MotorInfo

Bezpečná a střízlivá doprava

27.9.2012 15:19
Bezpečná a střízlivá doprava

S podtitulem "Alkoholový zámek" se uskutečnil v prostorách Ministerstva dopravy ČR odborný seminář, který se zabýval nejen nebezpečím vyplývajícím z požívání alkoholu a následným řízením vozidla, ale také novými systémy alcolock.

V roce 2007 započala Evropská rada bezpečnosti v dopravě (ETSC - European Transport Safety Council) kampaň proti řízení pod vlivem alkoholu s názvem "Safe & Sober" - "Bezpečně a střízlivě". V rámci snahy Evropské unie snížit počet smrtelných případů na evropských silnicích na polovinu do roku 2020 je cílem této činnosti zvýšit povědomí mezi politiky, v soukromém sektoru, i mezi širokou veřejností o systémovém přístupu ke snížení užívání alkoholu za volantem v silniční dopravě. Cílem je změnit postoj k alkoholu a také zvýšit zájem o systém alcolock.

V České republice Policie ČR v období od ledna do srpna 2012 eviduje 3 200 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu (tj. 6,8 % z celkového počtu nehod). Při těchto nehodách bylo 32 osob usmrceno a dalších 1 739 zraněno. Oproti loňskému roku je počet evidovaných nehod v tomto období nižší o 114 a počet usmrcených je nižší o 23 osob. Přesto tato statistika není nijak lichotivá, když si uvědomíme, že Česká republika má zavedenu nulovou toleranci alkoholu při řízení pro všechny řidiče.

Ministerstvo dopravy a BESIP si v rámci Evropského plánu bezpečnosti silničního provozu vytyčilo cíl : "Do vozidel by měly být postupně zabudovány systémy vylučující možnost nastartovat řidičem ovlivněným alkoholem. Spolu se soustředěnou kombinací bezpečnostních kampaní, rozšířením policejních kontrol, důsledného postihu včetně kontroly na požití omamných látek, by toto opatření mělo mimo jiné přinést v cílovém roce 2020 snížení počtu usmrcených osob o 40 a těžce zraněných o 150."

Alkoholový zámek - opilý řidič nenastartuje

Alkohol podstatně narušuje koordinační schopnosti, rychlost reakce, odhad vzdálenosti, zorné pole i pozornost. Proto se společnost Volvo Trucks zaměřila na důrazný boj proti alkoholu v dopravě a v roce 2006 se stala první automobilkou, která nabízí do nákladních vozidel alcolock (alkoholový zámek) ve volitelné výbavě. V případě, že chce řidič nastartovat automobil, musí nejprve fouknout do přístroje. Pokud jeho dech obsahuje stopy po alkoholu, tak centrální jednotka přeruší přívod elektrického proudu a vozidlo se nedá nastartovat.

 

V současné době je již v řadě zemí tato technologie používána dobrovolně ve firemních vozidlech určených pro přepravu zboží i osob. Při použití alkoholového zámku může firma zaručit, že její dopravní služby provádějí jen střízliví řidiči. Také stále více obcí v zahraničí, stejně jako krajských zastupitelstev, veřejných orgánů i firem, které financují osobní i nakladní dopravu, požadují při vyjednávání kontraktů použití alkoholových zámků.  Podle určitých statistických dat se totiž stále dá usoudit, že až 2 % z celkového počtu kilometrůujetýchv EU absolvují řidiči pod vlivem alkoholu.

A tak například ve Francii bude použití alkoholového zámku povinné u školních autobusů od roku 2015. Ve Švédsku musejí být tímto zařízením kromě dalších vybaveny vozy autoškoly. V Nizozemí je součástí zákona i ustanovení, které se týká programu pro řidiče pristižené s alkoholem za volantem. Soudce rozhodne nejen o pokutě, odebrání řidičského průkazu, ale také o zařazení řidiče do programu, kde kromě jiného musí svá vozidla vybavit alkoholovým zámkem. V Nizozemsku tento program běží zhruba 12 měsíců a za tu dobu do něj bylo zařazeno 3 200 účastníků - z nich cca 30 % má již vůz vybavený alkoholovým zámkem. A cena za to, že řidič může i po usednutí za volant s alkoholem (samozřejmě, že horní hranice jeho množství je i v tomto případě omezena) dále jezdit, je celkem vysoká. Zařízení a jeho montáž si totiž musí takovýto řidič zaplatit sám a přijde ho to zhruba na 2 500 euro. Program zde v tuto chvíli běží pouze pro osobní vozidla, montovat se mohou pouze schválená zařízení u schválených montážních firem. Všechna data ze zařízení jsou soustředěna do centrálního registru, který zajišťuje jejich správnost a zodpovídá za to, že s nimi nebude manipulováno. V současné době dochází i k drobným úpravám programu, který bude vyhodnocen až za tři roky. Došlo tak již například k prodloužení doby, kdy se musel řidič dostavit k místu pro sběr dat z pěti dnů na dnů 14, a to z toho důvodu, aby i tito řidiči mohli cestovat například na dovolenou. Pokud se totiž řidič nedostaví a neodevzdá data, jeho vůz je pro další provoz zablokován. Pokud dojde k jakémukoliv porušení pravidel programu, je řidiči odebrán řidičský průkaz a nastupují běžné sankce.

Obdobný program běží v současné době i ve Finsku, kde je ale vše zatím postaveno na dobrovolné bázi. Řidič si při tom, kdy je přistižen za volantem s alkoholem, může vybrat, zda odevzdá řidičský průkaz na stanovenou dobu, nebo se zařadí do programu s alkoholovým zámkem. Soud pak rozhodne, zda se takovýto řidič může programu v délce jednoho až tří let zúčastnit. Do řidičského průkazu je vyznačen kód, že řidič musí mít vůz vybavený alkoholovým zámkem a řidič pak každých šest měsíců musí odevzdat data. Pokud je zjištěn jakýkoliv problém, tak je mu odebrán řidičský průkaz. V současnosti je ve Finsku každý měsíc do programu zařazeno zruba 50 nových účastníků. Vzhledem k tomu, že je zde každoročně přistiženo zhruba dvacet tisíc řidičů s alkoholem, je předpoklad, že počet nových účastníků bude i nadále růst. V současné době se připravuje legislativa, která i ve Finsku zavede povinnost vybavení školních autobusů a také vozidel taxi alkoholovým zámkem. I přesto, že dosud bylo ve Finsku vybavení vozidla alkolockem dobrovolné, je zde již zhruba 10 000 vozidel vybavených tímto systémem.