MotorInfo

Automobilový průmysl ČR bilancoval rok 2014

12.6.2015 12:08
Automobilový průmysl ČR bilancoval rok 2014

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) zveřejnilo souhrnné výsledky českého automobilového průmyslu za rok 2014, který v roce 2014 pokračoval ve vysokém tempu růstu. Historicky rekordních hodnot dosáhly kromě výroby vozidel i souhrnné finanční výsledky.

„Rok 2014 byl pro český automobilový průmysl v mnoha ohledech rokem rekordů. Historicky nejvyšší výroba vozidel v ČR se odrazila ve vynikajících finančních výsledcích našich výrobců vozidel i dodavatelů. Poprvé jsme v tržbách z průmyslové činnosti překonali hranici 850 miliard korun a v exportu 700 miliard korun. Automobilový průmysl tak významně přispěl k růstu české ekonomiky,“ uvedl prezident AutoSAP Martin Jahn.

V roce 2014 tržby firem AutoSAP vzrostly oproti roku 2013 o 14,9 % na 852,6 miliardy Kč (v roce 2013 to bylo 741,9 miliard Kč). Tržby z průmyslové produkce za celou ČR přitom zaznamenaly meziroční růst „jen“ o 8,5 %. Proto se podíl firem AutoSAP na tržbách z průmyslové produkce České republiky zvýšil na 21,3 % (oproti 20,1 % za rok 2013). O rostoucí efektivitě automobilového průmyslu svědčí mimo jiné dynamika tvorby přidané hodnoty, která meziročně vzrostla o 18,7 %, zatímco tržby o již zmíněných 14,9 %.

Firmy AutoSAP v loňském roce vyvezly 85,3 % své produkce (v roce 2013 to bylo 84,9 %). Oproti roku 2013 došlo ke zvýšení exportu firem AutoSAP o 15,5 % na historické maximum 727,7 miliard Kč (rok 2013 = 630,0 miliard Kč).  Vývoz tedy rostl ještě vyšším tempem než tržby. Podíl AutoSAP na celkovém exportu ČR dosáhl hodnoty 20,1 % (rok 2013 = 19,8 %). Dominovaly evropské trhy - 83 % exportu autoprůmyslu směřoval do zemí EU + EFTA. 

Tradičně vysoký byl příspěvek automobilového průmyslu zahraničně obchodní bilanci České republiky. Ta za celou ČR v roce 2014 dosáhla kladného salda ve výši 441,9 miliardy Kč, k němuž automobilový průmysl, reprezentovaný firmami Auto SAP, přispěl částkou 463,4 miliardy Kč (vývoz 727,7 miliardy Kč - veškeré dovozy do firem AutoSAP 264,3 miliardy Kč).

„Česká republika v roce 2014 potvrdila, že je světovou velmocí ve výrobě osobních automobilů a autobusů. Loňská rekordní produkce 1,245 milionu osobních vozů nás řadí celkově na 13. místo ve světě a na 2. místo v počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel,“ upozorňuje prezident AutoSAP Martin Jahn a pokračuje: “Ve výrobě autobusů jsme v přepočtu na počet obyvatel dokonce světovou jedničkou.“

Tržby dodavatelů v roce 2014 vzrostly o 8,4 % na 372,4 miliard Kč a export o 9,0 % na 290,9 miliard Kč. Podíl dodavatelů na celkových tržbách firem AutoSAP v roce 2014 tak činil 43,7 %, podíl na exportu 40,0 % a na počtu zaměstnanců byl 69,6 %.

„Při každé příležitosti zdůrazňuji, že český automobilový průmysl zdaleka nejsou jen výrobci automobilů. Dodavatelský sektor je stejně důležitý a jeho výsledky jsou vynikající. Například mezi deseti největšími exportéry AutoSAP je šest dodavatelů,“ připomíná ředitel sekretariátu AutoSAP Antonín Šípek.

Počet zaměstnanců ve firmách AutoSAP meziročně vzrostl o 3,3 % na 112 877 osob a průměrná měsíční mzda v automobilovém průmyslu za rok 2014 vzrostla o 1,6 % na 31 867 Kč. Tato hodnota je o 24,1 % nad průměrnou mzdou v ČR. I v dělnických profesích byla průměrná mzda v automobilovém průmyslu na celostátním průměrem.

„Nárůst počtu zaměstnanců i jejich mezd ve firmách AutoSAP je další pozitivní zprávou. Potvrzuje to důležitou roli autoprůmyslu jako stabilního a seriózního zaměstnavatele,“ uvádí Martin Jahn k oblasti lidských zdrojů.

I když růst mezd ve firmách AutoSAP (+ 1,6 %) byl v roce 2014 nižší než růst průměrné mzdy v ČR (+ 2,42 %), došlo ve firmách k relativně vysokému zvýšení celkových mzdových nákladů a to o 4,9 %, u dělnických kategorií to bylo dokonce o 5,5 %. Toto zvýšení je dáno zvýšením počtu zaměstnanců.

Jednou z klíčových aktivit AutoSAP je dlouhodobá podpora technického vzdělání na všech úrovních. Bohdan Wojnar, viceprezident AutoSAP řekl: „V současnosti probíhá čtvrtá průmyslová revoluce charakterizovaná stále se zrychlující digitalizací a internetem věcí. Nesmí nám ujet vlak. Proto AutoSAP a jeho členové podporují projekty technického vzdělávání od vysokoškoláků až po děti nejútlejšího věku. Vypadá to na první pohled úsměvně, ale právě u dětí se vytváří pozitivní vztah k technice.“

Druhým pilířem budoucí konkurenceschopnosti českého automobilového průmyslu je výzkum, vývoj a inovace. Roste počet výzkumně vývojových center i počet pracovníků v této oblasti. K tomuto tématu viceprezident AutoSAP Pavel Juříček v rámci své prezentace na téma hospodářské politiky a zaměstnavatelských vztahů uvádí: „Máme zcela konkrétní výsledky projektů AutoSAP. Dokázali bychom mnohem více, nebýt některých problémů. Je to například nejednotné posuzování uznatelnosti nákladů na výzkum a vývoj místně příslušnými finančními úřady.“

Závěrem prezident AutoSAP Martin Jahn konstatoval: „Firmy AutoSAP představují zhruba 85 % produkce a exportu českého autoprůmyslu. Po započtení údajů dalších firem, dosud nezapojených do sdružení, se tržby z průmyslové produkce celého oboru „automotive ČR“ za rok 2014 přiblížily již k 1 bilionu Kč a export dosáhl hodnoty 845 miliard Kč. Tyto hodnoty vytvořilo cca 155 500 zaměstnanců, což je zhruba 3,1 % všech osob zaměstnaných v České republice. To svědčí o vysoké produktivitě a efektivitě českého automobilového průmyslu.“