MotorInfo

Až dvacet procent aut je omlazených

9.4.2012 14:28
Až dvacet procent aut je omlazených

Společnost Cebia upozorňuje na stáčení tachometrů a omlazování vozidel jako na dva nejčastější problémy při prodeji ojetého vozidla, které mají přímý vliv na kupní cenu automobilu.

Cebia se dlouhodobě věnuje problematice rizik spojených s nákupem ojetého automobilu. Podle posledních zjištění upozorňuje tato psolečnost na fakt, že až 42 % ojetých vozidel u nás má stočený tachometr.

Dalším významným problémem je falšování skutečného roku výroby. Ve velkých technických průkazech se již dávno neuvádí rok výroby vozidla, ale pouze datum 1. registrace. Tato dvě data se od sebe mohou výrazně lišit. Nejčastěji je to 1-2 roky, výjimkou ale nejsou případy, kdy je vozidlo omlazeno o 3 a více let. Rozdíl v pořizovací ceně vozidla, které je o 1-2 roky omlazené může být až 40 000 Kč.

Samostatnou kapitolou jsou individuálně dovezená vozidla do ČR. Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např. SRN) uveden datum první registrace 12. 3. 2006. Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat. A bohužel v řadě případů zde vozidlo zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která výrazně po tomto omlazení stoupne.

Nejvíce je možné se s úpravou roku výroby setkat u těchto vozidel:  

  • ŠKODA OCTAVIA              rok výroby 2006
  • VOLKSWAGEN PASSAT     rok výroby 2007
  • ŠKODA FABIA                  rok výroby 2001
  • FORD MONDEO                rok výroby 1996
  • VOLKSWAGEN GOLF         rok výroby 1998
  • FORD FOCUS                   rok výroby 2004

 

Jaký dopad má úprava roku výroby na peněženku zákazníka?

  1. Zákazník kupuje dražší vozidlo.
  2. Vyšší náklady na pojištění vozidla - z kupní ceny vozidla se vypočítává cena havarijního pojištění vozidla, takže čím dražší vozidlo, tím více zákazník na pojištění zaplatí.
  3. Vyšší náklady na finanční služby (leasing, úvěr) – další dopad má cena vozidla na   celkové náklady za splátky leasingu / úvěru, který se rovněž počítá z kupní ceny vozidla.

Ověřte si proto vždy, že údaje uvedené v technickém průkazu jsou správné - bohužel ani těmto údajům již není možné zcela věřit. Využijte dostupných systémů na zjišťování skutečného roku výroby a vozidlo si před nákupem pečlivě prověřte. Každý motorista může před nákupem ojetého vozidla využít například internetový systém AUTOTRACER, kde si může zkontrolovat nejdůležitější údaje z historie vozu.