MotorInfo

Audi R8 Spyder V10

26.3.2016 11:07
Audi R8 Spyder V10

Nové Audi R8 Spyder s atmosféricky plněným motorem V10 kombinuje pozoruhodné jízdní výkony s fascinací z jízdy s větrem ve vlasech. 

Nejvyšší výkon desetiválce 397 kW (540 k) umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy a jízdu nejvyšší rychlostí 318 km/h. 

„Atmosféricky plněný motor 5.2 FSI v novém modelu Audi R8 Spyder je zdrojem ryzích emocí díky spontánním reakcím na pohyby pedálu plynu, neutuchající touze po vysokých otáčkách a nenapodobitelnému zvuku,“ říká Dr.-Ing. Stefan Knirsch, člen představenstva, zodpovědný za technický vývoj. „V porovnání s R8 Coupé* lze nyní zvuk motoru v otevřeném vysokovýkonném sportovním vozu prožívat ještě intenzivněji.“

R8 Spyder má lehkou plátěnou skládací střechu, jejíž krajní zadní partie jsou protaženy směrem k zádi. Tyto prvky zajišťují potřebné propnutí tkaniny a společně s velkým víkem prostoru pro složenou střechu dokonale ladí s atletickým designem vysokovýkonného sportovního vozu. Elektrohydraulický mechanismus otevře a zavře střechu během 20 sekund, a to i za jízdy rychlostí až 50 km/h. Zadní okno lze zasunout do stěny mezi interiérem a motorovým prostorem. Jsou-li všechna okna ve vysunuté poloze, proudí vzduch nad karoserií jen s minimem turbulencí.

Otevřený dvoumístný vůz bez provozních náplní váží pouhých 1 612 kilogramů. Odolný skelet je tvořen nově vyvinutým prostorovým rámem Audi Space Frame (ASF) z hliníku a uhlíkových kompozitů. Hliníkové díly mají podíl 79,6 % a je z nich vyrobena příhradová konstrukce, kterou inženýři Audi v porovnání s R8 Coupé cíleně vyztužili především v oblasti prahů, střešních sloupků A a rámu čelního okna. Inovativní metody výroby snižují hmotnost jednotlivých dílů až o deset procent. Velmi tuhá karoserie váží díky tomu pouhých 208 kilogramů, přičemž torzní tuhost se zvýšila o více než 50 procent v porovnání s předchůdcem.

Zdrojem správného zvuku je v novém modelu Audi R8 Spyder V10 výkonný motor s dvojitým vstřikováním, uložený uprostřed před zadní nápravou. Atmosféricky plněný agregát se zdvihovým objemem 5,2 litru reaguje dynamicky na pohyby pedálu plynu. Při poslechu jeho řevu – zesilovaného na přání sportovní výfukovou soustavou s leskle černými koncovkami – naskakuje husí kůže. Nejvyšší výkon 397 kW (540 k) a maximální točivý moment 540 N.m při 6 500 otáčkách za minutu je zárukou pozoruhodných jízdních výkonů, které dokládají hodnoty zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy a nejvyšší rychlosti 318 km/h. Hospodárné technologie, jako je nový volnoběžný režim, v němž je motor modelu R8 odpojen od hnacího řetězce, snižuje zároveň spotřebu paliva v porovnání s předchůdcem o deset procent. Nový R8 Spyder spotřebuje 11,7 litru na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 277 gramů na kilometr.

Za motorem V10 je uložena sedmistupňová převodovka S tronic, která umožňuje extrémně rychlé řazení a řidič ji ovládá elektronicky, bez mechanického spojení (by wire). Dvouspojková převodovka předává hnací sílu nově koncipovanému pohonu všech kol quattro s elektrohydraulicky ovládanou lamelovou spojkou na přední nápravě. Mezinápravová spojka, která je pro zajištění maximálních výkonů chlazená kapalinou, rozděluje hnací sílu zcela variabilně v závislosti na jízdní situaci – v extrémním případě je na přední nebo zadní nápravu přenášeno až 100 procent. Inteligentní řízení je integrováno do systému Audi drive select, který nabízí čtyři režimy – od vysloveně dynamického, až po komfortně laděné nastavení. Je-li vůz vybaven na přání dodávaným volantem R8 Performance s věncem obšitým kůží, jsou navíc k dispozici další tři jízdní režimy dry, wet a snow. Díky nim je chování vozidla ještě preciznější a stabilnější, přizpůsobené příslušnému stavu vozovky.

Ovládání je zcela zaměřeno na řidiče, který může multifunkčními a satelitními tlačítky ovládat všechny důležité funkce, aniž by musel pouštět volant a odvracet zrak od vozovky. Zcela digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 12,3 palce mu poskytuje veškeré informace v atraktivní grafické podobě s prostorovým zobrazením – na přání i ve speciálním režimu Performance s údaji o jízdní dynamice.

Součástí sériové výbavy je navigační systém MMI Navigation plus s intuitivním ovládáním MMI touch a mikrofony integrované do bezpečnostního pásu, s nimiž je hlasové ovládání hovorovou řečí a telefonování ještě komfortnější. Požadované informace a funkce lze rychle nalézt díky vyhledávání MMI, které nabízí nápovědu již po zadání několika písmen.

R8 Spyder může být vybaven novou technologií Audi smartphone interface, která umožňuje zobrazování vybraných funkcí a informací z chytrého telefonu přímo na panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Tento prvek výbavy na přání bude od poloviny letošního roku k dispozici také pro R8 Coupé. Výbava na přání zahrnuje rovněž Audi phone box, který propojí mobilní telefony k anténě vozidla a zajistí jejich indukční nabíjení. Audi connect připojí model R8 Spyder k internetu prostřednictvím LTE a poskytne velký počet služeb, od funkce Online Media Streaming, až po dopravní zpravodajství v reálném čase. Dalším výjimečným prvkem je audiosystém Bang & Olufsen, u něhož jsou ve voze Audi poprvé integrovány dva reproduktory do opěrky hlavy každého z obou sedadel. Tím je zaručen excelentní požitek z poslechu, a to i za jízdy s otevřenou střechou.

Zpracování nového modelu R8 Spyder, který je vyráběn v manufaktuře u Neckarsulmu s téměř výlučným podílem manuální práce, splňuje nejvyšší nároky na kvalitu. Na řidiče a spolujezdce čekají sportovní nebo skořepinová sedadla s výrazněji tvarovanými bočními polštáři pro ještě lepší boční vedení. Nad rámec bohaté sériové výbavy si mohou zákazníci téměř neomezeně individualizovat jak exteriér, tak interiér. Vnější díly karoserie, jako jsou přední spoiler, difuzor a nové boční ozdobné panely za dveřmi, se dodávají i v podobě z uhlíkového kompozitu. Světlomety LED s nově vyvinutou laserovou technikou nabízejí řidiči maximální viditelnost a dosah, čímž výrazně zvyšují úroveň bezpečnosti při jízdě za tmy.

 

Foto:Audi