MotorInfo

ADAM ROCKS míří do sériové výroby

20.2.2014 08:59
ADAM ROCKS míří do sériové výroby

ADAM ROCKS, který bude mít světovou premiéru na ženevském autosalonu, je nejnovějším přírůstkem modelové řady ADAM a otevírá nový sub-segment městských mini-crossoverů.

Bude stát nad verzemi ADAM JAM, ADAM GLAM a ADAM SLAM, přičemž dále rozšíří možnosti personalizace tohoto modelu. Studie ADAM ROCKS se setkala s tak nadšenou reakcí publika, že nové vedení automobilky Opel rozhodlo o zavedení do sériové výroby. ADAM ROCKS se začne prodávat v létě tohoto roku.

Nejnovější přírůstek do portfolia značky Opel je automobil dlouhý 3,74 metra určený pro dobrodružství ve městě i mimo něj. Se standardně dodávanou elektricky ovládanou shrnovací plátěnou střechou Swing Top, výraznými plastovými prvky karoserie a o 15 mm zvýšenou světlou výškou otvírá ADAM ROCKS nový segment trhu - je to první malý třídveřový městský crossover s délkou pod 4 metry. Pro další individualizaci jeho kabiny vyvinuli designeři automobilky Opel nové stylistické prvky, dekorační polepy a potahy sedadel exkluzivně vyhrazené pro tento model. Kromě mnohých inovací, zvyšujících bezpečnost a komfort modelu ADAM (jako je např. systém Park Assist, který dokáže automaticky zaparkovat vůz) je ADAM ROCKS vybavený i infotainmentem IntelliLink nové generace. Tento systém umožňuje optimální integraci smartfonu s operačním systémem ANDROID nebo Apple iOS a využívání jeho rozličných funkcí - ADAM je nejlépe vybaveným malým automobilem z pohledu konektivity, a to za velmi přístupnou cenu.

ADAM ROCKS neprezentuje jen nový vzhled a „svaly“ ale i novou generaci pohonných jednotek pro modelovou řadu ADAM. Bude využívat nový tříválcový motor Opel 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Tento malý hi-tech agregát posouvá na novou úroveň laťku kultury chodu tříválcových motorů a dává výkon až 85 kW (115 k) v kombinaci s působivým maximálním točivým momentem 166 N.m. S normovanou spotřebou paliva 4,3 l/100 km je úsporný. Motor 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo se kombinuje s novou, vysoce účinnou a kompaktní šestistupňovou manuální převodovkou, vyznačující se přesným a snadným ovládáním.

Inspirací pro nový ADAM ROCKS byli agilní atleti nové sportovní disciplíny „parkour“, kteří využívají městské prostory jako sportoviště. Jeho karoserie vytváří nový sub-segment trhu – malý městský třídveřový crossover. Dosud nejkompaktnější srovnatelný model je o 40 cm delší. Robustní vzhled, vyšší postoj, svalnaté proporce i shrnovací textilní střecha Swing Top mají oslovit zákazníky, kteří hledají nové formy osobní svobody na vyšlapaných chodníčcích ve městech i za jeho hranicemi.

Základem energického postoje nového modelu je o 15 mm zvýšená světlá výška v kombinaci s rozšířenými blatníky. Podvozkové komponenty byly modifikovány nebo nově odladěné – tlumiče pérování, geometrie zadní nápravy nebo řízení. K robustnějšímu vzhledu přispívají i standardní 17" kola, resp. 18" kola dodávaná za příplatek. Hliníkové disky se dají individualizovat pomocí nových dekoračních elementů (klipsů) v designu „Wild“ a různých barvách, exkluzivně vyhrazených pro model ROCKS.

Plastové ochranné prvky v antracitové barvě na karoserii vozu dodávají „svalnatý“ vzhled. Přední lichoběžníková maska chladiče s chromovanou centrální lištou je zapuštěná do panelů karoserie, okolo předních reflektorů do mlhy/směrových světel a zadního světla do mlhy/couvacího světla jsou kontrastní, matně chromované prvky ve tvaru bumerangů. Také integrovaný zadní střešní spojler a denní světla z LED diod jsou součástí standardní výbavy. Stříbrné nájezdové štíty v předním i zadním nárazníku a výrazná chromovaná koncovka výfuku doplňují design exteriéru.

Pro personalizaci exteriéru má ROCKS stejný design “plovoucí střechy“ jako ADAM JAM, ADAM GLAM a ADAM SLAM, umožňující kombinovat různé barvy karoserie a střechy. S modelem ADAM ROCKS byly zavedeny nové barvy laku karoserie – např. sytě žlutá Goldbusters. Paleta laků nyní obsahuje 18 barev karoserie a 6 různých laků střechy.

ROCKS kombinuje robustní individualitu s požitkem z jízdy s otevřenou střechou. Standardní textilní střecha SwingTop umožňuje rychlý přístup k čerstvému vzduchu. Ovládá se elektricky pomocí tlačítka umístěného ve střední části stropního čalounění nad rámem čelního okna. Střecha se úhledně shrnuje dozadu k zadním sloupkům karoserie – a trvá to jen 5 sekund. Tento elegantní systém, vytvářející široký otvor ve střeše, nemá negativní dopad na tuhost karoserie nebo funkčnost vozu. Dveře i objem zavazadlového prostoru zůstávají plně zachované. Celý modul textilní střechy je akusticky odladěný pro optimální zvukovou izolaci kabiny a robustní trojvrstvá střecha má ve střední vrstvě neoprenový sendvič, zabezpečující vodotěsnost a odolnost. Textilní střecha Swing Top se nabízí ve třech barvách – černé, tmavě hnědé Sweet Coffee a světle hnědé Light Oak.

Kabina modelu ROCKS má osobitý charakter - speciálně pro tento model byly navrženy dvě nové, exkluzivní verze interiéru. Obsahují hlavní přístrojový panel, barvy sedadel a čalounění dveří a další prvky vnitřní výbavy – vše specifické pro malý městský průkopnický model. Jedna verze vznikla přímo na základě studie ADAM ROCKS, představené v loňském roce. Má elegantní sportovní sedadla a panely dveří potaženy kombinací látka/Morrocana v arašídové barvě, kožený volant, řadicí páku a páku ruční brzdy stejné barvy a dekorační polepy „Surf“. Druhá verze má sofistikovaný design Coffee Bean – sytě hnědá sedadla v černé kabině osvěžují jejich jasně modré švy. Pro ADAM ROCKS jsou k dispozici téměř všechny individualizační prvky jako pro ostatní modely řady OPEL ADAM.

ADAM ROCKS je vybavený sofistikovaným infotainmentem Opel IntelliLink, který poskytuje tu nejlepší konektivitu a umožňuje využívat nejrůznější aplikace. Tento systém infotainmentu je plně kompatibilní s nejmodernějšími smartfony, využívajícími operační systémy ANDROID a Apple iOS. K systému vybavenému dotykovým monitorem s úhlopříčkou 7 palců (17,8 cm) a sedmi reproduktory lze připojit externí média přes USB. Integrovaný modul  Bluetooth umožňuje připojení mobilního telefonu i audio streaming. Systém Opel IntelliLink pro model ADAM ROCKS zajišťuje navigaci s využitím aplikace BringGo i příjem podcastingu a rozhlasového vysílání z internetu přes aplikace Stitcher a TuneIn. Při integraci přístrojů Apple s operačním systémem iOS je k dispozici i hlasové ovládání SIRI EYES FREE. To umožňuje například čtení příchozích textových zpráv SMS syntetickým hlasem nebo diktování SMS bez nutnosti spouštění rukou z volantu. Bezpečná a snadno použitelná technologie IntelliLink je přitom dostupná za překvapivě výhodnou cenu, což z modelu ROCKS dělá malý automobil s nejlepší konektivitou na trhu, stejně, jako z jeho sourozenců modelové řady ADAM.

Nový motor

ADAM ROCKS vyjíždí s novým motorem Opel 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Hlučnost a vibrace jsou u tohoto tříválce velmi nízké. Tříválec nové generace disponuje i velkým točivým momentem 166 N.m při otáčkách jen 1 800 1/min. K hlavním konstrukčním prvkům kompaktního celohliníkového motoru přeplňovaného turbodmychadlem patří přímé vstřikování paliva, variabilní časování sacích i výfukových ventilů, sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců a vypínatelné vodní čerpadlo. Nový motor je na výběr ve dvou výkonových modifikacích: 66 kW (90 k) a 85 kW (115 k). Spotřeba paliva 4,3 l/100 km představuje pro automobil se zážehovým motorem vynikající hodnotu. Nový motor doplňuje na horním konci nabídku zážehových agregátů pro modelovou řadu ADAM, dosud tvořenou trojicí čtyřválcových motorů s přirozeným plněním (1,2 l o výkonu 51 kW (70 k) s točivým momentem 115 N.m a dvě verze s objemem 1,4 l dosahující výkonů 64 kW (87 k) a 74 kW (100 k), obě s maximálním točivým momentem 130 N.m).

ADAM ROCKS si přiváží nejenom motor nové generace ale i novou převodovku. Obě verze motoru 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo se kombinují s novou šestistupňovou manuální převodovkou kompaktního designu. Prioritou při jejím vývoji byla vysoká kvalita ovládání a komfortní a snadné řazení.

Po premiéře v Ženevě se ADAM ROCKS začne prodávat už začátkem léta, kdy budou zveřejněny ceny. Výroba v závodě Eisenach v Německu odstartuje v srpnu roku 2014.