Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) představilo na odborném kolokviu v Mladé Boleslavi aktuální trendy v automobilovém průmyslu a jejich význam pro Českou republiku.
V rámci „Kolokvia o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice“ diskutovali nejvyšší představitelé české vlády, zástupci Sdružení automobilového průmyslu, odborů i českého hospodářství v sídle společnosti ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi o důležitých podmínkách pro trvalý úspěch automobilového odvětví v České republice. Automobilového summitu, pořádaného Sdružením automobilového průmyslu AutoSAP, se vedle předsedy vlády České republiky Bohuslava Sobotky (ČSSD) zúčastnilo i několik ministrů a dalších zástupců vlády. Mezi nejvýznamnější závěry této akce patří plánované vypracování „Paktu pro budoucnost automobilového průmyslu v České republice.“ Ten má být schválen v polovině letošního roku.
Zásadní význam automobilového průmyslu pro Českou republiku zdůraznili v úvodu kolokvia předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka a prezident AutoSAP Bohdan Wojnar. Spolu s premiérem se strukturované debaty na témata rámcových podmínek pro nástup elektromobility, autonomního řízení a digitalizace zúčastnili také další představitelé české vlády: ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová, ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, ministr dopravy Dan Ťok, ministr životního prostředí Richard Brabec, primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová, náměstci místopředsedy vlády pro ekonomiku, místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace a náměstci ministryně školství a ministryně pro místní rozvoj.
Prezident AutoSAP Bohdan Wojnar uvedl: „Dnes jsme společně s představiteli české vlády za účasti zástupců českého průmyslu i zahraničních řečníků učinili významné kroky k tomu, abychom výzvy, které před nás nástup Průmyslu 4.0, elektromobility, digitalizace, konektivity a autonomního řízení staví, proměnili v příležitosti.“
Členové vlády deklarovali odhodlání hledat společná řešení a do konce léta 2017 spolu s představiteli průmyslu a dalšími partnery připravit Pakt pro budoucnost automobilového průmyslu spolu s akčním plánem obsahujícím konkrétní opatření, která posílí konkurenceschopnost českého automobilového průmyslu i v budoucnu. AutoSAP nabídl experty do společných pracovních skupin k rozvoji elektromobility a dobíjecí infrastruktury, spolupráci při aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility pro přípravu podmínek na testování autonomních vozidel i k posílení aspektu mobility v moderním digitálním světě na platformě chystané strategie Digitální Česko.
„K podpoře elektromobility je v České republice na co navazovat. Vládou schválený Národní akční plán čisté mobility je velmi dobrým základem pro další práci,“ řekl Bohdan Wojnar a dodal, „zaslouží si však ,upgrade´, pokud jde o cíle i opatření k jejich plnění, a nemyslím tím pouhý ,facelift´, pokud mohu použít výraz z naší automobilové branže. V oblasti digitalizace, elektrifikace a autonomního řízení spoléháme na to, že se jich vláda aktivně chopí, zastřeší stávající činnosti a všechny tyto iniciativy sjednotí do jednoho efektivního procesu.“
Účastníci summitu jednali o efektivních strategiích, jak změnu v České republice provést aktivně a tak, aby byla trvale udržitelná. Účastníci se shodli na tom, že budou nutné podstatně vyšší investice do vzdělávání, výzkumu a vývoje, aby byla konkurenceschopnost celého odvětví zajištěna i v dlouhodobém horizontu. Důvodem je fakt, že v současné době roste hrubý domácí produkt České republiky rychleji než investice do výzkumu a vývoje. Aktuálně do této oblasti směřují dvě procenta HDP. Podíl finančních prostředků pro vzdělávání činí v České republice 4,4 procenta HDP. V České republice je automobilový průmysl se 24 procenty největším investorem do výzkumu a vývoje. Po započítání celé oblasti strojírenství a elektrotechnického průmyslu tento podíl činí dokonce více než 50 procent.
Velký potenciál skýtají nové oblasti podnikání – elektromobilita, autonomní řízení, rostoucí digitalizace i inovativní řešení mobility. V anketách projevila více než polovina Čechů zájem o koupi elektromobilu i o moderní řešení konektivity. 30 procent dotázaných uvádí, že uvažuje o pořízení vozu s autonomním řízením. S tím je spojen velký potenciál pro český automobilový průmysl. Aby bylo možné jeho plné využití a úspěšné zvládnutí nastávajících procesů transformace, navrhla společnost ŠKODA AUTO zástupcům vlády konkrétní opatření. Řešení pro Smart Cities i digitalizaci tak mimo jiné může podpořit i zřízení celoplošné širokopásmové datové sítě. Autonomní řízení mají podpořit národní strategie, cílené podpůrné programy pro výzkum a vývoj i zprovoznění testovacího koridoru. Tento koridor by mohl propojit hlavní sídlo společnosti ŠKODA AUTO s Prahou, Plzní, Rozvadovem a německým Norimberkem. ŠKODA navíc navrhuje rychlý rozvoj elektromobility, nové nasměrování Národního plánu čisté mobility i založení poradenského grémia na vládní úrovni. Dalším důležitým bodem jsou speciální zákaznické pobídky na pořízení elektromobilů.
Svým veskrze pozitivním vývojem zdůrazňuje domácí automobilový průmysl již po několik let svůj význam pro celou republiku. Prodeje všech podniků, organizovaných v AutoSAP, vzrostly mezi roky 2014 a 2015 o sedm procent na 912 miliard korun, export ve stejném období vzrostl o 7,2 procenta na 780 miliard korun. V roce 2015 dosáhl automobilový průmysl v České republice s celkem 1,3 mil. vyrobených vozů dalšího historického rekordu. Zatímco celosvětový objem produkce vzrostl pouze o 1,1 procenta, produkce v ČR vzrostla o 4,2 procenta. Automobilový průmysl tak podstatně přispěl k hospodářskému růstu České republiky, který v roce 2015 dosáhl hodnoty 4,6 procenta. Pro letošní rok počítá Česká národní banka s růstem HDP o tři procenta.
Účastníci jednání se shodli, že při společném úsilí všech aktérů má Česká republika dobrou výchozí pozici, aby se s výzvami vypořádala a domácí autoprůmysl byl nadále motorem české ekonomiky. Společným cílem je posílení vzdělanosti, zaměstnanosti a udržení mezinárodní konkurenceschopnosti.
Ilustrační foto:ŠKODA AUTO