Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Allianz automapa má za loňský rok dalších deset černých míst – nejvíce jich bylo v krajích Moravskoslezském a Královehradeckém.
Allianz pojišťovna ve svém unikátním projektu Allianz automapa podruhé v pořadí zmapovala nejnebezpečnější nehodové lokality České republiky. Doplnila žebříček loňského zimního hodnocení, které shrnovalo nehody v období 2008 – 2010, o deset nových nebezpečných lokalit uplynulého roku, tedy míst, kde se stalo v roce 2011 nejvíce nehod s tragickými osobními následky. V loňském roce na silnicích zemřelo 707 osob a dalších 3 092 bylo těžce zraněno. Lidské životy vyhasínaly také v úsecích silnic, které se v záznamech Policie ČR periodicky opakují. Prostě jsou takovými černými body českých komunikací. Loni jich bylo nově nejvíce v krajích Moravskoslezském a Královehradeckém.
„V databázi podrobných dopravních map byly identifikovány nehody evidované Policií ČR s úmrtím anebo těžkým zraněním na tuzemské státní silniční síti (dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy), k nimž došlo v roce 2011. Následně bylo vybráno 10 míst s kumulací nejtěžších následků, kde se udály alespoň dvě nehody, jejichž vzájemná vzdálenost nepřekročila 100 metrů,“ představuje metodiku hodnocení kritických úseků českých komunikací Tomáš Vysoudil, člen správní rady Allianz Nadačního fondu, jehož hlavní náplní je bezpečnost na silnicích.
V nově vzniklých 10 nejnebezpečnějších úsecích se vyskytují nejčastěji dva kraje – Moravskoslezský – 3 místa + 1 lokalita na mimoúrovňovém křížení D47 a silnice I. třídy 11, dále pak Královehradecký – také tři úseky a po jedné lokalitě mají kraje Středočeský, Plzeňský, Jihočeský a Ústecký.
10 nejkritičtějších lokalit České republiky roku 2011
|
silnice |
|
Počet |
SZ |
TZ |
LZ |
Katastr |
|
číslo |
Kraj |
|
|
|
|
|
1 |
I/35 |
HK (Jičínsko) |
3 |
1 |
4 |
7 |
Milovice u Hořic |
2 |
I/16 |
HK (Jičínsko) |
2 |
4 |
3 |
6 |
Samšina |
3 |
I/11 |
MS (Opava) |
2 |
0 |
4 |
1 |
Nové Sedlice |
4 |
I/11 |
HK (Hradec Králové) |
2 |
2 |
1 |
0 |
Lhota pod Libčany |
5 |
I/68 |
MS (Frýdecko-Místecko) |
2 |
1 |
2 |
2 |
Třinec |
6 |
I/4 |
JČ (Písek) |
2 |
2 |
0 |
0 |
Lety |
7 |
I/2 |
STČ (Kolínsko) |
2 |
0 |
3 |
0 |
Vyžlovka |
8-9 |
I/7 |
UL (Louny) |
2 |
2 |
0 |
0 |
Postoloprty |
8-9 |
I/26 |
PL (Plzeň-jih) |
2 |
2 |
0 |
0 |
Chotěšov |
10 |
I/57 |
MS (Bruntálsko) |
2 |
1 |
1 |
4 |
Krnov |
Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění. Z tabulky je zřejmé, že vliv na pořadí má kombinace všech faktorů, vylučujících náhodu.
Přestože jde povšechně o velmi rozdílné lokality i nehody, lze z celkových čísel identifikovat několik obecnějších závěrů. Z deseti nových nehodových lokalit jsou tři křižovatky v obcích.
I když každá má svá specifika, u všech dochází ke zřejmému překračování rychlosti na hlavní komunikaci. Ze zbývajících sedmi případů je jedna lokalita na silnici I/26 u Stodu s velmi křivolakým průběhem trasy a šest zbývajících míst na silnicích se vyznačuje zhruba stejnou podobou a následným problémem - komfortní průběh hlavní trasy komunikace, který svádí k velmi vysokým rychlostem a potřebě předjíždět pomalejší vozidla. Při zběžné prohlídce těchto lokalit je zřejmé, že v mnoha případech nejsou pro předjíždění dostatečně přehledné, a přesto tam není předjíždění dopravním značením zakázáno.
„Pro každou z lokalit byl zpracován nehodový list, kde jsou uvedeny základní informace - silnice, katastr, počet všech nehod v roce 2011, jejich následky, shrnutí poznatků z dostupných dat dané lokality a její fotodokumentace,“ doplňuje Tomáš Vysoudil.
„Automapa Allianz je zacílena na různé skupiny uživatelů, minimálně však pro motoristy, policisty a správce komunikací,“ hodnotí význam Allianz Automapy dopravní odborník Jindřich Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby. „V prvním případě je vodítkem pro motoristy, protože je upozorňuje na místa, která jsou rizikovější, než ostatní a varuje, kde by si měli dávat obzvlášť pozor. Dále je užitečná v některých případech i pro policisty, protože díky ní je definována celá řada úseků, kde se dějí závažné nehody důsledkem nedodržování maximální povolené rychlosti, takže vysoká rychlost je buď přímou příčinou, nebo velmi významným faktorem. A poslední uživatelskou skupinou by měli být správci komunikací, protože je žádoucí, aby v těchto rizikovějších místech byla učiněna určitá nápravná opatření,“ uzavírá Heinrich.
Allianz Automapa neznámkuje silnice podle subjektivního hodnocení, ale vychází ze statistických údajů policejní databáze dopravních nehod s těžkými zraněními, nebo úmrtím a jejich lokalizace. Neopírá se o statistiku pouze jedné pojišťovny a její pořadí nemůže být ovlivněno pouze jednou nehodou s více mrtvými. Jde o jeden z počinů Allianz Nadačního fondu, jehož hlavní náplní je podpora bezpečnosti silničního provozu.
Připomeňme si 20 nejkritičtějších míst České republiky, které vzešly z podzimního hodnocení a obsáhly nehody s těžkými osobními následky, které se udály v letech 2008 – 2010. Na jednom z těchto míst – u Lipníku nad Bečvou - se čile bouralo dál, a pokud by v žebříčku nebyly sledovány pouze nově vzniklé lokality v roce 2011, toto místo by se mezi nejkritičtější dostalo znovu.
20 nejrizikovějších lokalit ČR v letech 2008 - 2010
|
silnice |
|
počet nehod |
počet nehod |
SZ |
TZ |
LZ |
Katastr |
|
číslo |
Kraj |
celkem |
se SZ+TZ |
|
|
|
|
1 |
7 |
Středočeský |
20 |
8 |
2 |
6 |
8 |
MAKOTŘASY |
2 |
27 |
Plzeňský |
24 |
7 |
3 |
6 |
3 |
ŠVIHOV |
3 |
50 |
Zlínský |
35 |
6 |
3 |
4 |
1 |
STARÉ HUTĚ |
4 |
47 |
Olomoucký |
35 |
5 |
0 |
10 |
10 |
LIPNÍK NAD BEČVOU |
5 |
47 |
Zlínský |
26 |
5 |
0 |
8 |
10 |
BEZMĚROV |
6 |
16 |
Středočeský |
30 |
5 |
2 |
5 |
7 |
NOVÁ VES |
7 |
11 |
Královehradecký |
10 |
5 |
0 |
5 |
3 |
TŘEBECH. POD OREBEM |
8 |
43 |
Jihomoravský |
20 |
4 |
4 |
4 |
7 |
ČERNÁ HORA |
9 |
7 |
Středočeský |
10 |
4 |
2 |
5 |
3 |
SLANÝ |
10 |
6 |
Karlovarský |
7 |
4 |
3 |
2 |
1 |
BŘEZOVÁ |
11 |
D1 |
Středočeský |
13 |
4 |
1 |
4 |
4 |
SOUTICE |
12 |
D1 |
Jihomoravský |
18 |
4 |
1 |
3 |
1 |
ROUSÍNOV |
13 |
33 |
Jihočeský |
4 |
4 |
1 |
3 |
0 |
JAROMĚŘ |
14 |
27 |
Plzeňský |
17 |
4 |
0 |
4 |
3 |
PLASY |
15 |
20 |
Jihočeský |
21 |
4 |
0 |
4 |
1 |
ČESKÉ BUDĚJOVICE |
16 |
30 |
Ústecký |
40 |
4 |
1 |
3 |
1 |
ÚSTÍ NAD LABEM |
17 |
44 |
Olomoucký |
5 |
4 |
0 |
4 |
0 |
BĚLÁ POD PRADĚDEM |
18 |
35 |
Olomoucký |
20 |
3 |
1 |
7 |
12 |
OLOMOUC |
19 |
27 |
Plzeňský |
12 |
3 |
3 |
5 |
0 |
KLATOVY |
20 |
11 |
Královehradecký |
9 |
3 |
5 |
1 |
3 |
ROUDNICE |
Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění. Z tabulky je zřejmé, že vliv na pořadí má kombinace všech faktorů, vylučujících náhodu.