Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Dopravně-bezpečnostní projekt Allianz pojišťovny přináší seznam deseti nových nebezpečných míst na silnicích v ČR, která odhalil loňský rok.
První jarní víkend se do statistik dopravní nehodovosti v Česku zapsal tragicky. Na silnicích zemřelo 10 lidí, nejvíce od začátku letošního roku. Aby podobných černých víkendů nepřibývalo, přináší nyní dopravně-bezpečnostní projekt Allianz pojišťovny seznam deseti nových nebezpečných míst na silnicích v ČR, která odhalil loňský rok. Kde zpomalit, nebo kterým místům se raději zcela vyhnout, radí Allianz Automapa řidičům již pět let.
Stejně jako v předchozích letech vychází i aktuální žebříček nejnebezpečnějších míst z dat veřejně přístupné databáze s lokalizací všech dopravních nehod v České republice evidovaných Policií ČR. Nejde tedy o analýzu nehodovosti klientů Allianz pojišťovny, ale o podrobnou celorepublikovou studii s komplexní metodikou. Podmínkou pro zařazení konkrétního místa do statistiky Allianz Automapy jsou alespoň dvě na sobě navzájem zcela nezávislé dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo smrtí v daném úseku, mezi nimiž nebyla vzdálenost větší než 100 metrů.
„Pro určení pořadí závažnosti kritických lokalit je klíčových několik kritérií: zaprvé počet nehod, při kterých ve vybraném úseku došlo ke smrtelnému nebo těžkému zranění, dále počet zraněných nebo usmrcených osob na místě, ale také závažnost jejich zranění a počet ostatních nehod v dané lokalitě,“ uvádí Roman Ventura z Allianz nadačního fondu.
Na základě uvedených kritérií Allianz pojišťovna pravidelně vyhodnocuje nejrizikovější místa v jednotlivých regionech Česka. Statistiku doplňuje o seznam nových rizikových míst za uplynulý rok, a právě nyní přináší seznam těch nejkritičtějších, která se na českých silnicích nově objevila během roku 2014. Jedním z důležitých kritérií aktuálního seznamu je tedy i to, že se tyto rizikové úseky neumístily v předchozích žebříčcích Allianz Automapy. A ve kterých regionech loni přibylo nejvíce rizikových lokalit?
Z top desítky nejhorších úseků se v roce 2014 objevila hned tři nová kritická místa ve Středočeském kraji a tři v kraji Královéhradeckém. Aktuální statistika nepotěší ani motoristy z kraje Zlínského, Pardubického, Jihomoravského a Jihočeského. Zde všude se v minulém roce objevily nové úseky se statisticky významnou nehodovostí.
Vůbec nejnebezpečnější místo přitom nalezneme ve Středočeském kraji u obce Břežany I poblíž Kolína. Jde o křižovatku na silnici I/12 cestou do Velimi, kde během tří loňských dopravních nehod přišel jeden člověk o život a dva se těžce zranili. Jako druhý nejnebezpečnější úsek se do nehodových statistik za rok 2014 zapsala táhlá zatáčka na silnici E50 ve Zlínském kraji v katastru obce Staré Hutě. Minulý rok zde tři lidé utrpěli těžká zranění. Na třetím místě se podle metodiky Allianz Automapy ocitla lokalita na hlavní silnici (E67) mezi Hradcem Králové a Předměřicemi nad Labem. V loňském roce se zde stalo osm dopravních nehod, při kterých se těžce zranilo osm lidí.
Nová kritická místa českých silnic na základě analýzy policejních statistik pro rok 2014
Celostátní pořadí |
Silnice |
Kraj |
Katastr |
Zraněné osoby |
||
SZ |
TZ |
LZ |
||||
1 |
I/12 |
Středočeský |
Břežany I |
1 |
2 |
1 |
2 |
I/50 |
Zlínský |
Staré Hutě |
0 |
3 |
1 |
3 |
I/33 |
Královéhradecký |
Hradec Králové |
0 |
8 |
2 |
4 |
I/35 |
Pardubický |
Koclířov |
3 |
1 |
2 |
5 |
I/50 |
Jihomoravský |
Velešovice |
0 |
4 |
0 |
6 |
I/19 |
Jihočeský |
Dolní Hořice |
0 |
3 |
2 |
7 |
I/35 |
Královéhradecký |
Čistěves |
1 |
1 |
5 |
8 |
I/3 |
Středočeský |
Benešov |
1 |
1 |
3 |
9 |
I/33 |
Královéhradecký |
Jaroměř |
1 |
1 |
1 |
10 |
I/16 |
Středočeský |
Kropáčova Vrutice |
1 |
1 |
0 |
Zkratky : SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění. Z tabulky je zřejmé, že vliv na pořadí má kombinace mnoha faktorů, vylučujících náhodu.
„Některé lokality se nacházejí na dlouhodobě problematických silničních úsecích (například silnice I/33 a I/35 v Královéhradeckém kraji, lokalita na silnici I/3 na Benešovsku ve Středočeském kraji, případně lokalita na silnici I/50 ve Zlínském kraji) a jsou velmi blízko k dříve identifikovaným nehodovým lokalitám. Ukazuje se tak, že tyto úseky je třeba z hlediska sanačních opatření řešit jako rozsáhlý celek,“ komentuje celorepublikové výsledky dopravní odborník Jaroslav Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby, která se na vzniku Allianz Automapy podílí.
Allianz Automapa však nezůstává pouze u statistik. Ve spolupráci s Allianz nadačním fondem tato iniciativa i vybrané nehodové úseky opravuje a přispívá tak ke snížení nehodovosti v daných lokalitách. Prozatím byly opravené tři úseky – naposledy to bylo nebezpečné místo u Lhoty pod Libčany v Královéhradeckém kraji, předtím lokalita u Toužetína na Lounsku a v Milíně na Příbramsku. Další budou následovat.
Ilustrace:Allianz