přední a zadní deformační zónou účinný základ systémů ochrany cestujících. Práce v oblasti bezpečnosti se týkaly v první řadě redukce zatížení posádky.
U čelních nárazů mohli inženýři realizovat homogennější zpoždění, a tím snížit maxima zátěže. To se podařilo kromě jiného těmito opatřeními:
Ochrana při nárazu z boku inteligentní stavbou karoserie
Obdobně jako konstrukce přední části nové třídy M přesvědčuje o své bezpečnostní funkci také inteligentní struktura karoserie při bočních konfiguracích nárazu. Cílené rozdělení vysoké tuhosti a schopnost značné deformace má pozitivní vliv na příznivou kinematiku cestujících při nárazu z boku:
Bezpečné zakončení: zadní partie třídy M
V oblasti zádě třídy M chrání stabilní kabinu při nárazu cílená deformace, která minimalizuje silové zatížení cestujících. Důkazem mimořádné schopnosti zádě karoserie ochránit posádku vozu je test ověřující těsnost palivové nádrže. Při této zkoušce najíždí speciálně upravený vozík rychlostí 80 km/h na záď zkoušeného automobilu. Fatální náraz za těchto podmínek přestál palivový systém třídy M bez jakéhokoliv problému.
Několikadílné zadní podélné nosníky mají pro získání vyšší pevnosti, vyšší schopnosti pohltit energii a dosažení vhodných deformačních vlastností v celém rozsahu uzavřený průřez s odstupňovanou tloušťkou plechu (Tailored Blanks). Prohlubeň pro náhradní kolo je integrovanou součástí ocelové podlahy, ocelový nosník namáhaný na ohyb, který nese kryt nárazníků, je přes dva ocelové crashboxy propojený se strukturou zádě vozu.
Rozsáhlé zádržné systémy pro ještě účinnější ochranu cestujících
Systémy pasivní bezpečnosti poskytují společně s již v úvodu popsanými „elektronickými nárazovými zónami“ a inteligentní konstrukcí karoserie maximální ochranný potenciál a staví v tomto směru třídu M do čela svého tržního segmentu. Přitom byla přehodnocena strategie aktivace jednotlivých funkcí. Systém může například rozpoznat hrozící převrácení vozu při havárii a aktivovat hlavový, boční a okenní airbag nebo napínač bezpečnostního pásu podle potřeby. Novými velkoplošnými bočními a okenními airbagy s prodlouženým zakrytím jsou cestující při nárazu chráněni od ramen až po pánev homogenním a tedy bezpečnějším prostředím.
Přídavný potenciál ochrany získali i cestující v zadní části vozu napínači bezpečnostních pasů a omezovačem jejich síly na obou vnějších sedadlech. Integrací na přání dodaného thorax-airbagu v polohovatelných opěradlech je umožněna nejoptimálnější pozice airbagu při jakékoliv poloze opěradla.
Komponenty systémů pasivní ochrany v přehledu:
Cestující chrání třída M i po havárii
V rámci funkce POST-SAFE® chrání nová třída M cestující i po havárii aktivací různých systémů, které místo havárie zabezpečují. Při havárii většího rozsahu se pro upozornění ostatních účastníků provozu automaticky zapínají varovné blikače. Zároveň dochází k odjištění dveří, aby záchranáři měli pokud možno bezproblémový přístup k cestujícím ve voze. Částečným otevřením dveřních oken je možné kabinu po aktivaci zádržných systémů lépe vyvětrat.
Při zjištěném nárazu odpojí centrální řízení palivový systém, aby se snížilo nebezpečí požáru. Po zjištění polohy pístů ve válcích motoru, dojde k otevření vstřikovacích ventilů válců, kde probíhá komprese a odlehčí oblasti vysokého tlaku paliva přímým vypuštěním zbytku paliva do spalovacího prostoru. Také tímto krokem se sníží riziko požáru. Ze stejného důvodu jsou všechny modely třídy M na relevantních místech vybaveny zesíleným palivovým potrubím.