Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Nejčastější příčiny nehod veteránů odhalila nová studie Allianz centra pro technologii - za havárie mohou brzdy a paradoxně i nižší rychlost motoristických „stařečků“.
Během teplých letních měsíců se na silnicích můžeme častěji setkávat s automobilovými veterány. Vozidla, která jsou často starší více než padesát let, přitahují svojí elegancí zájem ostatních řidičů. Kromě estetického zážitku ale mohou představovat i potenciální riziko, a to nejenom pro své majitele, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. Bavorské Allianz centrum pro technologie (AZT) se proto v nejnovější studii zabývalo nejčastějšími příčinami nehod, jejichž účastníky byli veteráni. Na základě této analýzy jeho specialisté vypracovali několik užitečných rad, jež by majitelé veteránů měli před první prázdninovou jízdou dodržovat.
„Majitelé veteránů jsou obecně známí jako ostražití a bezpeční šoféři, jejichž klidný přístup a tolerantní chování za volantem může sloužit jako příklad ostatním řidičům. Přesto se však občas stávají účastníky nehod,“ říká Johann Gwehenberger, vedoucí výzkumu v Allianz centru pro technologie.
Výsledky studie ukázaly, že pro veterány jsou typické nehody, kterým by se pravděpodobně moderní auta za stejných podmínek vyhnula. Charakteristickým příkladem jsou havárie, jejichž příčinou je špatné vyhodnocení rychlosti starého vozidla v porovnání s moderním automobilem. Mezi časté příčiny nehod patří také horší výhled řidiče na silnici a mnohem menší výkon brzd, na který majitelé veteránů nejednou zapomínají. A co tedy odborníci doporučují majitelům automobilových skvostů se starším datem výroby po delší přestávce?
Celková kontrola brzd před první jízdou by měla být samozřejmostí. Kromě toho by ale majitelé veteránů měli myslet i na ostatní části vozidla. Zde je seznam užitečných rad, které připravilo Allianz centrum pro technologie:
Pojištění jako jistota za pouhou jednu dvanáctinu sazby
I veterány lze samozřejmě pojistit a také se pojišťují. Ostatně stejně jako běžná vozidla by bez povinného ručení nemohly na silnici. „Pokud má vozidlo průkaz historického vozidla nebo atest vydaný některým z veterán klubů, pojišťuje se v rámci povinného ručení za zvýhodněnou sazbu pojistného, jednu dvanáctinu ročního pojistného pro příslušný objem motoru. V případě, že jde o "staré" anebo starší vozidlo bez historického průkazu, pojišťuje se v rámci povinného ručení stejně jako běžné auto,“ vysvětluje Karel Platl z úseku autopojištění Allianz pojišťovny.
Allianz pojišťovna momentálně poskytuje povinné ručení 2 295 historickým vozům. Mezi nejstaršími vozy, které má Allianz pojištěny, jsou skutečné skvosty, například více než stoletý Hupmobile Runabout a další „vrstevníci“ světových značek Ford či Rolls-Royce. „Případná škoda na takových vozidlech by přesáhla náklady na opravu luxusního Mercedesu,“ doplňuje Karel Platl.