MotorInfo

Bentley Continental GT Speed

20.9.2012 12:57
Bentley Continental GT Speed

Nejrychlejší sériově vyráběný model Bentley všech dob – Continental GT Speed s pohonnou jednotkou W12 s výkonem 625 k a osmistupňovou samočinnou převodovkou, disponuje max. rychlostí 330 km/h.

O pohon vlajkové lodi značky Bentley se stará kultovní, dvakrát přeplňovaný šestilitrový motor Bentley W12, jenž pro okamžitou dostupnost vysokých výkonů generuje 625 k při 6 000 1/min a 800 N.m točivého momentu, dostupného v rozmezí 2 000–5 000 1/min. Oproti standardnímu Continentalu GT se jedná o nárůst o 50 koní a 100 N.m. Díky nové osmistupňové, „na krátko“ poskládané automatické převodovce a unikátnímu softwaru motoru dokáže Continental GT Speed vystartovat z 0 na 100km/h za 4,2 sekundy. Rychlosti 160km/h dosáhne během 9 s. U Bentley Speed jdou výkony ruku v ruce s vylepšeným podvozkem se zesílenými pružinami, stabilizátory a silentbloky. Svůj podíl má také snížená světlá výška (o deset milimetrů), přenastavené elektronicky ovládané tlumení a systémy řízení. Pohon všech kol je nastavený v poměru 60:40 ve prospěch zadní nápravy.

Decentní designové prvky odlišující GT Speed od zbytku modelové řady. Zahrnují jedenadvacetipalcová desetipaprsková kola, tmavou výplň masky chladiče, níže položené otvory pro nasávání vzduchu v nárazníku a koncovky výfuku s vnitřními drážkami. Ručně zpracované interiéry modelů Speed jsou exkluzivně vybaveny prvky Mulliner Driving Specification a zahrnují prošívanou a perforovanou kůži a lesklé kovové detaily s širokou nabídkou jejich opracování. Exkluzivně pro Speed je v nabídce zatmavený hliník, stejně jako karbon. Výsledkem je charakteristické, moderní a sportovně luxusní kupé.

Pohonné jednotky W12 modelů Continental GT a Continental GTC s výkonem 575 k těží z vylepšení, kterými prošel silnější GT Speed. K nové řídicí jednotce motoru a osmistupňové převodovce se u všech modelů přidal systém rekuperace energie. Ve výsledku to přináší úsporu 12% ve spotřebě paliva a emisí CO2 napříč celou modelovou řadou Continental GT, u verze kabriolet GTC pak o 10%.

POHONNÁ JEDNOTKA W12

Legendární motor Bentley W12 je dvakrát přeplňovaný, osmačtyřicetiventilový 6.0 W12, generující 625 k při 6000 1/min a 800 N.m točivého momentu od 2 000 1/min, je nyní vybaven nejmodernější řídicí jednotkou ME17. Nový systém přináší vylepšenou kontrolu turbodmychadel, mimořádné vylepšení průběhu točivého momentu a zlepšení ovladatelnosti vozu. Přepracovaný režim Sport poskytuje ostřejší reakce na plyn pro nenucené zrychlení ve všech rychlostech. Dvanáctiválcový motor je poprvé spojen s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF. Převodovka byla navržena tak, aby si dokázala poradit s extrémní porcí točivého momentu motoru W12, a zkracuje časy pro zrychlení tím, že drží motor v ideálních otáčkách. Tato špičková převodovka disponuje technologií „Block Shifting“, umožňující bleskové přeřazení z osmého převodového stupně na čtyřku pro okamžitou reakci a ohromující zrychlení. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere pouze 4,2 sekundy a neochabující zrychlení pokračuje až do maximální rychlosti 330 km/h. Rychlosti 160 km/h se dosáhne za pouhých devět sekund, což je úroveň srovnatelná s předchozí generací Continental Supersports a téměř o sekundu lepší než u vylepšené verze Continental GT s výkonem 575 k. Výfukový systém nového GT Speed technicky vychází z Continentalu Supersports, držitele rychlostního rekordu v jízdě na ledě. Nový výfuk vyluzuje pod plným plynem sportovnější a intenzivnější baryton, a to aniž by musel obětovat uvolněný, kultivovaný a tichý tón při klidné jízdě.

Snížení spotřeby pro všechny dvoudveřové Continentaly až o dvanáct procent

Vývoj pohonné jednotky se zaměřil na hospodárnost. Navýšení výkonu a točivého momentu nového GT Speed je doprovázeno snížením spotřeby, prodloužením dojezdu a omezením produkce emisí až o 12 %. Šestiprocentní podíl na úspoře má osmistupňová převodovka. Osm natěsno poskládaných rychlostních stupňů zaručuje, že při uvolněné jízdě motor operuje v nejefektivnějších otáčkách, zatímco nejnovější software je zárukou, že změny rychlostních stupňů proběhnou rychle a hladce. Nová převodovka se nyní, společně s řídicí jednotkou motoru ME17, standardně montuje do všech verzí Continental GT a GTC. Motor W12 poprvé disponuje rekuperací, což samo o sobě přináší snížení emisí CO2 o 1,6%. Rekuperace je technologie vyžadující precizní kontrolu elektrických systémů vozu a alternátoru, který vyrábí elektrickou energii flexibilně. Výkon alternátoru se během malého zatížení motoru zvýší, například při brzdění, a přebytečná energie se uloží do akumulátoru. Jakmile je motor pod zátěží, výkon alternátoru se sníží, tím zvýší účinnost motoru a akumulátor zásobuje elektrickou síť z uložené energie. Zlepšení v hospodárnosti dokládají hodnoty kombinované spotřeby. Continental GT a GT Speed nyní spotřebují 14,5 l/100 km a emise CO2 dosahují předběžně naměřené neoficiální hodnoty 338 g/km. To jsou mimořádné hodnoty pro dvanáctiválcové GT. Kabriolet GTC má kombinovaný cyklus 14,9 l/100 km a emise CO2 347 g/km. Zmiňovaná vylepšení se podepsala také na výkonnostních parametrech základních modelů GT a GTC. Standardní GT s výkonem 575 koní nyní potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h pouze 4,5 sekundy a rychlost 160 km/h zdolá během 9,8 s. Výkony modelu Continental GTC jsou rovněž výborné z 0 na 100 km/h za 4,7 s a 0–160 km/h během 10,3 s.

PODVOZEK

Nový Continental GT Speed má výrazně upravený podvozek pro sportovní a zábavnou jízdu, která odpovídá impozantnímu motoru. Lichoběžníková přední náprava s rameny z hliníkové slitiny a zadní víceprvková náprava zůstaly zachovány, nyní však mají přepracované vzduchové odpružení pro ještě lepší mrštnost a menší náklony karoserie. Automatický systém neustále monitoruje světlou výšku a úroveň tlumení, a to podle podmínek na silnici. Inženýři zodpovědní za podvozek také použili pevnější silentbloky pro ostřejší a komunikativnější řízení a namontovali zesílené stabilizátory pro optimálnější vyvážení podvozku. Systémy ovládající řízení a odpružení jsou nově kalibrovány. Elektronická kontrola stability (ESC) byla optimalizována tak, aby si perfektně rozuměla s novým managementem motoru ME17. Kontrola stability i nadále disponuje dynamickým režimem, který dovoluje větší prokluz kol a po zásahu systému rychleji vrací točivý moment zpět do hry. Tyto systémy přinášejí nadšenému řidiči větší prostor k poznání plného potenciálu nového nastavení podvozku a vyššího výkonu. Cit v řízení a zpětná vazba byly také vylepšeny, zatímco pečlivé úpravy systému aktivních tlumičů CDC (Continuous Damping Control) znamenají minimální degradaci jízdního komfortu, a to navzdory zesíleným komponentům zavěšení.

Nový Continental GT Speed je stejně jako ostatní modely Continental standardně vybaven dutými ocelovými kotouči o průměru 405 mm vpředu a 335 mm vzadu s osmipístkovými třmeny pro mimořádnou brzdnou sílu. Výkon brzdné soustavy může být ještě zvýšen na přání dodávanými karbonovými brzdami s rozměry 420 mm vpředu a 356 mm vzadu. Nevadnoucí brzdy ušetří oproti standardním brzdám dvacet kilogramů a za normálních podmínek mají stejnou životnost jako vůz, životnost destiček se zdvojnásobí. ABS, elektronická distribuce brzdného účinku a detekce aquaplaningu jsou dodávány jako standard. Nová osmistupňová převodovka posílá ve všech modelech Continental točivý moment na všechna kola v poměru 60:40, přičemž upřednostňuje zadní nápravu. Toto rozdělení bylo poprvé představeno na modelu Supersports. Nadšenému řidiči umožňuje ovládat vůz pomocí plynového pedálu. Vyšší točivý moment na zadní nápravě účinně eliminuje nedotáčivost při průjezdech ostrými zatáčkami a přesouvá točivý moment mezi nápravami pro optimální přilnavost. Pohon všech kol poskytuje sebejistou trakci na všech površích a za všech podmínek.

DESIGN KAROSERIE

Klasická DNA Bentley je evidentní na svůdných křivkách, které se táhnou po celé délce vozu až k zádi, jež působí, jako by byla z jednoho kusu materiálu. Pokročilá technologie formování používá vysokých teplot a stlačeného vzduchu k tvarování blatníků do zaoblených křivek z hliníkového plechu známého z leteckého průmyslu. Plynulé linky a křivky, inspirované originálním modelem R-Type Continental, vytvářejí vysoce osobité efekty a přinášejí do rodiny Continental pocit skutečně unikátní výroby. V případě GT Speed jsou tyto elegantní tvary obohaceny o velké množství specifických prvků. Nový design kol s deseti dvojitými paprsky a rozměrem 9,5J x 21 je pro GT Speed unikátní. Jsou vyvedena v lesklém a tmavém odstínu a obuta pneumatikami 275/35 ZR 21. Maska chladiče s tmavou povrchovou úpravou a výplně nárazníku zvýrazňují nasávací otvory, které jsou poctou vítězným vozům Bentley na Le Mans ve 20. letech minulého století. Modelu GT Speed dodávají agresivnější a sportovnější vzezření. Na zádi vozu se nacházejí nové, drážkované koncovky výfuku, které jsou pro GT Speed exkluzivní a jsou doplněny chromovými rámečky zadních světel. Ty byly představeny také pro Continental GT a GTC. Nově jsou na všechny šestilitrové Continentaly montována pod muskulaturní linku na předních blatnících loga W12. Pod kapotou GT Speed se nachází unikátně zbarvené sací potrubí dvakrát přeplňovaného dvanáctiválce, v interiéru našly místo plakety GT Speed.

Paket Mulliner v lesklém karbonu

Všechny dvoudveřové modely Continental mohou být vybaveny také paketem Mulliner. Je k mání jako příplatková výbava přímo od výrobce a balíček sestává z řady stylových doplňků z leštěného karbonu, který zvýrazňuje kultovní tvar vozu. V nabídce jsou kryty zpětných zrcátek, povrch zadního spoileru či krytky matic unikátních matných kol. Stejně tak i výplň nasávacích otvorů v předním nárazníku, přední lízátko nárazníku, nástavce bočních prahů a zadní difuzor.

V nabídce najdeme sedmnáct základních barev pro všechny modely Continental, nicméně vybírat lze z nabídky téměř sta dalších, a to včetně metalických či perleťových barev. Specialisté také mohou namíchat v podstatě jakýkoliv odstín podle přání zákazníka.

DESIGN INTERIÉRU

I přes sportovní nádech si model GT Speed zachovává ruční výrobu interiéru za použití jen těch nejkvalitnějších přírodních materiálů. Měkké a poddajné kůže, leštěné dýhy a kovy jsou kombinovány s pečlivým řemeslným umem, za který si Bentley vysloužilo světového uznání. Nový GT Speed je standardně naspecifikován luxusním, avšak stále sportovním paketem Mulliner Driving Specification, který zahrnuje diamantovým vzorem prošívanou kůži na všech čtyřech sedadlech, výplních dveří a panelech v zadní části vozu. Stropnice je zhotovena z hrubé kůže, na přání mohou opěrky hlav na sedačkách nést vyšitý emblém Bentley. Sportovní rukojeť páky voliče převodovky má gravírovaný povrch, řidič ovládá vrtané kovové pedály. Unikátní Bentley víčko nádrže patří do standardní výbavy, stejně jako dřevěné dýhy Dark Stained Burr Walnut nebo Piano Black. Zářivé a geometricky přesné překrývající se kruhy leštěného hliníku mají nepopiratelné kouzlo a pojí se se závodními úspěchy značky Bentley. Přístrojová deska „Staré jedničky“, modelu Speed Six, který dvakrát zvítězil na závodech v Le Mans, je vyrobena ze stejného materiálu. Bentley nabízí dvě varianty pro přístrojovou desku a středovou konzolu – jednu v leštěném světlém hliníku a druhou, jež je unikátní pro GT Speed, z tmavého hliníku. Tento odstín perfektně doplňuje chromový výplet masky chladiče a otvory v nárazníku. Jako alternativu, odrážející současnější sportovní úspěchy značky Bentley v Le Mans, lze využít karbon jako dekor pro přístrojovou desku, strop a středovou konzolu. Tento povrch je speciálně vyvinut tak, aby snížil nechtěné odrazy od slunce. K dispozici je sedmnáct různých barev kůže a stejně jako tomu je v případně ostatních členů rodiny Continental, interiér GT Speed lze naspecifikovat ve dvoubarevném provedení, včetně jedné kombinace, která byla vyhrazena pouze pro osmiválcové GT. V nabídce je také kontrastní stehování všech částí, včetně volantu.

Novinkou ve vylepšeném komunikačním, zábavním a informačním systému s 8palcovým dotykovým displejem a pamětí 30 GB je doplnění navigačního systému o osobní body zájmu. To umožňuje řidiči zadávat do systému vlastní zájmové body, jako například oblíbenou restauraci. Pomocí dotykového displeje ovládáte audiosoustavu, telefon, nastavení vozu a podvozku a také navigaci, která používá pro přístup k datům pevný disk i přehrávač DVD. Audiosoustava s osmi reproduktory a nejmodernější technologií Balanced Mode Radiator je nabízena jako standard. Jedinečně kompaktní reproduktory poskytují výjimečnou čistotu zvuku napříč celým zvukovým spektrem a široký frekvenční rozptyl. V nabídce je také audiosystém Naim, vyvinutý speciálně pro Bentley, a to pro všechny nabízené modely. Hudbu lze přehrávat a ovládat přímo z iPodu, stejně jako z měniče na šest CD, slotu na SD kartu nebo přímo z pevného disku vozu, kam lze nahrát až 15 GB hudby. Tam, kde to infrastruktura umožňuje, je k dispozici také digitální rádio DAB.

TECHNICKÁ SPECIFIKACE

 

 

GT Speed

GT W12

GTC W12

Motor

Typ

šestilitrový, 2x přeplňovaný W12

Max. výkon

625 k/460 kW @ 6 000 1/min

575 k/423 kW @ 6 000 1/min

Max. toč. moment

800 N.m @
2 000 1/min

700 N.m @ 1 700 1/min

Převodovka

Typ

8stupňová samočinná převodovka ZF se systémy Quickshift, Block Shifting a řadicími páčkami pod volantem

Pohon

Pohon všech kol (40:60 ve prospěch zadní nápravy)

Převody

1.: 4,71; 2.: 3,14; 3.: 2,1; 4.: 1,67; 5.: 1,29; 6.: 1,00; 7.: 0,839;
8.: 0,667

Finální převod

2,85

Brzdy

Vpředu

405mm duté kotouče (příplatkové 420mm karbonové kotouče)

Vzadu

335mm duté kotouče (příplatkové 356mm karbonové kotouče)

Kola a pneumatiky

Kola

9,5J x 21

9,5J x 20 (na přání 9,5J x 21)

Pneumatiky

275/35 ZR 21

275/40 ZR 20 (na přání 275/35 ZR 21)

Řízení

Typ

Hřebenové, posilovač řízení, proměnný převod závislý na rychlosti

Počet otáček

2,6 otáčky

Průměr otáčení

11,3 m

Podvozek

Vpředu

Dvojitá příčná ramena, aktivní vzduchové odpružení, stabilizátor

Vzadu

Víceprvková náprava, aktivní vzduchové odpružení, stabilizátor

Tlumiče

Aktivní tlumiče CDC (Continuous Damping Control)

Rozměry

Rozvor

2 746 mm

Celková délka

4 806 mm

Šířka

1 944 mm

Šířka se zpětnými zrcátky

2 227 mm

Celková výška

1 394 mm

1 404 mm

1 403 mm

Nádrž

90 litrů / 20 gallonů / 24 US gallonů

Objem zav. prostoru

358 l

260 l

Pohotovostní hmotnost (EU)

2 320 kg

2 495 kg

Maximální přípustná

2 750 kg

2 900 kg

Výkony

Max. rychlost

330 km/h

318 km/h

314 km/h

0–100 km/h

4,2 s

4,5 s

4,7 s

0–160 km/h

9,0 s

9,8 s

10,3 s

Spotřeba (cyklus EU)

Město

22,2 l/100 km

22,7 l/100 km

Mimo město

10,1 l/100 km

10,4 l/100 km

Kombinovaná

14,5 l/100 km

14,9 l/100 km

Emise CO2

338 g/km

347 g/km

Emisní normy

EU 5 a US LEV II