MotorInfo

Autoklub ČR otestoval zimní pneumatiky

23.10.2014 09:23
Autoklub ČR otestoval zimní pneumatiky

Autoklub ČR testoval sedmnáctipalcové zimní pneumatiky osmi značek. Na mokru zvítězily Continental ContiWinterContact TS 850, na suchu vynikly Michelin Alpin A4, na sněhu nejlépe zabodovaly KormoranSnowpro B2.

Celkově byly v testu nejlepší pneumatiky Continental ContiWinterContact TS 850, a to především pro svoji všestrannost.

Autoklub ČR připravil i test zaměřený na upsizing - pro srovnání vlastností širších a užších pneumatik ContiWinterContact TS 850 v zimních podmínkách.

Kvalitní zimní pneumatiky musí podávat dobré výkony ve všech měřených kategoriích, testy provedené Autoklubem ČR proto ukazují meze výkonnosti na suchu, na mokru i na sněhu. Celkově byla v testu jako nejlepší vyhodnocena Continental ContiWinterContact TS 850, a to právě pro svoji všestrannost. Pneumatika dosáhla velmi dobrých výsledků ve všech měřených parametrech. Odborníci z Autoklubu ČR připravili pro zimní sezonu 2014/2015 také srovnávací test zaměřený na problematiku upsizingu. Řidičům v rámci něj exkluzivně představují rozdíly ve vlastnostech 15“, 16“ a 17“ pneumatik ContiWinterContact TS 850.

Testování zimních vysokorychlostních pneumatik o rozměru 225/50 R17 V

Cílem testování pneumatik je poskytnout motoristům více informací při výběru nového zimního obutí a podat srovnání výkonnosti s  ohledem na různé povrchy v zimních podmínkách. Ve středoevropském klimatu jsou pro nižší a střední polohy charakteristické mokré a příležitostně sněhem pokryté vozovky. Kvalitní zimní pneumatiky musí podávat dobré výkony ve všech měřených kategoriích, proto jejich testy ukazují meze výkonnosti na suchu, na mokru i na sněhu. Autoklub ČR doporučuje používat pneumatiky s nejvíce vyváženými vlastnostmi. Váhy hodnocení na mokrém, suchém a zasněženém povrchu jsou rozděleny na třetiny. Referenčních 100 % výkonnosti bylo při letošních testech překročeno na suchu a na sněhu. Pouze referenční stoprocentní výkon je považován za „velmi dobrý“, 4,5% výsledek pod referencí již posunují pneumatiky do kategorie „špatný“.

Autoklub ČR testoval pro nastávající zimní sezonu sedmnáctipalcové zimní pneumatiky. Na mokru zvítězily Continental ContiWinterContact TS 850, na suchu vynikly Michelin Alpin A4, na sněhu nejlépe zabodovaly KormoranSnowpro B2. Nejvyšší rozdíly byly změřeny na mokrém povrchu. Zbytková rychlost při brzdění dosahovala hodnoty povolené rychlosti v obci – skoro 50 km/h. Nejmenší rozdíly byly naměřeny na sněhu. 

 

Celkově byla v testu nejlepší Continental ContiWinterContact TS 850, a to především pro svoji všestrannost. Tato pneumatika získala velmi dobré hodnocení ve všech měřených parametrech. Řidičům tedy zajistí nejlepší jízdní vlastnosti za téměř každé situace, jež může v zimě nastat.  

Autoklub ČR současně řidičům připomíná, že jízda v zimě vyžaduje jiný způsob řízení vozidla než v letních podmínkách. Na nehodovost mají vliv zkušenost a připravenost řidičů krizovým situacím předcházet.

Výsledky testování – shrnutí

Upsizing test

Autoklub České republiky svým dalším testem motoristům odpovídá na otázku, jestli se v zimě vyplatí používat užší nebo širší pneumatiky, tzv. upsizing. Tento aktuální test totiž dokládá, jak šířka pneumatiky ovlivňuje vlastnosti, respektive chování vozidla na silnici. V rámci testování na pneumatikách Continental ContiWinterContact TS 850 ve třech rozměrech – 17“, 16“ a 15“ bylo připraveno celkem 16 standardních kategorií, mezi nimi pro nadcházející roční období důležitý záběr na sněhu, brzdění s ABS na sněhu, brzdění s ABS na mokru, zrychlení na sněhu s ASR a samozřejmě i handling na sněhu.

Výsledky – srovnání testovaných šířek pneumatik

225/45 R17 91 H (pneumatika s největší styčnou plochou s vozovkou)

  • Na mokru nejlépe brzdí, dosahuje nejlepších výsledků v kategorii zatáčení a handling. Větší šířka pneumatiky má naopak negativní dopad na aquaplaningové vlastnosti, tedy prorážení vodního klínu a odvod vody bočními drážkami.
  • Na suchu nejlépe brzdí, skvěle reaguje na práci s volantem, pro jízdu na dálnici má nejlepší předpoklady z hlediska bezpečnosti.
  • Na sněhu nejlépe brzdí, má nejlepší akceleraci s ASR; v handlingu zaostává
    (o 1,2 %).

205/55 R16 91 H

  • Na mokru brzdí lépe než 15“ pneumatika (ale hůř než 17“), dosahuje lepších výsledků v kategorii zatáčení a handling, ale ztrácí na užší rozměr v aquaplaningu.
  • Na suchu ve srovnání s 15“ provedením lépe brzdí, má lepší výsledky v handlingu, v kategorii valivý odpor je lepší než 15“ i 17“ pneumatika.
  • Na sněhu je v brzdění a trakci horší než 15“ i 17“ pneumatika.

195/65 R15 91 T (nejužší pneumatika v testu)

  • Na mokru (jako nejužší pneumatika v testu) exceluje v odolnosti proti aquaplaningu. Naopak menší styčná plocha s vozovkou má negativní dopad na brzdné dráhy. Také v handlingu na mokru má nejhorší výsledky testu.
  • Na suchu úzká stopa nedovoluje dosažení úrovně vlastnosti 16“, a hlavně 17“ pneu. Subjektivně se jeví jako komfortnější řešení s nižší úrovní vnějšího hluku.
  • Na sněhu dosahuje celkový počet bodů úrovně 17“ pneumatiky. Oproti 17“ pneumatice zaostává v brzdění a akceleraci, avšak lepší je v záběru a handlingu.

Výsledky testů

Kategorie brzdění na suchu s ABS ukázala první rozdíly v testu, kdy i ve standardní situaci dochází k rozdílu v brzdné dráze až 4,6 m mezi v pořadí prvními a posledními testovanými pneumatikami; u nich je zbytková rychlost 30,7 km/h. Suchým brzdám v 17" pneumatikách vévodí Michelin Alpin A4 s délkou brzdné dráhy 44,4 m. Následuje ContiWinterContact TS850 s 44,7 m, dále jsou pneumatiky Vredestein, Hankook, Goodyear, Sava, Kleber a poslední jsou pneumatiky Kormoran.

 

Aquaplaning příčný překvapivě ovládly pneu Sava Eskimo S3+, v dalším pořadí Goodyear Ultra Grip Performace, ContiWinterContact TS850, Michelin Alpin A4, Hankook Winter i*cept evo, Kormoran Snowpro B2 a Kleber Krisalp HP2. Zrychlení na vodním sloupci 6 mm, a tím i schopnost odvodu vody v přímém směru nejhůře zvládl Vredestein Wintrac Xtreme.

Aquaplaning podélný, a tím prokluz předních kol a odolnost při záběru průjezdu vodním sloupcem 9 mm nejlépe zvládly pneu ContiWinterContact TS850 následovány ostatními značkami v pořadí Michelin, Sava, Goodyear, Kleber, Hankook, Vredestein a Kormoran. Diference v dosažené rychlosti byla až 8,6 km/h.

Zatáčení na mokrém povrchu, a tím i průměrnou maximální rychlost při průjezdu kruhovým obloukem zvládaly nejlépe pneu ContiWinterContact TS850, Goodyear Ultra Grip Performace a Michelin Alpin A4. Posledním zůstal Kormoran Snowpro B2 s odstupem 1,72 s při průjezdu okruhem o průměru 55 m.

V kategorii mokrý handling dominoval při průměrném čase 90,0 s za jedno kolo pneu ContiWinterContact TS850, v těsném závěsu s Michelin Alpin A4 s časem 91,2 s, UltraGrip 8 Performace 93,3 s, Vredestein Wintrac Xtreme 95,0 s, Sava Eskimo HP 95,2 s, Kleber Krisalp HP2 95,4 s, překvapivě až Hankook Winter i*cept evo 98,6 s a Kormoran Snowpro B2 101,9 s. Rozdíl mezi prvním a posledním účastníkem testu činí 11,9 s na handlingovém okruhu 1 823 m.

Test 4x4 ABS brzdy na mokru nejlépe zvládl ContiWinterContact TS 850 o 20,7 m před posledním Kormoran Snowpro B2. Ostatní účastnící testu se řadí v pořadí Michelin, Sava, Goodyear, Vredestein, Kleber a Hankook. Zbytková rychlost u druhého v pořadí oproti vítězi představuje 22,2 km/h, a u posledního celých 49,2 km/h; to znamená devastující účinky při střetu s překážkou.

V brzdném výkonu na sněhu s podporou ABS z 50 km/h na nulu se nejlépe předvedl Kormoran Snowpro s brzdnou dráhou 27,4 m. Rozdíl mezi pneu Kormoran a posledními pneumatikami Hankook Winter i*cept evo dosáhl na sněhu 2,5 m.

Handling do kopce na sněhu nejlépe zdolaly pneumatiky Sava Eskimo S3+, dále Kormoran Snowpro, Goodyear Ultra Grip 8 Performace, ContiWinterContact TS850, Michelin Alpin A4, Vredestein Wintrac Xtreme, Krisalp HP2 a Hankook Winter í*cept evo. Handling na sněhu velmi dobře absolvovaly pneumatiky zn. Sava, Kormoran, Goodyear a Continental.

Záběr na sněhu nejlépe zvládly Kormoran Snowpro následovány pneu Sava Eskimo S3+, ContiWinterContact TS850, Kleber Krisalp HP2, Michelin Alpin A4, Goodyear Ultra Grip 8 Performance, Vredestein Wintrac Xtreme a Hankook Winter i*cept evo.

Vnější hluk. Rozdíl 2 dB mezi nejlepším Goodyear Ultra Grip 8 a posledním Vredestein Wintrac Xtreme není při rychlosti 50 km/h z pohledu účastníků silničního provozu nikterak dramatický. Při rychlosti 80 km/h se odchylky blíží 3 dB(A), které již mohou být pro osoby poblíž projíždějícího vozidla obtěžující.

Valivý odpor. V kategorii C se umístily pneumatiky Kleber Krisalp HP2, ContiWinterContact TS 850, Michelin Alpin A4, Kormoran Snowpro B2 a Hankook Winter i*cept evo. Ostatní pneu dosáhly hodnocení E. Hospodárnost by neměla být při volbě zimních pneumatik dominantním ukazatelem, a to především v konfrontaci s ostatními, záběrovými a brzdnými, vlastnostmi produktů.

 

Zdroj, foto:Autoklub ČR