Od října letošního roku dochází k dalším změnám v oblasti povinného ručení.
...
Renault představuje nový a jedinečný restomod show car, který vznikl ve spolupráci s francouzským designérem Orou Ïto...
Zatímco společnost PORR dokončuje rozšíření metra ve Vídni, výstavba pražské linky D je stále v nedohlednu.
...
Motocyklisté patří na našich silnicích k velmi ohroženým účastníkům silničního provozu. V roce 2014 zemřelo na našich silnicích při dopravní nehodě s motocyklem celkem 84 osob. Řidičů motocyklů zemřelo 75, což je o 14 osob více. Stejně tak zemřelo o 7 osob více v roli spolujezdce na motocyklu.
Díky mírné zimě v loňském roce motocyklisté prakticky nepřestali jezdit, což se také projevilo ve zvýšené míře na nehodovosti. A letošní rok bude tomu loňskému asi pořádně sekundovat. Jaro ještě ani pořádně nezačalo a již máme tři usmrcené osoby při dopravní nehodě s motocyklem. Všichni na silnicích by proto měli dělat maximum proto, aby nehod bylo co nejméně.
Mezi nové prostředky, které by měly ochránit motorkáře, patří v poslední době i airbagy pro řidiče motocyklu i spolujezdce, které se objevily i na našem trhu.
Airbagové vesty a bundy pro motorkáře
Ze statistik vyplývá, že zatímco se počty zranění uživatelů automobilů v důsledku dopravních nehod snižují, zranění u motocyklistů při nehodách zůstává zhruba konstantní. Snížení počtu zranění uživatelů automobilů je většinou důsledkem zvyšující se bezpečnosti automobilů, zlepšení silničních podmínek, omezení rychlosti apod. Také motocykly procházejí dynamickým vývojem z hlediska bezpečnosti a jsou vybavovány nejmodernější technologií, která má zlepšit ovladatelnost v krizových situacích a také zvýšit celkovou bezpečnost jízdy.
Pokud však dojde k pádu motocyklisty, tak jej ve většině případů chrání jen jeho oblek, přilba, rukavice, boty atd…, a to v tom lepším případě, pokud má vše na sobě.
Podle některých údajů se až polovina nehod motocyklů stává v městském provozu při poměrně nízké rychlosti. Při havárii pak bývá jezdec vyhozen ze sedla, kdy může narazit do řady překážek, především pak v městských zónách.
Tyto skutečnosti vedly ke vzniku airbagu pro motocyklisty, který snižuje pravděpodobnost zranění při pádu z motocyklu. V zahraničí jsou motocyklové airbagy známé již řadu let. U nás se v současné době objevují jako novinka.
Výrobcem takovéhoto zařízení je například francouzská společnost HELITE, která se výhradně věnuje vývoji airbagových systémů a je předním vývojářem a vůbec prvním výrobcem v Evropě, který přišel na trh s „nositelnými airbagy“.
Motocyklový airbag od HELITE je čistě mechanický
Motocyklové airbagy jsou 100% mechanické, nepotřebují tedy žádnou elektroniku ani baterie, a díky jejich konstrukci by nemělo dojít ani k jejich nežádoucímu spuštění. Airbagy nainstalujete během několika minut bez nutnosti mít nějaké speciální nářadí a ani nemusíte mít žádné zvláštní technické znalosti. Airbag může kromě řidiče motocyklu využít i spolujezdec. V případě, že vlastníte více motocyklů, tak nepotřebujete více airbagů, neboť se jedná o nositelné zařízení – tedy jezdec jej má přímo na sobě. Velký objem vzduchu a chytře vymyšlený airbag kombinovaný s rychlým časem nafouknutí a optimálním tlakem vede k velmi účinné ochraně v případě nehody. Airbagy by se pro motocyklisty mohly stát běžným vybavením, jako jsou dnes například přilby.
Jediný komponent, který je potřeba vyměnit před dalším použitím airbagu, je plynová bombička s CO2.
Podklady: Top moto s.r.o.; HELITE
O praktické ukázky funkčnosti motocyklových airbagů při simulovaných nehodách motocyklistů, se při prezentaci postarali členové skupiny Crazy Days - více viz fotogalerie.
Pár rad než na jaře vyrazíte na motocyklu
Motocykly jsou fascinující stroje, které dávají zažít pocit rychlosti, síly a svobody. Dnešní motocykly se umějí s přehledem pohybovat v oblasti rychlostí blížících se 300 km/h. Jízda na motocyklu ale také klade vysoké nároky jak na jeho technický stav, tak na psychický a fyzický stav jezdce. Motocyklisté navíc patří na našich silnicích k těm velmi ohroženým. O tom hovoří i statistiky jejich úmrtnosti. Ze statistik také vyplývá, že zhruba polovinu nehod zaviní sami motocyklisté. Aby bylo toto číslo co nejnižší, měli by určitě dodržovat některé zásady.
Při prvních jízdách po zimní, nebo jakékoliv delší přestávce jezděte mimořádně opatrně, neboť všechny návyky se musí nejdřív znovu procvičit a obnovit. To se týká zejména odhadu rychlosti a vzdálenosti a citu pro to, co udělá ten druhý účastník silničního provozu. Sednout si za řidítka a vyrazit, to je neopakovatelný pocit. A čím lépe zvládáte techniku jízdy, tím více radosti v samotném řízení tohoto stroje nacházíte.
Před každou jízdou také zkontrolujte základní funkce svého motocyklu. Při troše cviku to lze stihnout za několik minut a tato námaha se vám v každém případě vrátí v pocitu jistoty. Zkontrolujte povrch pneumatik a jejich tlak, stav oleje a paliva, funkci elektrických zařízení, bowdenů a brzd. Brzdy kontrolujte zabrzděním při pomalé jízdě po rozjezdu - pozor na provoz za vámi. Důkladnější prohlídku udělejte vždy po zimní přestávce.
Několik rad pro bezpečnou jízdu:
Snažte se být viditelní - samozřejmostí je rozsvícený hlavní světlomet. Dávejte včas najevo své úmysly a vyžaduje-li to situace, je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, neváhejte být i slyšitelní. A to i v případě, předjíždíte-li ve vyšší rychlosti. Buďte připraveni na cokoliv, když jiný účastník silničního provozu váhá, nebo se chystá udělat něco divného. Při jízdě se neustále rozhlížejte. Snažte se dostat do očí co nejvíce detailů. Nezůstávejte očima na jednom místě déle než asi 2 sekundy. Znovu si zopakujte pohyby očí: situace před vámi – horizont - situace za vámi. A zase periferní vidění.
Do zpětných zrcátek se určitě podívejte:
Nestačí-li informace o provozu za námi zprostředkovaně přes zpětné zrcátko, je dobré se navíc krátce ohlédnout.
Jedeš, kam se díváš
Říká se tomu „fixace na bod“ a v praxi to znamená, že řidič trefí přesně to místo, kam se během krizového manévru dívá. Musíte překonat strach, odtrhnout oči od překážky před sebou a podívat se dál, najít si cestu. Ve většině případů se to dá…
Buď v klidu
Stres, únava, podráždění, nervozita, či nedej bože alkohol, to všechno za řidítka nepatří. Vybíjet si agresi na motorce je hloupost a všechny nejvěhlasnější motorkářské (ale i závodnické) bible světa to uvádějí jako paragraf č. 1. V křeči si jízdu na motorce neužijete
a budete dělat chyby, to se ví už dávno…
Nikdy nemáš 100% přednost
Motorka je menší a její jezdec zranitelnější než ostatní účastníci v dopravě. Takže, i když máte podle předpisů přednost, vždycky počítejte s tím, že do vaší jízdní dráhy může někdo vjet a bude to bolet víc vás než jeho. Plech proti kombinéze, to je nerovná bitva…
Pamatujte, že nejdůležitější je vždy předvídat. To je základní podmínka bezpečné jízdy, která platí za všech okolností. Svou bezpečnost máte ve svých rukou, a proto jezděte tak, abyste se po každé jízdě mohli těšit na tu další.
Nezapomínejte ne správnou výbavu a oblečení
Přilba
Oblečení
Rukavice
Boty
Doplňky
Foto:J.Svoboda