Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Auta registrovaná v Česku opět zestárla na průměrných 14,9 roku.
Podle nejnovějších statistik největšího hráče na trhu s ojetými auty AAA AUTO je přitom největší zájem o vozy do osmi let stáří. Jen v České republice tvoří téměř 52 % ze všech prodaných aut za poslední dva roky.
Autobazary dlouhodobě zaznamenávají trochu jiný trend, než o jakém v souvislosti se stářím vozů hovoří data z registru. „V našich autocentrech je dlouhodobě největší zájem o vozy do osmi let stáří. Auta, která jsou starší, lidé vyhledávají o poznání méně. Například vozidla stará nad 15 let tvoří pouhých 10 % ze všech prodaných aut – většinou pocházejí z protiúčtů při pořízení novějšího vozu, cíleně je nevykupujeme. Zvýšený zájem o novější auta byl hlavním důvodem pro zavedení a současnou expanzi značky Mototechna, která se zaměřuje na zánovní vozy,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka skupiny AAA AUTO. Se staršími vozy se pochopitelně pojí i vyšší provozní náklady, které jsou způsobeny zejména opotřebením dílů a nutností jejich často nákladné výměny. Proto se často nevyplatí takto staré automobily ani opravovat. Důvodů pro stárnutí vozového parku v ČR je podle průzkumu AAA AUTO mezi zákazníky více: „Spousta rodin si předchozí vůz nechává jako druhé auto v rodině, řemeslníci si taková auta nechávají třeba na převoz materiálu a stejně tak Češi nejsou zvyklí auta likvidovat, raději si je nechávají tzv. na dojetí,“ dodává Topolová. Tyto vozy se tak prakticky neobjevují na trhu s ojetinami.
Nevýhody pořízení starých aut vnímají i experti z Týmu silniční bezpečnosti. „Například švédská pojišťovací společnost Folksam zkoumala přibližně 178 000 dopravních nehod a zjistila, že při cestování v nových autech vyrobených v posledních pěti letech kleslo riziko vážných následků o polovinu a riziko úmrtí při nehodě dokonce o celých 85 % oproti automobilům vyrobeným v osmdesátých letech,“ říká dopravní expert Roman Budský. Na konci roku 2015 bylo v České republice registrováno přes 5 milionů osobních aut. „Znepokojivé je, že téměř dvě třetiny z nich byly starší 10 let a přes čtyřicet procent vozů bylo dokonce starších 15 let. I to se dozajista podepisuje na nadprůměrně vysokém počtu usmrcených při dopravních nehodách v České republice oproti průměru zemí EU,“ doplňuje Budský.
Lidé si nevýhody a nebezpečnost starých aut uvědomují. „Mnoho zákazníků si dnes raději vezme úvěr na novější, spolehlivé a bezpečné auto, než aby riskovali drahý servis nebo vážné následky při případné dopravní nehodě,“ dodává Karolína Topolová. Dalším aspektem, který většinu kupujících odrazuje od starších ročníků, bývá často nedostatečná výbava a chybějící prvky aktivní a pasivní bezpečnosti.
Ilustrační foto:J.Svoboda